HÉV helyett gyalog indult el a piros kabátos magyar srác, és azóta is megy

Mayer Márton világutazó mesélt a nomád autóstoppal megtett 18 ezer kilométerről, motoros sámánokról, cuki embercsempészekről és a flip-flop papucsos fényevőről, aki azért csalt is egy kicsit.
Kapcsolódó cikkek

Lehetséges úgy megtenni több ezer kilométert, hogy az ember nem használ pénzt?

Ez a kérdés foglalkoztatta 2014-ben az élete jelentős részét világutazással töltő Mayer Mártont, de annyira, hogy ki is próbálta. Még azon a nyáron elindult az orosz-észak-koreai–kínai hármas határ közelében lévő Haszanból (ahol letartóztatták és a katonai támaszpont fogdájában ült, de erről majd később), majd két és fél hónapon, 18 ezer kilométeren keresztül nomád autóstoppal utazott hazáig a Távol-Keleten, Szibérián, Mongólián, a sztyeppen, az Urálon és a Kaukázuson, majd a háborús Krímen keresztül. És a mai napig utazgat.

A 28 éves Mayer azóta rendszeresen tart élménybeszámolókat az elképesztő részleteket tartogató utazásáról, legutóbb az Aurórában volt egy telt házas fellépése, ahová abban a reményben ültem be, hogy utána még privát beszélgetésre is lesz lehetőség az utazóval.

A 4D-s élmény és az autentikus átélés érdekében kikérem a szto gram (egy deci) vodkát, egy perccel később már hallgatom Márton sztorizását — közel két órán át mesél, őrült szórakoztatóan.

Fotó: Farkas Norbert / 24.hu

Megpróbálom valahogy összefoglalni, nem lesz egyszerű.

Mayer Márton

Statisztikák

Az is kiderült az este során, hogy az utazó imádja a statisztikát, úgyhogy jöjjön néhány adat:

1. Marci négy nyelven beszél: „Az utazások miatt sok nyelven meg kell tudni szólalni, de amit ilyenkor be merek mondani, az a francia, német, angol és az orosz.”
2. Egy fuvarral leghosszabban megtett kilométerek száma: 2400.
3. Egy nap alatt megtett leghosszabb út stoppolással: 1342 km.
4. A teljes oroszországi út 18.000 kilométer hosszú volt.

Mayer Márton
Mayer Márton

Megyünk 210-zel, bőg a motor. Megállít az orosz rendőr, sofőr kiad kétezer rubelt, aztán megyünk tovább 210-zel.

Mayer Márton

Budapest -> Gödöllő -> Ázsia külső

Az előadásnak vége, már bőven este 8 után járunk, de Marci változatlan lelkesedéssel ül le beszélgetni.

Kirándulós család vagyunk, de nem is ez a lényeg, hanem hogy Gödöllőre jártam suliba, pesti vagyok, és anyától mindig kaptam a HÉV-re pénzt

– így kezdődik a világutazó története.

A pénzt elraktam, stoppal jártam. Aztán elkezdtem tudatosan készülni a nomád utazásokra: kint aludtam a kertben, hetente egyszer gyalog jártam ki Gödöllőre, 16 kilométer – így edzettem 13-14 éves koromban.

Aztán beutazta a fél világot. Nem vállalkozik országfelsorolásra, csak kis ízelítőt kapunk:

Európában Izland kivételével mindenhol voltam, mert repülni nem annyira szeretek, oda meg leginkább úgy lehet eljutni. Nincs bajom a repüléssel, csak annyi, hogy onnan nem látom a tájat. A stoppolási adottságok miatt leginkább Eurázsiában mozgok: csak a belső-ázsiai országok hiányoznak az eddigi listámról, de hamarosan oda is eljutok.

Mint kiderül, nem csak a stoppolás a motiváló a desztináció kiválasztásában.

Nagyon szeretem Eurázsiát, szerintem minden, ami meghatározza a világot kulturálisan, társadalmilag, az innen jött. Nem Európából, nem Ázsiából, hanem Eurázsiából. Szeretem egy kontinensként kezelni.

Megpróbálunk kulturáltan turkálni Marci zsebében: vajon a minimálbüdzsé tudatos koncepció vagy csak akkor érvényes, amikor épp annyi jut egy-egy utazásra?

Amikor elkezdtem utazgatni, még gyerek voltam, tehát inkább adottság volt, mint koncepció. Az orosz út viszont tudatos döntés volt, ki akartam próbálni, működik-e. Elég extrémre sikerült, ilyet nem szoktam csinálni, kicsit meg is öregedtem. Azért egy pici komfort kell, néhány naponta egy zuhany vagy meleg étel vagy egy jó sör. Kisigényű vagyok, de ilyet többet azért nem fogok csinálni.

Márton amúgy közgazdász, az utazgatás miatt kisebb-nyagyobb hézagokkal a Corvinuson végzett. Komolyabb utazásait abból finanszírozza, hogy néhány évente elmegy Svájcba egy hotelbe dolgozni.

Egyszer rákerestem az interneten, hogy Európában hol lehet időarányosan a legjobb fizetésre szert tenni, így találtam rá Svájcra. Ha kell pénz, mindig elmegyek a bejáratott hotelbe pár hónapra, és abból tudok kicsit utazgatni.

Fotó: Farkas Norbert / 24.hu

Akkor jó, ha nem vagy orosz

Az orosz túra nagy részét egyedül tette meg, de párban szeret stoppolni.

Általában lányokkal utazom. Optimális esetben a barátnőmmel. Olyan helyre szoktam egyedül menni, ahol mondjuk háborús övezet van a közelben, és mivel kettőnk iránt érzek felelősséget, így inkább nem viszek senkit. De ha feltérképezem, és biztonságosnak ítélem meg, akkor adott esetben visszamegyünk párosan is.

Az előadáson többször elhangzott, hogy Marcinak fontos Oroszország. Mint kiderült, nem csak Eurázsia miatt.

Ez az út komoly érzelmi kötődést alakított ki. Fontos időszak volt az életemben, kicsit a felnőtté válásommal, az elszakadással is összekapcsolódik. De egyébként a helyiek azt mondják, Oroszország akkor jó, ha nem vagy orosz – ha megvan a lehetőséged, hogy elmenj onnan. Rendszeresen visszajárok. Nyizsnyij Novgorodban egy gyermekotthonban nyelvet tanítottam, aztán a foci vb alatt a FIFA alkalmazottjaként önkéntes koordinátor voltam a szocsi stadionban.

Közben már kilenc is elmúlt, úgyhogy már csak a terveiről faggatjuk. Van neki.

Azon dolgozom, hogy Gibraltárt, azaz Európa egyik végét összekössem stoppos úttal Ázsia egyik csücskével, azaz Szingapúrral. Ennek az útnak a nagyját korábban már megtettem, de még hiányzik Kína egy jelentős része és Spanyolország kellős közepe, ezeket szeretném pótolni. Kína nem lesz könnyű. Egy másik projektem lesz, hogy nyitni szeretnék egy utat a Távol-Keletre Közép-Ázsián keresztül. Átstoppolni a hegyeken. Az nagyon kemény lesz, zord helyek, kevés az autó.

„Póóózer” – így szívatták Marcit lányismerősei, amikor fotóztuk őt, azt válaszolta nekik: „Én? De hát nincs is Instám”. Erre azért még muszáj volt rákérdezni. Más ha elmegy Pestről Vecsésig, négyet posztol közben az Instagramra, és utazó influenszernek képzeli magát, ő meg beutazza a fél világot, és semmi?!

Van instagram-oldalam, csak nem használom. Az elmúlt 15 évem az utazásról szólt, és eddig nem akartam pénzt csinálni belőle, félek, ha elkezdeném a posztolgatást, az egésznek a bája odaveszne. Kommercializálódna a hobbi, és nehéz lenne szétválasztani, mi az, amit azért csinálok, mert szeretem, és mi az, amit csak az Insta miatt. Vannak utazó bloggerek, akik ebből élnek, én ezt nem tudom megcsinálni.

 

Non-STOP Oroszország

Mayer Márton az előadásában és utána is többször jelezte: szívügye a téma, ezért igény esetén örömmel tart – ingyenesen – előadásokat Oroszországról.

Küldök neki mindenhonnan egy fuck you-t
Interjú Ágival, a Gypsyautopilot blog szerzőjével, aki több ezer kilométert utazott egy fiú kedvéért, akivel aztán nem találkoztak – de ez csak egy aprócska momentum a blogger utazásaiból.