Ismeretlen magyarok rovatunkban ma: a világhírű divatfotós, aki éveken át volt Frida Kahlo szeretője

Muray (Mandl) Miklós nevét Magyarországon nem igazán ismerik, pedig művészeti tevékenysége alapján a legnagyobbak közt kellene emlegetnünk.

Az 1892-ben, Szegeden született Muray Miklós tizenévesen egy budapesti képzőművészeti gimnáziumban tanult fényképészetet, fotósokszorosítást és litográfiát, tizenhét évesen pedig Németországba költözött, ahol egy müncheni főiskolán tanult, és három évig tanulmányozta a háromszíneljárást, mely három, különböző színű szűrőkkel (sárga, magenta, ciánkék) készített fotó egymásra helyezéséből színes képet alkotott. A fiatal művész itt tanulta meg a színszűrők készítését is, melyet karrierje során számtalan alkalommal hasznosított.

Néhány hónapnyi, az Ullstein kiadóvállalatnál töltött idő után, zsebében a nemzetközi fotósokszorosítói bizonyítvánnyal 1913-ban New Yorkba hajózott, ahol hamarosan – mindössze ötvenszavas angol szókincse ellenére – egy színes nyomdában gravírozóként kapott állást.

1920-ben Muray visszatért a fotográfiához, Greenwich Village-i otthonában megnyitotta fotóstúdióját, de annyira szegény volt, hogy kétszobás lakásában egy kivételével minden izzót kicsavart, ha épp nem dolgozott. Az épület ma egy étteremnek ad otthont:

A város divatlapjai hamar felfigyeltek rá: 1921-ben már a század meghatározó divatlapjától, az 1867-ben alapított Harper’s Bazaartól kapott megbízást. Munkáját látva a lap állandó fényképészévé vált, így feladhatta nyomdai állását, és minden idejét a fényképészetnek szentelhette. 1926-ban a Vanity Fair európai körútra küldte, melynek során többek közt elkészítette James Joyce, George Bernard Shaw és Claude Monet portréját is.

1930-ban egy európai tanulmányútján elsajátította a Carbro eljárást, a következő évben pedig az ő munkája volt a legelső színes reklámfotó, amely egy amerikai magazin hasábjain jelent meg.

1920 és 1940 közt több mint tízezer portrét készített Hollywood csillagairól – köztük Greta Garbóról, Fred Astaire-ről és Charlie Chaplinről, de divat-, színházi, reklámszakemberekről és politikusokról, valamint művészekről és írókról (H.G. Wells) készített portréfotói is híresek.

Képei a Vanity Fairben, a Vogue-ban, a New York Timesban, a TIME-ban, és más nívós lapok egész sorában jelentek meg, egy időben a színes fényképészet Amerika-szerte vezető tekintélyének számított. A negyvenes években befejezte a hírességek fotózását, kísérletezővé vált, próbálkozásaival pedig megteremtette a mai reklámfotó alapjait.

Kellemes karácsonyi ünnepeket… és boldog új évet!, 1936 – A képen jobbra a művész.

Magánéletéről keveset tudunk, de annyi biztos, hogy a mexikói festőnővel, a legendás Frida Kahlóval 1931-ben kezdődött viszonya nyolc éven át tartott, túlélve harmadik házasságát. 1939-ben szakítottak végleg, mivel Muray el akarta venni, de Frida csak szeretőként tekintett rá. Ettől függetlenül a festőnő 1954-es haláláig barátok maradtak, a fényképész pedig negyedszerre is megházasodott.

Frida Kahlo Én és a papagájaim című művével – a vászon jobb oldalán Muray Miklós, 1941

A fotós a sportban sem vallott szégyent: amerikai színekben része volt az 1928-as amszterdami és 1932-es, Los Angelesben rendezett olimpiák amerikai kardvívócsapatának, de ő nyerte az 1928-as, és 1929-es amerikai kardvívóbajnokságot is.

Vívófelszerelésben, 1928

Műgyűjtőként is ismert volt, főleg mexikói festményekből álló gyűjteménye közt több Frida Kahlo-alkotás is szerepel, köztük az ikonikus Önarckép tövises nyaklánccal (1940), melyet azért vásárolt meg, hogy pénzügyi nehézségekkel küzdő volt szeretőjét kirántsa a pénztelenségből.

Muray élete hátralévő részében is a sport szerelmese maradt: több, mint hatvan érmet gyűjtött vívásban, de az 1955-ös Pánamerikai játékokon, valamint az 1956-os melbourne-i olimpián is ő volt a vívó versenybírók vezetője, sőt a halál is kedvenc sportjának gyakorlása közben érte: 1965. november 2-án, a New York Athletic Clubban a páston kapott szívrohamot.

Majd fél évszázados karrierje olyan híres fotósok számára adott inspirációt, mint Irving Penn, Diane Arbus, vagy épp Annie Leibovitz.

A táncos Martha Graham, 1922

Gloria Swanson, 1922

Claude Monet, 1926

 

Douglas Fairbanks Jr. és Joan Crawford, 1929

Anna May Wong, 1931

Dodge reklám, 1932

Biztosítási reklám, 1935

Marlene Dietrich, 1935 körül

Baseballt játszó gyerekek, 1936

A Cream of Wheat egy reklámja, süteményt evő kisfiúval és kutyával, 1936

A Lucky Strike cigaretta reklámja, 1936

Lány hótalpakkal, Lucky Strike, 1936

Alvó kislány, 1937

Lány tollal díszített kalapban, McCall Magazine, 1938

Kendőt viselő nő, McCall Magazine, 1938

Jinx Falkenburg, a harmincas-negyvenes évek legjobban fizetett címlaplánya, a világ egyik első szupermodellje teljes sífelszerelésben, McCall Magazine, 1938

Megérkezik a család az ünnepekre készülő nagyi konyhájába, 1939

Joan Crawford, 1939

Frida Kahlo magenta rebozóval, 1939

Férfi a metróban, 1939

Frida fehér padon, 1939

Szenteste, 1939

Az ég katonái, 1940

Joan Caulfield macskákkal, McCall Magazine, 1941

Szerelmespár a kikötőben, papírtányérreklám, 1941

A McCall Homemaking egyik, 1941-es címlapja

Cipődivat, McCall Magazine, 1942

Lány az esőben, McCall Magazine, 1943

Judy Garland 1945-ben, hat évvel a hírnevet hozó Óz, a csodák csodája után

Elizabeth Taylor, 1948

Pasziánszozó nő egy cellában, 1950 körül

Marilyn Monroe, 1950 körül

KARO, 1955

Nucoa margarin, 1955 körül

Az A&P kávé egyik, 1958 téli reklámja

Fotók: Wikimedia Commons, George Eastman House, Archives of American Art, Antonio Marín Segovia, The Red List