Elektromos lesz az új Papírjaguár

Könnyű lelkesedni a Trabant újraéledéséért: a Frankfurtban kiállított, villanymotoros prototípus jól néz ki, olcsón autózhatnánk vele, helyi károsanyag-kibocsátás nélkül. Csak az ára elég durva.

Jellegzetes bilikékben pompázik a Trabant nt, amely a sarkokba kitolt, széles kerekeivel olyan jó kiállású, mintha a MINI-re épülne. Erről nincs szó, bár futóműelemeket és más alkatrészeket is átvettek sorozatgyártású kisautókból. Ronald Gerschewski, az autót megépítő cég ügyvezetője hallgat a donorokról, de hangsúlyozza, hogy normál, megvásárolható alkatrészekről van szó.

Búcsút mondhatunk a jellegzetes hangnak, mert a környezetvédelem jegyében egy 47 kW (64 LE) teljesítményű villanymotor suttog az orrban. Az aszinkron villanymotorral 130 km/órás végsebességet ad meg a márkatulajdonos, hatótávolságként 160 kilométert, de az elektromos hajtású autók hatótávját minden gyártó erősen optimistán szokta becsülni.

Képek a Trabant nt-ről. (vezess.hu)

Mert menni még nem mentek az autóval, amely épphogy kész lett a szalonra. A formatervező Nils Poschwatta, aki a lecsapott tetejű első kísérlet után helyrepofozta az arányokat, jellegzetesen trabantos, de esztétikus autót alkotva. A modern kor jegyében a tetőn napelemek segítik az autó szellőztetését, akár parkoláskor, a napsugarakból összeszedett 120 watt az elektromos rásegítésű szervokormány működésébe is besegít.

Megalkotója hangsúlyozta, hogy ő ugyan a keleti tartományokban cseperedett fel, de a projekt nem a Honecker-rezsimbe visszavágyóknak szól, mert néhányan ott is jó szívvel gondolnak vissza a diktatúra kiszámíthatóságára. A nosztalgia analógiájára ezt hívják németül Ostalgie-nak.

Nagy kérdés az autó megvalósíthatósága. A márkajogokat megvásároló és a Trabi-projekttel rendkívüli publicitáshoz jutó Herpa tőkeerős partnert keres a megvalósításhoz. Ha a modellautó-gyár talál valakit, a gyártás 2012-re indulhat meg.

Ám az újkori Papírjaguar nem lesz jutányos kisautó. Az ügyvezetőből nem tudtam árat kihúzni, mert ez a gyártandó mennyiségtől függ, de a 25 ezer eurós tippre azt mondta, hogy közelítésnek nem rossz. Szerintük minimum 20 000 euró (5,4 millió Ft) körül van az az összeg, amiből ki lehet hozni az elektromos hajtású verziót.

Egykor a Trabant olcsósága és megbízhatósága ellensúlyozta a kocsi számtalan gyengéjét, ez az elsődleges márkaérték veszendőbe menne. A Trabant nem minimálautóként születik újjá, hanem stílusos második autóként családok, vagy feltűnő cégautóként vállalatok számára.

Címkék: autó