F1: jövőre tilos a tankolás

Csütörtökön hivatalosan is bejelentette a Nemzetközi Automobil Szövetség, hogy a 2010-es idénytől 60 millió dollár lehet a Forma-1-es csapatok maximális éves költségvetése. Tilos lesz tankolni és kerékmelegítőket használni.

Kiderült, hogy a 2010-es idénytől maximum 40 millió font, átszámítva 60 millió dollár lehet a Forma-1-es csapatok maximális éves költségvetése. Korábban az istállók erősen kitartottak amellett, hogy ennyit mindenképp el kell költeniük egy évben, a Nemzetközi Automobil Szövetség elnöke, Max Mosley viszont 30 millió fontos limitet erőltetett.

Mosley szerda délután diplomatikusan még annyit mondott, hogy az FIA párizsi ülésén, az istállókkal közösen megállapított költségplafon “kicsit több, mint 30 millió font” lett. Az elnök nem akarta bevallani, hogy egyszerűen elsöpörte őt a csapatok egysége, az FIA közleményéből ugyanis világosan kiderült, 2010-ben még annyit költenek, amennyit ők akartak.

Továbbra sem kötelező azonban a limit betartása, csupán ajánlást jelent. Hatvanmillió dollárból nő a csapatok technikai szabadsága, mozgatható szárnyakat, fordulatszám-korlátozás nélküli motorokat fejleszthetnek, valamint lehetővé válik, hogy szezonon kívül korlátlanul teszteljenek, a szélcsatornás vizsgálatokat is ideértve. De csak akkor, ha alávetik magukat a korlátozásnak.

Mosley-t elsöpörték a csapatok (MTI/EPA)

Az FIA közleménye szerint új Költségbizottság alakul, amely a limit betartását fogja állandó jelleggel vizsgálni. Arról is döntött a Világtanács, hogy a következő szezonban a versenyek alatt tilos lesz a tankolás, az intézkedéstől jelentős megtakarítást várnak.

“2010-től tilos a versenyek közben tankolni, annak érdekében, hogy az üzemanyagtöltő-berendezéseket ne kelljen nagy költségekkel a versenyhelyszínekre szállítani és így legyenek rákényszerítve a gyártók takarékosabb és könnyebb motorok fejlesztésére” – írta közleményben az FIA, hozzátéve, hogy kerékmelegítőket sem lehet majd használni.

Hatvanmillió dollárba bele kell férnie a versenyzési, fejlesztési- és anyagköltségeknek, valamint az alkalmazottak fizetésének is. Körön kívülre esik a jótékonyságra és némiképp érthetetlen módon a marketingre fordított költség, de szabadon határozhatók meg a pilóták fizetésére és utánpótlásprogramokra költött összegek is.

Költőpénzzel teszik vonzóvá a Forma-1-et új belépők számára, minden újonc csapat tízmillió dollár részesedést kap a jogdíjakból, valamint átvállalják tőlük a szállítási költségeket is. Május 22. és 29. között jelentkezhetnek az érdeklődők az FIA-nál, a következő idény tervezett 13 (köztük tehát három új) csapatát június 12-ig nevezik meg. A jelentkezők felvételéről a Világtanács dönt.

Címkék: autó-motor