A csábítás trükkjei

A közhiedelem szerint nem sok minden kell a nőknek – már ami az autót illeti. Legyen kicsi, arányos és elbűvölő, formásan domborodó vagy éppen karakteres, izgalmas élekkel határolt. Pompázzon a legújabb divat szerinti színekben, legyen tele praktikus apró megoldásokkal, pakolófelületekkel, mindent elnyelő rekeszekkel, és természetesen elmaradhatatlan követelmény a vezetőoldali piperetükör.

Habár ez a leírás egyértelműen előítéletektől terhes, az eladási statisztikák nem kis részben igazolják a sztereotípiákat, hiszen a női vásárlók által előszeretettel választott modellek többségére jól illik. Néhány éve az Alfa Romeo például a fényezéssel azonos színű rúzst és körömlakkot terveztetett 147-es modelljéhez. Aligha ez a marketingfogás tette sikeressé a kis Alfát, de tény, hogy ezzel a gyönyörűen megrajzolt autóval a sportos márka korábban elképzelhetetlen népszerűségre tett szert a hölgyek körében.

Mielőtt az időtlen eleganciájú Mini és a feszesen feminin vonalakkal megáldott Toyota Yaris megjelent volna a színen, a gömbölyded, kissé macskaszerű Peugeot 206 számított a női autó mintapéldányának. Utódját már markánsabb, határozottabb kontúrokkal rajzolták meg a tervezők, ám a kiskocsinak továbbra sem tudnak ellenállni a gyengébbik nem képviselői – a kereskedők tapasztalatai szerint minden második autóval ők gurulnak ki a szalonokból. A Fiat egyszerre két vasat tart a tűzben: a retro modell 500-as bájos domborulatai és a Punto markáns karosszériája egyaránt mágnesként vonzza a női vásárlókat.

Egy formásabb karosszéria vagy rikítóan divatos fényezés láttán hajlamosak vagyunk azonnal levonni a következtetést: tipikus női autó. De vajon tényleg létezik olyan gépkocsi, amitől egy ütemre dobban meg minden hölgyvásárló szíve?


Fiat 500
Lehet, hogy az autógyári marketingosztályoknak most az egyszer igazuk van, és egy milliós sorozatban gyártott vasdarabnak mégiscsak lehet egyénisége? A Fiat retro modelljét elnézve tényleg az a képzete támad az embernek, hogy az 500-asnak igenis van, emiatt megszerethető, és sok éven át élvezhető egy ilyen autó közelsége. Persze a dizájnerek szándéka éppen ez volt, de most kifejezetten örülünk, hogy sikerült manipulálniuk minket.
Igaz, a zseniális formaterven kívül sok egyébbel is elkényezteti gazdáját a Fiat 500. Például háromféle motorral – amelyek közül az egyik dízel –, hét légzsákkal és komoly biztonsági arzenállal. Mindezek mellett pedig a 2008-as Év Autója-címmel – ez pedig tényleg nem csekélység.

Hyundai i10
A koreai autógyár legújabb kiskocsija mindent tud, amitől a nők igazán szerethetik: formaterve friss és fiatalos, technikája modern, felszereltsége bőséges. Ez utóbbiról csak annyit, hogy kategóriájában ez az első modell, amelyhez napfénytető is rendelhető, de emellett klímával, mp3-lejátszóval és iPod-csatlakozással is felszerelhető az autó. S bár korábban a minik világában nem volt szokás a biztonságról beszélni, az i10 tervezésekor a Hyundai a négycsillagos Euro NCAP ütközésbiztonsági teszteredményt tűzte ki célul.
Ennyit a száraz tényekről; persze ezektől is szerethető az i10, de igazi erénye mégis inkább könnyű kezelhetőségében, jól átlátható karosszériájában rejlik, valamint a jól eltalált külső-belső dizájnban. A praktikusan kihasználható, jól variálható belső tér, a kellemes kárpitok és az első pillantásra megkapó karosszériaforma sokak kedvencévé teszi a koreai minit.

Toyota RAV4
Tizennégy éve mutatta be a Toyota a RAV4-est, és a kompakt terepjáró bombaként hatott a piacon: a SUV-kategória megteremtője azonnal komoly sikert aratott a vevők közt. Ma már az autó hatodik generációja áll a szalonokban, s tagadhatatlan, hogy a nők kifejezetten kedvelik ezt a modellt – és a tapasztalatok szerint leginkább a rövidebb tengelytávú, háromajtós kivitelt választják. Ebben szerepe lehet annak, hogy a RAV4-essel szinte senki sem megy terepre, ezzel szemben igazán jól használható hétköznapi családi autóként: a rövid autóval könnyű a sűrű városi forgalomban manőverezni, ugyanakkor tágas a csomagtartója, kellemes az utazási komfortja, és élvezetes vezetni. A hipermodern négykerék-hajtás már csak hab a tortán, de a téli hónapokban vagy egy-egy kritikusabb vezetési helyzetben igazán jól jöhet a pluszstabilitás és kapaszkodóképesség.

Hiba lenne azonban azt gondolni, hogy a magával ragadó megjelenés önmagában garancia a sikerre. Egy tavaly végzett amerikai felmérés szerint a nők számára a biztonság és a megbízhatóság előrébbvaló, mint a dizájn. A műszaki tartalom tehát igenis szerepet játszik a döntésben. Igaz, a férfiakkal ellentétben a szelepek és lóerők száma helyett őket inkább az foglalkoztatja, épségben célba juttatja-e őket és gyermeküket az autó.

Ezért van az, hogy bár egyik sem fér bele a „cukorfalat” kategóriába, a tárgyilagos eleganciájú Volkswagen Polo vagy a minden helyzetben kezes bárányként viselkedő, kiegyensúlyozott és megbocsátó Ford Fiesta egyaránt kelendőnek számít a nők körében. És ugyancsak a praktikum iránti vonzalom lehet az oka a városi terepjárók népszerűségének – a négykerék-hajtás és a magas üléshelyzet biztonságot ad, a tágas belső térben minden elfér, ráadásul a gyárak egyre több energiát fektetnek a SUV-ok dizájnjába is.
Praktikus, megbízható, biztonságos és tetszetős – úgy tűnik, a tipikusnak mondott női autó pontosan olyan, amilyennek minden gépkocsinak lennie kellene. Akkor viszont mitől női? Nem attól, hogy az emberek annak nevezik, hiszen e modellek vásárlóinak jelentős része továbbra is a férfiak közül kerül ki. Inkább arról lehet szó, hogy egy vérbeli női autó őszinte. Éppen annyit ad, amennyit ígér és amennyit elvárnak tőle. Nem fétis, nem ékszer, nem is státusszimbólum. Egyszerűen jó autó – tele látható és rejtett értékekkel. Szóval érdemes szakítani a megrögzött szokásokkal, és autóvásárláskor igenis hallgassuk meg a nőket is!

Címkék: trend