F1: új szisztéma alapján hirdetnek világbajnokot

A korábbi gyakorlattal ellentétben az idei Forma-1-es sorozatban a már nem a pontszám, hanem a több futamgyőzelem alapján dől el világbajnoki cím sorsa.

A Nemzetközi Autósport Szövetség (FIA) párizsi tanácskozásán döntött arról, hogy az idei szezontól kezdve a jövőben nem a legtöbb pontot összegyűjtő versenyző lesz majd a világbajnok, hanem az, aki a legtöbb futamgyőzelmet aratja az évad során.

Ekképp könnyen elképzelhető, hogy az elmúlt két évben történtekkel ellentétben – amikor is csak az utolsó nagydíjon dőlt el, melyik pilóta ülhet fel a trónra -, az idén sokkal korábban hirdetnek világbajnokot, hiszen a versenyek száma véges…

Az egyes futamokon belül marad a régi szisztéma: az első hely tíz, a második nyolc, a harmadik hat pontot ér, majd egyesével csökkenve a negyedikért öt, a nyolcadikért pedig egy pont jár.

A futamokon szerzett pontok összege egyébként abban az esetben lesz majd döntő, ha egy vagy több pilóta ugyanannyi győzelemmel áll a szezon végén.

Eddig ez éppen fordítva volt. Ha tavaly is hasonló számítás alapján avattak volna bajnokot, akkor most a címvédő nem a brit Lewis Hamilton lenne, hanem a brazil Felipe Massa, aki ugyan egy ponttal kevesebbet szerzett, viszont a nagydíjakon aratott győzelmek tekintetében 6-5-re legyőzte a mclarenest.

Massa sajnálhatja, hogy egy évet csúszott az újítás (MTI/EPA)

A vezess.hu emlékeztet arra, hogy ilyen alapon két brit, Nigel Mansell és Jim Clark nem egy, illetve kettő, hanem három-három világbajnoki címmel büszkélkedhetne, míg a háromszoros győztes brazil Nelson Piquet egyszer sem ülhetett volna fel a trónra, és a finn Keke Rosberg sem szerepelne a világbajnokok névsorában, mivel az 1982-es diadala során mindössze egy futamon győzött, viszont a francia Alain Prost négy helyett öt címet nyert volna.

A szabálymódosítás nem érinti a konstruktőri bajnokságot, itt továbbra is a pontok alapján rangsorolnak, szintúgy azoknál a pilótáknál, akiknek futamgyőzelemben nem lehet részük.

A 2009-es, 60. Forma-1-es világbajnokság jövő vasárnap, az Ausztrál Nagydíjjal kezdődik. A magyar futam július 26-án lesz.

30 milliós költségplafon

A nagy gyári támogatással nem rendelkező, független csapatok helyzetének javítására 2010-től önkéntes költségplafont vezet be a FIA. A 30 millió fontos évi költségvetési maximumot vállaló csapatok a műszaki fejlesztések terén teljes szabadságot élveznek majd.

Címkék: autó-motor