A NÉMET VEGYIPARI TROJKA – Aki nem lép egyszerre

A német vegyipari ágazat három főszereplője a jövőbeni konjunkturális ingadozások kivédése érdekében gyógyszerágazatát erősíti. Jelenleg mindhárom konszern jövedelmezőségi szintje hasonló. Mégis felmerül a kérdés: a német konjunkturális ciklus mostani változásai mennyire fogják tovább növelni a különbségeket? A három nagy német vegyipari vállalat két utolsó “nyugodt esztendeje” a statisztikák tanúsága szerint 1994. és 1995. volt. 1995-ben [...]

A német vegyipari ágazat három főszereplője a jövőbeni konjunkturális ingadozások kivédése érdekében gyógyszerágazatát erősíti. Jelenleg mindhárom konszern jövedelmezőségi szintje hasonló. Mégis felmerül a kérdés: a német konjunkturális ciklus mostani változásai mennyire fogják tovább növelni a különbségeket?

A három nagy német vegyipari vállalat két utolsó “nyugodt esztendeje” a statisztikák tanúsága szerint 1994. és 1995. volt. 1995-ben egy “láthatatlan rendező” egybehangolta a vállalatok jövedelmezőségét: a BASF AG és a Hoechst AG jövedelmezősége az utolsó teljes üzleti évben olyan mértékben nőtt, hogy az adózás előtti nyereség szintjét tekintve felzárkóztak a Bayer AG konszernhez.

Ez a lendület az 1998. és főleg az 1989. évre emlékeztet. Akkoriban mind a három vállalat hasonlóan magas és ugyancsak egymáshoz közeli nyereséget ért el. A kilencvenes évek elejének nyereségcsökkenése azonban leleplezte a német vegyipar nagyjainak elégtelen mozgásképességét, és a konszernek menedzsmentjét széles körű, ráfordításigényes szerkezetváltási intézkedésekre ösztönözte. Ez idő alatt a trió három szereplője nem azonos mértékben veszített jövedelmezőségéből: a legnagyobb sikerrel a Bayer mentette meg pozícióját, a legnagyobb visszaesést pedig a BASF-csoport szenvedte el. Most, a német gazdaságpolitika változásának küszöbén a vegyipar csúcsain is az vált a döntő kérdéssé, hogy a vállalatok mennyire tudnak felkészülni a jövőbeni hegy- és völgymenetekre, és mennyire stabilan várják a különböző erősségű kilengéseket. A közelmúltban a legnagyobb ingadozásokat a BASF mutatta, miután a ludwigshafeni konszern a keresletingadozásoknak jobban kitett területen tevékenykedik, mint a másik két ágazati versenytárs.

A BASF vezetősége az új információk szerint úgy akar a csúcson maradni, hogy azokat az üzletágakat igyekszik fokozottan kiépíteni, amelyek a bevételek stabil alakulását ígérik. Ezt a stabilitást egyebek között a gyógyszer- és a földgázüzlettől várják. Hogy a váltásra szükség van, azt mutatja az “egészség és táplálkozásnak” nevezett új munkaterület (gyógyszer, finomvegyszer, növényvédelem) létrehozása. A közelmúltban felvásárolt angol Boots gyógyszeripari cég integrálásához szükséges ráfordítások miatt ezen a területen a nyereség még nagyon alacsony. A konjunktúra ingadozásával szemben ellenállónak ítélt gyógyszerüzlet (forgalom: 3 milliárd márka) az erőltetett fejlesztés ellenére, ágazati összehasonlításban egyelőre jelentéktelen, a földgázüzlet pedig még csak kiépítés alatt áll. Ezért a BASF ama célkitűzése, hogy a nyereséget 1996-97-ben is megtartsa a tavalyi magas szinten, túlzottan is becsvágyónak tűnik. A konjunkturális visszaesés, illetve a műanyagok és vegyszerek iránti csökkenő kereslet lenyomja az árakat. Most tehát az a kérdés, hogy a BASF az új, kiemelt üzletágak révén jobban ellen tud-e állni az ingadozásoknak.

A Hoechst vezetése hasonló irányban, de jóval határozottabban rendezte át a cég portfólióját, azzal a céllal, hogy az egészségügyi ágazatot tegye a konszern uralkodó üzletévé, és a gyógyszerpiacon világszerte vezető szerepet harcoljon ki magának. A konszern forgalmának ma mintegy negyede (12,3 milliárd márka) származik az egészségügyi területről (gyógyszerek, diagnosztika). A Marion Merrel Dow vállalat átvétele után a Hoechst annak gyógyszer üzletágát (forgalom: 11,5 milliárd márka) Hoechst Marion Roussel név alatt integrálta. A gyógyszerágazat jövedelmezőségét tavaly még itt is csökkentették az integráció költségei, a Hoechst konszern azonban általános vélemény szerint a BASF-nál kevésbé lesz érzékeny a ciklikus változásokra, és itt jobban érvényesül majd a látványosan felfuttatott gyógyszerágazat jövedelmezősége és innovációs lendülete.

A harmadik óriás, a Bayer konszern ebben a tekintetben kiszámíthatóbbnak tűnik. A Bayernél az egészségügyi területen (gyógyszer, fogyasztógondozás, diagnosztika – forgalom: 11,1 milliárd márka) a közelmúltban kevésbé volt intenzív az átrendeződés. Itt ugyanis ez a terület már eleve a legmagasabb üzemi hozamot érte el a konszern valamennyi területe közül, és a legnagyobb mértékben járult hozzá az üzemi eredményhez. Hasonló jövedelmezőséggel dolgozott a Bayer a mezőgazdasági vegyipar területen is. A konszern vezetőségétől ezért a közeljövőben nem várhatók olyan jelentős átrendeződések, mint amilyeneket a BASF és a Hoechst esetében láttunk.

Címkék: Hetilap: Gazdaság