TRAUBI RT. – Hamis szóda

A magyar üdítőital-piac korábbi csillaga, a Traubisoda a ’90-es évekre eltűnt a boltokból. Az új kezekbe került márka forgalmazója most a régi ismertségben bízik, de ezzel nincs egyedül, mert rajta kívül más is meglovagolja a vásárlók üdítőnosztalgiáját. A licencvitából mára bűnügy lett. Szinte napra pontosan 25 éve, 1971-ben jelent meg a magyar boltokban a Traubisoda. [...]

A magyar üdítőital-piac korábbi csillaga, a Traubisoda a ’90-es évekre eltűnt a boltokból. Az új kezekbe került márka forgalmazója most a régi ismertségben bízik, de ezzel nincs egyedül, mert rajta kívül más is meglovagolja a vásárlók üdítőnosztalgiáját. A licencvitából mára bűnügy lett.

Szinte napra pontosan 25 éve, 1971-ben jelent meg a magyar boltokban a Traubisoda. A Badacsonyi Állami Gazdaság (BÁG) az osztrák Moser testvérektől vásárolta meg a licencet, amelynek révén Magyarországon palackozhatta és forgalmazhatta az üdítőt. A szerződés értelmében a Traubisodához szükséges sűrítményt a licenctulajdonostól kellett megvásárolni. Az új üdítő szép karriert futott be a hazai piacon, és ezzel a BÁG balatonvilágosi palackozója már nem is tudott lépést tartani, így az állami gazdaság több partnert is megbízott bérpalackozással.

A ’90-es években a többi hazai márkához hasonlóan a Traubi is eltűnt az üzletek polcairól. Az állami gazdaság nem tudta felvenni a versenyt a multinacionális üdítőgyártók Magyarországon is saját kézbe vett márkáival, így jelenléte marginálissá vált a piacon.

A Traubi haláltusájában az 1993. év hozott változást, ha fordulatot nem is. A BÁG-tól a Centráls Kft. megvásárolta a balatonvilágosi palackozót, és a licenctulajdonos engedélyével az állami gazdaság a Traubisoda licencjogát is továbbadta. Tavaly már az a Traubi Rt. jegyezte a licencjogot a palackokon, amely Balabanian Izabellának, az rt. igazgatójának és a Centráls Kft. ügyvezetőjének közlése szerint harmadrészt a Centráls Kft. tulajdona, míg a többi részvény a kft.-t is birtokló magánszemélyek kezében van. A piacon is érzékelhető változások lényegében idén nyáron kezdődtek, amikor az ország egyre több pontján jelent meg a régről ismert traubis üveg és az új pet-palackos üdítő.

A Traubi Rt. azonban váratlan konkurenst kapott – a Traubisodát. A magát a licencjog kizárólagos magyarországi tulajdonosának tartó cég mellett még kilenc vállalkozás forgalmazott ilyen név alatt terméket vagy a régi üvegekben, vagy új, a Traubi Rt. címkéjéhez hasonló feliratozású műanyagpalackban. Az üveges Traubik megjelenésére egyszerű a magyarázat: a korábbi bérpalackozóknál nagy mennyiségű régi üveg maradt raktáron, amelyeket az átalakult régi partnerek vagy a készleteket megvásárló cégek újra felhasználtak. A műanyagpalackos hamisítványok már egy lépéssel tovább mentek: lényeges grafikai elemeiben lekoppintották a Traubi Rt. új címkéjét, és így hozták forgalomba az általuk gyártott üdítőt. A cég kilenc, általa hamisítványnak tartott termék gyártójával próbált egyezkedni, és közülük hat gyakorlatilag rögtön le is állt az előállítással. A többi azonban továbbra is forgalmazza a terméket, ami a Traubit arra sarkallta, hogy ismeretlen tettes ellen feljelentést tegyen a rendőrségen a szerzői jogok megsértése miatt.

A Budapesti Rendőr-főkapitányság nyomozását követően az ügyészség pótnyomozást rendelt el az ügyben. Szeptember 27-én a rendőrség Budapesten három kereskedőnél összesen több mint 1200, nem a Traubi Rt. által gyártott, de azt utánzó kiszerelésű Traubisodát foglalt le. Strasser Tibor, a cég jogi képviselője úgy véli: a lefoglalt áruk hasonlóságuk miatt komoly érdeksérelmet okoznak a Traubi Rt.-nek. Szerinte bárki is lenne esetleg jogosult még Magyarországon a Traubisoda gyártására és forgalmazására, azt semmiképpen sem teheti a Traubi Rt. által gyártott termékhez hasonló címkével.

Az ügy hátterében egy licencjogi vita is húzódik. A most lefoglalt termékeken az szerepel, hogy a feltüntetett palackozó a bécsi Warimpex Rt. engedélyével forgalmazza a terméket Magyarországon. Strasser Tibor szerint a Warimpex és a Traubi Rt. között valóban volt egy jogvita a licenchasználatról, azonban a Warimpex keresetét a választottbíróság elutasította, így a Traubi Rt. ma a Traubisoda márkanév kizárólagos magyarországi tulajdonosának tartja magát.

Mindenesetre, ha a rendőrség vádemelési javaslattal adja át az ügyet az ügyészségnek, és a bíróság megállapítja a bűncselekmény elkövetését, az végleg visszaszoríthatja a Traubisoda nemkívánatos konkurenciáját. Ettől azonban a Traubi további sorsa nem okvetlenül lesz diadalmenet. Az 50 milliós alaptőkéjű részvénytársaság ugyan tavalyi 250 milliós forgalma után az idei évet a nyár óta tartó terjeszkedésnek köszönhetően várhatóan 450 milliós árbevétellel zárja, azonban még így sem mondható a szénsavasüdítő-piac nagy szereplőjének. Ezt a termékcsoportot a Pepsi és a Coca-Cola magyar leányvállalata uralja, és utánuk nagy az űr. A hátsó sorokban lényegében a stabil harmadik helyezésért folyik a harc, amelyben a legnagyobb erőfeszítéseket most a Mautner Markhof-csoport irányítása alatt álló Buszesz teszi, amely jelentős befektetéssel piacra dobta a Tangót, és újra fel akarja erősíteni a ’80-as években szépen szereplő Queen családját. (Figyelő 1996/37.)

A Traubi ugyan bízhat termékének ismertségében, azonban a marketingre mindeddig alig költött, és rövid időn belül vélhetően nem is lesz több pénze erre néhány milliónál. Így a Balabanian Izabella által említett cél, az 1998-as 10-15 százalékos piaci részesedés egyelőre rózsaszínű álomnak tűnik. Ugyanakkor a korábban parlagon hagyott értékesítési lehetőségeket kiaknázva néhány százalékos részesedést elérhet a Traubisoda, amelynek forgalmazója az elmúlt időszakban több kereskedelmi lánccal is megállapodott a szállításról.

Ha a Traubi visszatérése sikeres lesz, utána akár a Márka üdítőket is előbányászhatja valaki a süllyesztőből. Aztán már csak a Bambi következhet…

Címkék: Hetilap: Gazdaság