Így használják a filmek a tudatalattinkat

A formáknak igenis van jelentésük. Nem hinné? Itt a bizonyíték.

Gondolta volna, hogy az agyunk határozott jelentéseket társít olyan egyszerű formákhoz, mint egy kör, háromszög, vagy négyzet? A filmesek tudják, és egyáltalán nem félnek ezt kihasználni.

A Now You See It legfrissebb videójában erről rántja le a leplet, melyből kiderül, hogy a színészeket, vagy animációs karaktereket látva sokszor már hamarabb tudjuk, hogy pozitív, vagy negatív szereplők lesznek-e, sőt, egy sornyi, rémesen egyszerű eszköz segítségével tolnak minket a végkifejlet felé.

A tűhegyes arcélekkel rendelkező, ívek nélkül megrajzolt karakterek az animációs filmekben egyértelműen gonoszak, és valami rosszat forralnak, a gömbölyded formákból felépülők pedig elragadóan kedvesek és pozitív szereplők – így például Miki egér, akinek a feje végső soron három körből áll.

Ennek oka rémesen egyszerű: az agyunk a hegyes testekre veszélyesként tekint.

Az ördögfigura épp ezért sokszor háromszögekből épül fel:

De ugyanez a szabály igaz például a L’Ecsó rettegett, szögletes arcú étteremkritikusára, aki a fiatal szakács ételének megkóstolása után visszaemlékszik gyerekkorára, melyben bizony – meglepő módon – még sokkal bizalomgerjesztőbb arca volt:

A hegyes és lekerekített formák szabálya természetesen nem csak az animációs filmekre igaz, hiszen Darth Vader szögletes maszkja sem hozza épp a joviális nagybácsi-imidzset:

De mi a helyzet a négyszögekkel?

A négyszög esetlenséget, régimódiságot sugall, de sok esetben ugyanakkor határozottságot és bármikor kirobbanó feszültséget is. A legjobb példa erre a Fel! egyik főszereplője, Carl Fredricksen:

Hasonló eszköz a keretezés is, így sokszor látunk egy mozdulatban képben egy mozgó, négyszögű képet, ami a karakter adott helyzetben ragadását érzékelteti:

Vagy épp kör alakú képet, amiről nyilvánvalóan azonnal a megfigyelés jut eszünkbe – így a Truman Show több jelenetét nézve, vagy a 2001:Űrodüsszeia fedélzeti számítógépének, a HAL-9000-nek gyakran mutatott, vörös szemre hasonlító részét nézve:

A sávos rolókon áttekintés a börtöncellák érzetét adja, így például a Kapj el, ha tudsz egyik irodai jelenetében, vagy az Amerikai szépségben, ahol Kevin Spacey arca tükröződik egy számítógép képernyőjén lévő táblázatban:

A háromszögek erőt és dinamizmust, a függőleges vonalak szeparáltságot sugallnak, az egy pontba futó élek pedig vezetik a szemünket:

A teljes anyag: