Hogyan repülhetünk olcsóbban?

Értelmetlen „elsőbbségi beszállás”-szolgáltatás, ügyes pakolással megelőzhető túlsúly, otthonról hozott szendvics, többször használatos nylonzacskó a folyadékoknak – a válság idején minden forint, euró, font számít. Ha körültekintőbben költekezünk egy-egy repülés alkalmával, rájövünk, mennyi felesleges kiadást spórolhatunk meg. Tippek, jó tanácsok az olcsóbb utazásért.

Lassan már a vécéhasználatért is fizetni kell – a fapados légitársaságok újabb és újabb szolgáltatásokat találnak ki, amelyekkel még inkább megdrágíthatják az utazásunkat. Tényleg mindenre szükségünk van? Kis odafigyeléssel elkerülhetjük az egyes szolgáltatásokért felszámított díjakat, amelyek csak a légitársaságok bevételeit növelik, és amelyekről lemondva akár több ezer forintot is megtakaríthatunk egy-egy repülés alkalmával.

Utolsókból az elsők?

Gyakran irigykedve nézzük azokat az utasokat, akik a „priority” (elsőbbségi beszállás) megvásárlásával az elsők között kerülnek sorra a beszállókártya-ellenőrzésnél. Ám a kiváltságuk legtöbbször itt véget is ér, hiszen legtöbbször csak a transzferbuszra szállhatnak fel előbb, nem pedig a repülőgép fedélzetére. Ugyanis a transzferbusz valamennyi utast megvárja, és csak utána indul a repülőgéphez (nem fordul kétszer a priority utasok kedvéért), így akár az utolsók között szállhatnak fel a fedélzetre azok (hiszen ők leülnek, míg a legkésőbben érkezők kénytelenek az ajtóban tömörülni), akik elsőként jutottak fel a buszra: ugyanis nincsen számukra biztosítva, hogy arról az elsők között szállhatnak le.

Az „elsőbbségi beszállás” lehetősége tehát sokban függ a repülőterek infrastrukturális lehetőségétől. Csupán akkor van előnye, ha gyalogosan lehet megközelíteni az adott repülőgépet, azaz közvetlenül a terminál előtt „parkol” vagy pedig egy folyosón kell végigmenni a géphez (pl. a Ryanairrel utazva a liverpooli John Lennon repülőtéren van erre lehetőség).

Mindig újabb szolgáltatásokat találnak ki (forrás: FN)

A „hazai” a legolcsóbb

Ugyan vizet vagy üdítőt kénytelenek vagyunk a repülőtéren az indulási csarnokban venni beszállás előtt (hiszen folyadékot maximum 100 ml-es tartályban vihetünk fel a fedélzetre a kézipoggyászban), azonban a harapnivalóra való költekezést megspórolhatjuk a saját szendvicsekkel, rágcsálnivalókkal. A Holiday Magazin tavaly decemberben készített egy összeállítást, amelyben a fapados légitársaságok járatain felszolgált ételek és italok árait hasonlították össze. Az összesítés szerint a Ryanair járatain kell a legmélyebbre nyúlni a zsebünkben, ha enni vagy inni akarunk: egy szendvics átszámítva több mint 1 300 forintba, míg egy félliteres ásványvíz vagy egy csésze kávé közel 900 forintba kerül.

Egy menüért (amely egy szendvicsből, egy doboz Pringles chipsből, egy 500 ml-es ásványvízből, egy 250 ml-es kisüveg Blossom Hill merlótból és egy csésze kávéból áll) átszámítva közel 5 200 forintot kérnek el, miközben egy szupermarketben mindezért csupán 1 600 forintot fizetnénk. A felmérés szerint a második legdrágább fapados légitársaság a Flybe volt (közel 4 ezer forintos menüárral), míg a harmadik helyre az EasyJet került 3 800 forintos összeggel.

Érdemes azonban már a felszállás előtt falatozni, mert egyes járatokon előfordul (a cikk szerzője már tapasztalta a Jet2 egyes járatán), hogy a stewardessek nem engedik a saját szendvicsek elfogyasztását, mondván, ha enni akar, akkor vásároljon tőlük. A Jet2 járatain például egy szelet pizza vagy egy hotdog 5 fontba (1 630 forintba), míg egy szendvicsből és egy zacskó chipsből álló menü 7 fontba (2 280 forintba) kerül.

Vigyázzunk a pakolással!

Nem árt tisztában lenni az adott fapados légitársaság előírásaival, nehogy kellemetlen élményben legyen részünk a becsekkolásnál: túl sok kézipoggyász esetén kénytelenek leszünk a sorból kiállva szortírozni, többletsúly esetén pedig komoly bírságot fizetni.

A legtöbb fapados járatain a fedélzetre maximum egy 10 kilós kézitáska vihető fel. A feladott poggyász súlyhatára a WizzAir, az EasyJet, a Jet2 járatain egyaránt 20 kilogramm lehet, míg a Ryanair szigorúan betartja a 15 kg-os súlyhatárt. Ha viszont túllépjük, egyik fapados légitársaság sem elnéző, és többletsúlydíjat kell fizetnünk, melyet a légitársaságok kilogrammonként számítanak fel. A Ryanairnél 15 fontot/15 eurót (4 500-4 900 forintot) kérnek el tőlünk pluszkilónként, míg az EasyJetnél 12 eurót. A WizzAirnél azonban súlykategóriák vannak: 0-5 kg túlsúly esetén 15 ezer, míg 5-10 kg-nál 30 ezer forintot kell fizetni a repülőtéren. Ha viszont egy pluszpoggyászt is fel szeretnénk adni a gépre annak ellenére, hogy a repülőjegy internetes megvásárlásakor csak egyért fizettünk, akkor a repülőtéren több poggyászdíjat számolnak fel, mint online.

Sok kicsi sokra megy (forrás: FN)

A fapadosok egyébként akkor a legolcsóbbak, ha nem adunk föl egyetlen poggyászt sem, és minden holminkat a kézipoggyászban visszük fel a repülőgép fedélzetére (ez egy hosszabb utazás alkalmával azonban nehezen kivitelezhető). Ebben az esetben élhetünk az online check lehetőségével, azaz otthon kinyomtathatjuk beszállókártyánkat, így nem kell két órával korábban megérkezni a repülőtérre és sorban állni „becsekkolásra” a chech-in pultoknál. Az otthon kinyomtatott beszállókártyánkkal a kezünkben már egyből a biztonsági kapuk felé vehetjük az irányt.

Zacskó legyen kéznél

Érdemes gondoskodni műanyag zacskóról, amelybe a kézipoggyászban a repülőgépre felvihető folyadékot (például krémek, testápoló, parfüm) tartalmazó tárolóedényeket tesszük, mert ezért is fizetni kell (automatából vagy reptéri üzletből szerezhetjük be), Angliában például 1 fontot (mintegy 326 forintot). Elég egyszer megvenni, és minden repülésnél magunkkal vinni az újrazárható, átlátszó műanyag tasakot – ezzel is pénzt takaríthatunk meg.

És ami még jön!

Vécéhasználati díj bevezetését tervezi járatain a Ryanair. A fapados légitársaság pénzbedobó automatákat szereltetne a mosdók ajtóira a repülőgépeken, a használati díj 1 font lenne. A cég vezetése szerint a fizetős megoldás nem okozna kellemetlenséget az utasoknak, mert nem valószínű, hogy van olyan utas, aki egy fontnál kevesebb készpénzzel száll repülőre. A Ryanair szerint a mosdódíj hozzájárulhat a repülés költségeihez, és így a jegyek árának csökkentéséhez. Emellett a légitársaság szeretne díjat kérni azoktól az utasoktól, akik a reptéri vámmentes üzletekben vásárolt termékeket nem tudják egy táskában szállítani.

Címkék: utazás