Amit az Ikeában sosem fog látni: lapra szerelt dzsipek a II. világháborúból

A második világháborúban az amerikaiak már megcsinálták, szóval a svéd áruházláncnak sem lenne olyan nehéz dolga.

A 361339 Willys MB és a 277896 Ford GPW dzsip (melyek közt első pillantásra nem is látszik a különbség) jó része ebben a formában jutott el az Európában állomásozó amerikai egységekhez, de a britekhez, de a Szovjetunióhoz is, ahová ötvenegyezer jutott el ezekből a kölcsönbérleti törvénynek (Land-Lease) köszönhetően. A kaliforniai Richmondban lévő Ford üzemből a termelés hetven százaléka távozott például így távozott a közeli San Francisco kikötőjén át.

Készülődés a szállításra

  

Természetesen csak abban az esetben használták ezt a pénz- és időigényes megoldást, ha tényleg mindenképp erre volt szükség. Fentebb ugyan lapra szerelt autóról beszéltünk, de ez nem egészen volt igaz, hiszen mindössze a kerekek és néhány nagyobb alkatrész és az akkumulátor volt lebontva a kész autóról a helytakarékosság érdekében.

Bedobozolás
Összerakás
Így fest egy műszakilag nem restaurált, mindössze újrafestett példány, amely a háború után még harminc évet töltött egy ládában.

A háború után egy ideig a veteránok és a környező területek farmerei a kormánytól juthattak hozzá a megmaradt készlet darabjaihoz, de a legtöbbjük a nagyobb hadszínterek közelében kialakított roncstelepeken végezte.

New York kikötője, háttérben Manhattan sziluettjével, melyből kiemelkedik az alig tíz évvel korábban elkészült Empire State Building

Raklapra szerelt dzsipek nem maradtak fenn, de néhány évvel ezelőtt a fülöp-szigeteki MD Juan Enterprises felelevenítette a hagyományt, újra gyártani kezdték a modellt ebben a formában, de sajnos a csomag nem tartalmazza a motort, a váltót, a fékrendszert és a kormányművet.

A cikk elkészítésében képekkel vagy információkkal segítséget nyújtott a Hemmings Motor NewsOlive Drab, Military Mashup és a War History Online.