BOEING-SIKER FRANCIA TENDEREN – Airbus-kudarc

Kínos vereség érte az Airbus nyugat-európai repülőgépgyártó konzorciumot. Saját hazájában, Franciaországban győzte le őt a nagy rivális, az amerikai Boeing: az Air France francia légitársaság szerdán bejelentette, hogy ez utóbbinak adott megrendelést 10 darab B-777-es repülőgépre. Mivel az Air France további 10 gépre opciót jegyeztetett be, a teljes üzlet értéke 2,6 milliárd dollár. Szépségtapasz lehet, [...]

Kínos vereség érte az Airbus nyugat-európai repülőgépgyártó konzorciumot. Saját hazájában, Franciaországban győzte le őt a nagy rivális, az amerikai Boeing: az Air France francia légitársaság szerdán bejelentette, hogy ez utóbbinak adott megrendelést 10 darab B-777-es repülőgépre.

Mivel az Air France további 10 gépre opciót jegyeztetett be, a teljes üzlet értéke 2,6 milliárd dollár. Szépségtapasz lehet, hogy az Air France az Airbustól is rendelt 10 gépet az A-340-es típusból, ebből öt megrendelés viszont csupán a korábbi megállapodások újbóli megerősítése.

Mivel az Airbus a nyugat-európai légiipari együttműködés szimbólumának számít, s ráadásul a cég székhelye Franciaországban van, az Air France amerikai gépvásárlási szándéka már előzetesen hatalmas vihart kavart a párizsi közéletben. A kormányzat érthető módon a nyugat-európai gépeket pártfogolta, s Bernard Pons közlekedési miniszter még egy héttel ezelőtt is azt hangoztatta, hogy a légi közlekedési cégnek nemcsak a saját, de a francia gazdaság más szektorainak érdekeit is figyelembe kell vennie. Az Air France-nak azonban nyomós érvei voltak, s így végül a párizsi vezetésnek engednie kellett – igaz, azon az áron, hogy néhány megrendelést a látszat kedvéért az Airbus is kap.

Ami az Air France érveit illeti, a vezetés arra hivatkozott, hogy a cég már néhány éve, egy korábbi – s azután visszavont – géprendelésnél 200 millió dolláros előleget fizetett a Boeingnek, s ez egy újabb visszatáncolás esetén végleg elveszett volna. Ráadásul a Boeing-777 36 férőhellyel többet nyújt, mint az Airbus-340, ami több bevételt jelent. Márpedig a gazdaságosság immár a francia állami cégeknél is első számú szemponttá vált.

Egyébként éppen ez utóbbi kapcsán az Air France szerdán még egy hírrel szolgált: 1989 óta most első ízben a francia cég nyereséggel zárta féléves mérlegét. Az 1996. április 1-jétől szeptember 30-ig tartó időszak mérleg szerinti eredménye 802 millió frank volt a tavalyi hasonló időszak 335 milliós hiányával szemben.

Címkék: Hetilap: Gazdaság