KÍNAI-FRANCIA CSÚCS – Óriás-megrendelés fenntartásokkal

A kínaiak hosszú évek óta ügyesen gyakorolt diplomáciai fogása egy-egy nagy ipari megrendelés “bedobása” – írja a párizsi Le Monde abból az alkalomból, hogy Li Peng elnök franciaországi látogatásán egy szándéknyilatkozatban harminchárom Airbusra vonatkozó igényt fogalmazott meg. Az aláírt papír, amelynek alapján az európai gyártókat (a francia Aerospatial, az olasz Alenia és a British Aerospace) [...]

A kínaiak hosszú évek óta ügyesen gyakorolt diplomáciai fogása egy-egy nagy ipari megrendelés “bedobása” – írja a párizsi Le Monde abból az alkalomból, hogy Li Peng elnök franciaországi látogatásán egy szándéknyilatkozatban harminchárom Airbusra vonatkozó igényt fogalmazott meg. Az aláírt papír, amelynek alapján az európai gyártókat (a francia Aerospatial, az olasz Alenia és a British Aerospace) tömörítő Aero International Regional (AIR) már-már nyeregben érezheti magát a Boeing előtt a százszemélyes gépek ázsiai piacán, még korántsem jelent biztos megrendelést.

Az aláírási ceremónia csupán megnyitotta egy 1,5 milliárd dolláros üzletkötés lehetőségét, amelyre azonban végleges pecsét csak 3-4 hónap múlva kerülhet. A megkezdett megbeszélések három szálon futnak. Az emlegetett harminc A 320 Airbusból húszat a kínai repülőgép-beszerzéssel megbízott intézmény (CASC) rendel meg, ha erre felhatalmazzák a helyi légitársaságok. Tíz A 320-asra támaszt közvetlen igényt a China Southern Airlines, a harmadik tárgyalópartner pedig a három A 340-esre kacsintgató China Eastern, amely társaság már öt ilyen géppel rendelkezik.

Bár a kínai ajánlat a lapok címoldalára került, a sajtó óvatosságra inti az érintetteket. Helmut Kohlnak a kínaiak már 1994 februárjában óriás-megrendelést “ajándékoztak”. A hat A 340-esre vonatkozó igény a végleges szerződésben, amelyet csak mintegy két évvel később írtak alá, három gépre soványodott. A Quai d’Orsay-on megpecsételt szándéknyilatkozatból legfeljebb a China Southern Airlines 10 gépére külön is aláírt megállapodás megvalósulásában érdemes igazán komolyan bízni, a többi csak ígéret, miszerint legkésőbb októberben konkrét javaslattal állnak elő a kínaiak.

Az ázsiai ország piacán egyébként a Boeing nagy előnyre tett szert: jelenleg 70 százalék a részesedése, míg az Airbusé mindössze ennek a tizede.

Címkék: Hetilap: Gazdaság