Kiakadtak a fotósok a haszonleső bloggerekre

Végre valami izgalom az egyébként unalmas divathetekről.

A divathetek szezonok óta ugyanolyan unalmasan zajlanak, most viszont végre történik valami izgalmas. Az utcai divatot fotózó fényképészeknek ugyanis elegük lett abból, hogy a bloggerek és influencerek az ő képeiket használják fel, hogy teljesítsék az ajándékcuccot küldő cégek felé a vállalásaikat úgy, hogy abból ők végül egy forintot nem látnak.

Mi az az influencer?

Influencernek hívják azt, akinek a – leginkább közösségi médiás – tevékenységei nagy hatással vannak másokra, trendszetter. Itthon bárkire rámondják, akinek az átlagosnál több Instagram- vagy Facebook-követője van.

A sztoriról, ami a múlt heti milánói divathéten tetőzött, a TheCut ír. Az oldal szerint csütörtökön kicsivel több mint 30 fotós összeült, hogy egy nem hivatalos egyesületet hozzanak létre, a céljuk pedig az, hogy véget vessenek a bloggerek pofátlanságainak. Hogy ez mit takar? A cégek évekkel ezelőtt meglátták a reklámlehetőséget abban, hogy bloggerekkel reklámozzanak: ez pedig már nemcsak abban merül ki, hogy pénzért kitetetnek velük Instagram-posztokat, de a divatheteken is öltöztetik őket. Így mindenki jól jár: az alanynak nem kell ruhára költenie, a márkának meg különösebb marketingre. A folyamat kulcsszereplői rajtuk kívül még a fotósok, akik képeket készítenek a bloggerekről, ugyanis a márkáknak az a legfontosabb, hogy minél több helyen jelenjenek meg a bloggerek úgy, hogy közben az ő cuccaikat viselik.

Részlet a frappánsan The Photographers névre keresztelt csapat közleményéből:

Az influencerek és a bloggerek rendszeresen használják az egyébként jogdíjas képeinket arra, hogy letudják a kötelezettségeiket az őket támogató márkák felé. A csapatunk ezután nem hajlandó megjelölni ezeket az embereket a képeken, a kreditek helyére pedig egy új hashtaget írnak majd ezután, a NoFreePhotos-t, azaz a NincsIngyenFotót.

A címke hatalmas visszhangot váltott ki, a beszélgetésbe csatlakozott Bryanboy is, aki egyike az első körös divatbloggereknek.

Azt írja, bár tiszteli a fényképezőgép mögött állókat, de már annak a gondolatától is nevetnie kell, hogy az influencereket aránytalanul fizetik meg.

Engem nem fizetnek azért, hogy egy bemutatón bizonyos ruhákat viseljek. Ezért senki nem kap pénzt, a legtöbben még azért sem, hogy elmennek egy show-ra. Tényleg csak arról szól, hogy milyen kapcsolatot építesz ki a márkákkal és hogyan játszod ki a kártyáidat. A márkák egész évben együtt dolgoznak velünk különböző projektekben, de azért nem fognak fizetni, hogy valaki más lefotózzon.

Szerinte egyébként a divathét pont a pénzköltésről szól: fizetniük kell az Uber-díjat a bemutatókra és a boltokba, pénzbe kerül az utazás, továbbá a szállás is. Egy másik blogger, Zanita Whittington nemrég azt nyilatkozta a Refinery29-nak, hogy neki ezek az utcai divatfotók hozták meg a hírnevet,

egy New York-i divathéten pedig akár 100 ezer dollárt, átszámítva 28-29 millió forintot is kaszál.

Macska-egér játék

Mint mindennek, ennek a történetnek is két oldala van. A bloggerek sokszor saját fotóssal dolgoznak (vagy felkérnek valakit, aki egyébként is fotózna egy magazinnak), de olyan is akad, hogy valaki úgy szeretné beindítani a fotóskarrierjét, hogy influencereket fotóz és arra vár, hogy majd azok bejelölik őt az Instagram-képeiken.

Az utcai divat a részletekről szól, de arról is, hogy olyan jópofa embereket találjunk, akiknek kifogástalan az ízlése és esetenként híressé tegyük őket. Éppen ezért fura, amikor azt nyilatkozzák, hogy mindent maguk értek el és nem tartoznak semmivel a fotósoknak

– mondta Nabile Quenum, a Cut egyik fotósa, a mostani mozgolódás egyik szervezője. Hangsúlyozta, igen, a pénzről van szó, a fotósok pedig arról vitatkoztak az elmúlt napokban, hogy ha a képeiket hirdetésekhez használják, akkor bizony kéne kapniuk valamit cserébe. Szintén hasonlóan fontos számukra az, hogy nagyobb legyen az átláthatósága és a kommunikációja annak, ahogyan a műveiket megjelölik.

 

A magazinoknál egyértelműek a szabályok, a közösségi média esetében viszont eléggé homályosak.

Vajon azonnali megoldást nyújt a #NoFreePhotos mozgalom? Valószínűleg nem. Ahogy Bryanboy is fogalmaz, mindig lesz valaki, aki ingyen dolgozik. De a közösségi médiában az a szép, hogy elindíthat egy párbeszédet – ráadásul úgy, hogy nem kerül semmibe.

Kiemelt kép: Getty Images/Timur Emek és Christian Vierig