A rendelet két ponton enyhít a jelenlegi szigoron. A korlátozás a korábbi, június közepi kezdetről július elejére tolódik ki, és szombat reggel helyett csak délután háromtól lesznek kényszerű pihenőre fogva a kamionsofőrök. Nem változott a kamionstop lefújásának ideje, így továbbra is vasárnap 22 órától indulhatnak újra a nehéz gépek.
A lazítás indokaként a kisebb károsanyag-kibocsátású járművek elterjedését, illetve a javuló közúthálózatot, a hatékonyabb logisztikai módszereket hozták fel a rendelet kiötlői.
Rossz ez?
Egy megkérdezett kamionsofőr szerint az új rendelettel főleg az osztrák szabályozást tartották szem előtt a döntéshozók, ehhez próbáltak igazodni és enyhíteni a szigoron. Véleménye szerint a németek szorgalmazzák a kamionstop rendszerének teljes átgondolását, mert a baleseti statisztikák rémes képet mutatnak.
Hétfőn – a vasárnap esti kamionáradat megindulása után – a balesetek száma drasztikusan, közel duplájára nő. Mindez a kényszerű, sok esetben parkolókban átvészelt, nem feltétlenül pihentető álldogálás után. Vannak országok, ahol egyáltalán nincs kamionstop, hiszen azért építenek utakat, gyártanak jó autókat, hogy az emberek közlekedjenek.
Nem mennek többet
A módosítások egyik legnagyobb bírálója – számos civil szervezettel egyetértésben – az SZDSZ. Szerintük a kamionstop enyhítése miatt növekszik majd a légszennyezés, amely a lakosság egészségére és a környezet tisztaságára is negatívan hat. Az amúgy is nagy forgalmú szombat délelőttön ezután már a kamionsofőrökkel is meg kell küzdeniük a hétvégi autósoknak, amely komoly baleseti kockázatot is jelenthet.
Rámutattak arra is, hogy a kamionstop enyhítésével a kamionok amúgy üdvözlendő vasúti szállításának mértéke is visszaeshet, amely viszont valóban káros környezeti hatásokat hordozhat magában. Bár az államnak kétségkívül jól jön a vonaténál nagyságrendekkel nagyobb üzemanyag-fogyasztás adótartalma.
Érveket találunk a másik oldalon is. A fuvarozók nem hisznek benne, hogy nagyobb környezeti szennyezést okoznának így, hiszen a megmozgatott árumennyiség nem változik, csak nagyobb idősáv áll a szállítók rendelkezésére a rövidebb hétvégi tiltás miatt. Hasonlóan vélekednek a baleseti statisztikákról is, hiszen a lazítás jótékonyan hat a különösen veszélyes pénteki csúcsra azáltal, hogy az erre az időszakra eső teherforgalom időben jobban eloszlik.