VERSENY ÉS AGGODALMAK

A három leendő lakástakarék-pénztár eddigi tájékoztató tevékenysége kapcsán ugyan felvetődtek versenyjogi aggodalmak, azonban információink szerint mindeddig senki sem fordult kérelemmel, illetve bejelentéssel a Versenyhivatalhoz. Az aggályok egyik forrása az, hogy a pénztárak olyan terméket reklámoznak, amely gyakorlatilag még nincs is, és annak leendő forgalmazására még egyikük sem kapott engedélyt. A december 31-ig hatályban lévő versenytörvény [...]

A három leendő lakástakarék-pénztár eddigi tájékoztató tevékenysége kapcsán ugyan felvetődtek versenyjogi aggodalmak, azonban információink szerint mindeddig senki sem fordult kérelemmel, illetve bejelentéssel a Versenyhivatalhoz. Az aggályok egyik forrása az, hogy a pénztárak olyan terméket reklámoznak, amely gyakorlatilag még nincs is, és annak leendő forgalmazására még egyikük sem kapott engedélyt. A december 31-ig hatályban lévő versenytörvény még tiltotta azt, hogy egy vállalkozás rendelkezésre nem álló terméket hirdessen. A Versenytanács elvi állásfoglalásában meg is állapította: amennyiben a reklámokat megjelentető vállalkozónak tudomása van arról, hogy a reklámozott termékek a hirdetésben megjelölt időpontban nem állnak a vásárló rendelkezésére, ezzel megtéveszti a fogyasztókat. A tájékoztató anyagokban azonban eddig a cégek nem jelöltek meg konkrét időpontot; még a legmesszebb menő OTP is csak annyit állított: készen áll arra, hogy a januárban, a működési engedély kézhezvétele után azonnal létrehozza a lakástakarék-pénztárát. Az új versenytörvényből azonban már kimaradt a tiltás, így a versenyjogi aggodalmak inkább az OTP ajánlatában szereplő azonnali pénzhez jutás körül gyűrűznek. A cég leendő pénztártagjainak azt kínálja, hogy a belépés után azonnal lakáshitelt vehetnek fel az OTP-től, amit majd négy év után kiválthatnak a megtakarítással és a kedvezményes kamatozású pénztári hitellel. Az OTP részletes ismertetőiből világosan kiderül, hogy ez az azonnali hitel piaci feltételű és a bank nyújtja, azonban felvethető, hogy a lakástakarékos reklámanyagok egy részében csak arra utal a hirdető: “amennyiben a pénzre azonnal szüksége lenne, nálunk erre is talál megoldást”. Ha egy vizsgálat során a Versenytanács úgy ítélné meg, hogy a későbbi, részletes tájékoztatás nem menti a reklámban foglalt állítás hiányosságát, akkor a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolása miatt esetleg elmarasztalhatná a bankot.