„Suli után kell posztolni, a követőim kora reggel fáradtak a lájkoláshoz”

Ha az egyik Instasztár csillogóan fényes hajjal pózol egy dizájnos flakon samponnal, akkor azt meg kell venni. Pont.

Nem tudom, hogy csinálom, de egyszerűen olyan életem van, hogy mindig történik velem valami érdekes.

Ez van, ha az ember a közszereplők mozgalmas életét éli. De ha netán mégis unalomba fulladna a nap, akkor sincs gond: már repül is egy délutáni ágyban fetrengős kép az Instagram-sztoriba, azt is megnézi vagy 30 ezer rajongó.

Bodony Barbi, a 18 év alatti korosztály körében igen népszerű Középsuli websorozat egyik szereplője ismeri a dörgést, öt perc alatt simán begyűjt 600 lájkot egyetlen fotóval. Főleg a szelfikkel, azokat csípik csak igazán a követői. A húszéves szőke lány a néhány éve indult online álrealitynek köszönhetően vált ismertté, így mára 113 ezer rajongóval büszkélkedhet az Instagramon. De a Facebook miatt sem kell szégyenkeznie, ott nagyjából 39 ezer követője van, és az ismerősöket már limitálnia kellett.

Barbi, ahogy éppen a tökéletes csók titkába avatja be a kamaszokat:

Persze nem mindegy, mikor megy a világhálóra az a bizonyos poszt.

Az Instagramon lehet figyelni, hogy mikor a legaktívabbak a követőim, és nekem általában az este a frekventáltabb időszak. Reggel még lusták, fáradtak a lájkoláshoz, de ha suli után, 6-8 körül teszek ki valamit, akkor már mindenki otthon nyomogatja a mobilját, úgyhogy rögtön elindul a lájkcunami.

De lájkok ide, lájkok oda, a lány nem a virtuális szívecskékért él, egyszerűen szereti megosztani élete szinte minden pillanatát, a jókat és a rosszakat is. Előbbi esetben együtt örülnek vele a követői, ha pedig valami szomorúság éri, akkor erőt ad neki a sok rajongó. Barbi szerencsére tisztában van a vállára nehezedő felelősséggel, a sok szeretetért cserébe élettapasztalatát is igyekszik átadni a fiataloknak. Nemrég egy alapozómentes fogadd el magad szelfivel örvendeztette meg a táborát, ami megszámlálhatatlan hálálkodó posztot generált.

Barbi tehát nem szégyenlős, a nagyon intimnek minősített párkapcsolati vagy családi dolgokon kívül mindent megoszt a követőivel, közvetlenségével pedig sikerült komoly közösséget építenie magának, ami a 21. századi hatékony kommunikáció kulcsa – mondta Jákó Eszter, a METU marketing és kommunikációs vezérigazgató-helyettese egy szerda délelőtti kerekasztal-beszélgetésen.

A social média előtt a reklámok és a hirdetések a közönségnek szóltak. Mára viszont a közösségekre kell célozni. Csupán két betű a különbség, mégis nagyon mást jelentenek. A mai fiatalok akkor fognak követni valakit, ha közösséget éreznek az illető emberrel vagy branddel akár a témája, a vizualitása vagy a közös ismerősök miatt. Önmagában azért, mert erőltetik, nem fog odafigyelni.

A szakember hozzátette, mindenkinek fel kell készülnie, ha a kamaszokat akarja megszólítani, mert egyre kevesebb idő van az üzenet célba juttatásához. Mindössze pár másodperc figyelemmel lehet számolni, ezért ütős impulzusok kellenek. A fiatalok lényegesen több emocionális döntést hoznak ma, mint 10-15 évvel ezelőtt. A racionalitás a fogyasztás szempontjából egyre inkább háttérbe szorul. Nem azt választják, ami a legjobb, hanem amit a legjobban értenek.

Vagyis, ha az egyik Instagram-tsztár csillogóan fényes hajjal pózol egy dizájnos flakon samponnal, akkor azt meg kell venni. Pont.

Persze nem újdonság, hogy a vizualitás egyre inkább teret nyer magának – mondja Gerentsér Imre, a Ringier Axel Springer Magyarország Kft. online portfólióigazgatója.

A kilencvenes évek óta megfigyelhető, hogy a magazinokban csökken a szöveg mennyisége, míg képből egyre több van. Az elmúlt években viszont a vizualitás egyre meghatározóbbá válik a kommunikációban, ma már a kép az első, azaz elegendő magát a látványt megmutatni. Ezt a folyamatot tovább generálja, hogy a fiatal közönség rettenetesen kütyüfüggő.

A szakemberek az a Noizz.hu, a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU), az Antall József Tudásközpont Szóda Műhelyés és a Deák 17 Gyermek és Ifjúsági Galéria online kutatásának eredményét ismertették egy kerekasztal-beszélgetésen. A vizsgálatból kiderült, hogy a diákok több mint 90 százaléka rendelkezik Instagram-profillal, amit nagyon is aktívan használnak.

A középiskolások 16 százaléka több mint 500 profilt követ, ötödük óránként ránéz az alkalmazásra.

A fiatalabbak leginkább barátokat, ismerősöket, sztárokat, hírességeket, bloggerek és vloggereket követnek, illetve nagy számban humoros és különböző idézeteket megosztó profilokat. Körükben kiemelkedően népszerűek a divat- és életmódbloggerek, a filmes, illetve az IT és gamer tartalmat megosztók. Egyik kedvenc fotótémájuk a szelfi, illetve a barátokkal közös kép, de város- és tájképeket is előszeretettel lájkolnak.

Bodony Barbi és Garai Bende, a Középsuli.hu sorozat szereplői. Fotó: Noguchi Porter Novelli

Röviden így jellemezhető a jelen, ám a fiatalok médiafogyasztásának jövője szinte megjósolhatatlan, mondja Gerentsér Imre és Jákó Eszter. Nagyon gyorsan fejlődik a technika, és akár 1-2 év alatt megváltoznak a trendek, mert a fiatalok nem feltétlenül lojálisak egy-egy felülethez, ha jön egy új hype, simán váltanak – állítják egybehangzóan. A vizualitás biztosan nem fog háttérbe szorulni, de azt elképzelhetőnek tartják, hogy a Facebook lekerül a térképről. Ma egyetlen dolog biztos, hogy minden változik.

25 éve dolgozom kommunikációs szakemberként. Akkoriban leteszteltünk egy kampánymechanizmust és az évekig működött. Szerintem mindent elmond a mai viszonyokról, hogy a pályám kezdetén a hosszú távú tervezés tíz év volt, a középtávú öt, a rövid három. Ma a három év számít hosszútávú tervnek, mert előrébb nem látunk

-mondja Jákó.

Kimelt kép:Instagram/@bodonybarbi