MAGYAR NAGYDÍJ, ÁLLAMI JÓTÁLLÁSSAL – Kötelező biztosítás

A Hungaroringen rendezett első futam előtt kevesen gondolták, hogy a fejlett világ legjövedelmezőbb autós parádéja, a Forma 1 veszteséges is lehet a rendezőknek. Pedig a mogyoródi pályát több mint tízéves története során végig állami segítséggel, igaz, reálértékben egyre szerényebb állami támogatással tartják fenn. A költségvetési kassza azonban – mintegy 800-900 millió forintos adóbevétellel – még [...]

A Hungaroringen rendezett első futam előtt kevesen gondolták, hogy a fejlett világ legjövedelmezőbb autós parádéja, a Forma 1 veszteséges is lehet a rendezőknek. Pedig a mogyoródi pályát több mint tízéves története során végig állami segítséggel, igaz, reálértékben egyre szerényebb állami támogatással tartják fenn. A költségvetési kassza azonban – mintegy 800-900 millió forintos adóbevétellel – még így is hasznot húz a száguldó üzletből.

Még a millecentenáriumi eseménysorozat ajánlatai közé is bekerült az augusztus 9-11. között megrendezendő 11. Forma 1 Marlboro Magyar Nagydíj. A rendezők, akár tavaly, az idén is mintegy 110-120 ezer jegy eladására számítanak. Frank Tamás, az Ostermann Formula 1 Kft. jegyértékesítésért felelős vezetője szerint már elővételben több jegyet adtak el a szokásosnál, és még hátravan a verseny előtti tíz nap vásárlási rohama. Különösen sok, mintegy 30-40 ezer külföldi (osztrák, német olasz, sőt finn, svájci) vett elővételben jegyet, így a legnagyobb bevételt jelentő arany- és ezüsttribün helyei is jól fogynak. Érthető, hogy ezeket elsősorban a külföldiek keresik: az idei árak esetenként a minimálbér többszörösét is elérik. Az aranypáholy csúcsjegye felnőtteknek 40 ezer forint (gyermekeknek 17 ezer); a legolcsóbb állóhely kétezer (gyermekeknek 1500) forint. A nagydíj összes bevételeinek 85-90 százalékát a jegyértékesítés adja – az állami támogatást nem számítva.

Az állam ugyanis ez évben is jótáll a verseny sikeréért, és ezért akár mintegy négyszáz millió forintos áldozatot is vállal. Dégen Istvánt, a Hungaroring miniszteri biztosát az ipari és kereskedelmi miniszter kérte fel tavaly, hogy lássa el a kallódó magyar F1-es futam, illetve a Hungaroring államigazgatási koordinálását. Feladata az is, hogy a Hungaroring Rt.-vel együtt készítse el azokat az üzleti számításokat, amelyek alapján dönthetnek a pálya sorsáról.

A számítások eredményesek voltak. Ennek megfelelően tavaly a Forma 1 egyesüléssel, a Formula One Constructors Assotiationnel (FOCA) új szerződést kötöttek, amely szerint 2001-ig minden évben biztosan lesz Magyar Nagydíj. Ehhez az állam több jogcímen mintegy 420 millió forintos támogatást ad, 150 millió forint értékben garanciát vállalva a FOCA tetemes, az idén mintegy 4,4 millió dolláros jogdíjának kifizetésére. A 4,4 millió dollárnak ugyanis csak mintegy felét fedezik a jegyeladások. (A jogdíjat, az árfolyamváltozással összhangban, évente 3-5 százalékkal kiigazítják.)

Két évvel ezelőtt a kiegészítő keret még 200 millió forint volt, tavaly viszont már a 150-ből is csak 130 milliót vettek igénybe. Azt sem kell mondanunk, hogy az idei 150 millió sem ugyanannyit ér, mint az egy évvel korábbi. Az erre fordítandó pénz tehát csökken, de a miniszteri biztosnak nincsenek illúziói. Bár a Formula 1 a fejlett világban önfenntartó, sőt jócskán nyereséges üzlet, hazánkban, a szerényebb belső jegyárak miatt is, várhatóan sokáig szükség lesz még az állami hozzájárulásra – igaz, egyre csökkenő mértékben.

A legnagyobb: 190 millió forintos támogatási tétel a promóciót, a reklámot, a szervezést, a népszerűsítést szolgálja. Ezt azért nem a Hungaroring Rt. állja, mert a mintegy 750-800 millió forint értékű mogyoródi pálya tulajdonosának, a részvénytársaságnak a jegyeladásból származik az első nagy bevétele; a szervezési költségeket meg kell előlegezni. Jelentős, mintegy 80 millió forintos támogatási fejezet szolgál a pályafenntartásra, korszerűsítésre is. Ennek felhasználását az MBFB Rt. illetékese árgus szemekkel figyeli. A keret nagy, de tekintve, hogy a megépítés óta, több mint tizenegy éve csak apró módosításokat, igazításokat végeztek a pályán, szükség van rá. Annál is inkább, mert ebből fizetik a Nemzetközi Autósport Szövetség, a FIA biztonsági előírásai miatti újabb beruházásokat is.

Eddig, 1990-1995 között a FOCA öt évre kibérelte a mogyoródi versenypályát, a szükséges nagyjavításokat, fejlesztéseket is átvállalva. (Ez idő alatt a pálya tulajdonosának, a Hungaroring Rt.-nek csak szerény karbantartói szerepe lett volna.) A szerződésben foglalt munkákat azonban a FOCA nem mind végezte el. Az új szerződést éppen azért kötötték, hogy a Forma 1-es versenyek közötti, évek óta tartó üzleti, érdekeltségi nehézségeket megoldják: a magyar fél visszaszerezze a jogot a pálya egész éves hasznosítására, és közvetlen hatása legyen annak fenntartására. Ezzel, a miniszteri biztos szerint, a Hungaroring Rt. valóságos gazdává, a bevételekkel és a kiadásokkal gazdálkodó szervezetté válhat. Eddig ugyanis a részvénytársaságnak nem volt jelentősebb saját pénze (a vagyona is csak maga a pálya volt).

A bevételek gyarapításában érdekelté tett részvénytársaság az új szerződés szellemében szabadabban hasznosíthatja a pályát. Már több autós rendezvénynek, versenynek, tesztvezetésnek adott otthont a Hungaroring. Ebből Dégen István szerint mintegy 30-40 millió forintos bevétele származik a társaságnak, de a fő forrás változatlanul a több mint százmillió forintos jegyeladás. Ezt egészítik ki a szponzori pénzek, a reklámmegrendelések. A reklámjogokat ugyan a FOCA változatlanul fenntartja magának, de a maga szervezte reklámokból valamelyest már részesedik a Hungaroring Rt. is. A pálya belső oldalán elhelyezett hirdetési csomagért, 10-12 tábláért tavaly legkevesebb egymillió dollárt kellett fizetni. Érthetően kevés a magyar szponzor, tavaly például a Mol vállalta ezt a drága dicsőséget.

A miniszteri biztos szerint a Forma 1 Magyar Nagydíj mérlege a mintegy 800 millió forintos adóbevételnek köszönhetően mégis nyereséges a költségvetés számára. Emellet sok ezer vállalkozó, főleg vendéglátós húz közvetlen hasznot az F 1 show-ból. Hab a tortán, hogy az idelátogató mintegy hatvanezer turista jó hírét viszi Magyarországnak. Erről nem volt könnyű meggyőzni a kormányt, de az alapos üzleti tervek, számítások segítettek, amit a Hungaroringről szóló, az ipari és kereskedelmi miniszter által beerjesztett kormányhatározat is bizonyít. A jogalkotókon túl azonban az égieknek is nagy a beleszólásuk az idei futam üzleti sikerébe. Jó időben ugyanis sokkal több vendég érkezik…