Kevesebb autót adnak el Amerikában

Jelentős mértékben visszaesett az Egyesült Államokban a három legtöbb autót értékesítő gyártó - a General Motors, a Ford és a Toyota - forgalma júniusban.

A 4 dollár fölé kúszó gallononkénti (3,78 liter) benzinár miatt a vásárlók a várakozásoknak megfelelően egyre inkább elfordulnak a nagy fogyasztású pick-up teherautóktól és városi terepjáróktól. A GM eladásai 19 százalékkal csökkentek, a Ford 28, a Toyota 21 százalékos visszaesést volt kénytelen elkönyvelni. A Honda és a Volkswagen ezzel szemben 1 százalékkal tudta bővíteni piacát.

Elemzők szerint az üzemanyag drágulása a nagy járműveket gyártó vállalatok számára a legfájdalmasabb. Mint a Planning Edge michigani piacelemző cég igazgatója, Alan Baum rámutatott: az amerikai autópiaci kereslet 180 fokos fordulatot vett a korábbiakhoz képest. A vevők szinte egyik napról a másikra a kis fogyasztású kocsikat kezdték el keresni, és a kínálat nem képes kellő rugalmassággal reagálni erre a gyors változásra, a takarékos kocsikból máris hiány mutatkozik.

A kereskedések nem tudják kielégíteni például a Toyota hibridje, a Prius, valamint a Corolla és a Yaris iránt megnövekedett igényt. Baum szerint a forgalmi adatok várhatóan még hónapokig csökkeni fognak. A Ford F-sorozathoz tartozó pick-upokat – amelyek évek óta a legsikeresebb modellek voltak Amerikában – az utóbbi két hónapban négy autó is lekörözte: többet adtak el Toyota Corollából és Camryból, valamint Honda Civicből és Accordból. A Nissan 18 százalékos forgalomcsökkentést jelentett.

Címkék: autó