Mit kérhetnek számon közúti ellenőrzéskor?

Mindig is érdekelt, hogy a rendőrök milyen okból szednek ki valakit a forgalomból. Például miért intenek ki, ha az előttem cikázó tag nem volt érdekes? És mit kérnek számon rajtunk közúti ellenőrzéskor?

A rendőr elvileg kénye-kedve szerint kiinthet a forgalomból bárkit, nem kell hozzá kacsázni a sávok között vagy mással okot adni a gyanúra. A korábbi iskola alapján a “gyanúsan viselkedőket” kellett kiszűrni a forgalomból. Ma inkább az a feladat, hogy a szabálytalankodókat állítsák meg.

Nincs norma rá, kit intsenek ki

Bár nincs külön norma a megállítás elveire, az ellenőrzések mögött szakmai feladatnak kell állnia. A rendőrség rámehet például a műszaki érvényességére vagy az ittas vezetésre, attól függően, hogy a parancsnok mit határoz meg. Ha mondjuk a bűnelkövetők piros kisautóval menekültek el valahonnét, akkor a hasonló autók tulajdonosai számíthatnak célzott megállításra.

Az út szélén akkor intik ki az autósokat, ha közlekedésbiztonsági akció van. Az akciók célpontja lehet az egyre több első rendszám nélküli autós. Ha a tábla hiányzik, elvehetik a forgalmit és a kocsit kivonják a forgalomból. Az újra forgalomba helyezés az utánajárás miatt akkora szívás, hogy a pénzbírságnál is nagyobb büntetés.

Okmányokat ellenőrzés céljából …

Annak, hogy szabályosan autózzunk, vannak a kocsival szemben támasztott műszaki feltételei és okmányfeltételei is. Közúti ellenőrzéskor fel kell tudnunk mutatni személyazonosításra alkalmas iratokat és egy (nem lejárt) jogosítványt. Azonosításunkra elég a kártyajogsi és a lakcímkártya, tehát ezek mellé elvileg nem kell a személyit vagy az útlevelünket is magunknál tartani.

Elméletileg… Az utcán bennünket ténylegesen megállító rendőrök a vezetői engedélyt, a személyi igazolványt és mellé a lakcímkártyát kérik el. A régebbi, nem kártyás személyik lakcímkártya nélkül is megállnak.

Ha lejárt a jogosítvány, akkor az orvosi vizsgálaton kapott alkalmassági papírral pont annyira nem vezethetünk, mint az okmányirodai igazolással, amit az új jogsi kiállításának megkezdéséről kapunk – vázolja a helyzetet Jámbor István rendőr alezredes.

Az előírás az érvényes vezetői engedély, ezért annak lejárata előtt egy hónappal érdemes elkezdeni a megújítását.

Iratok a kocsihoz

A kocsi papírjai közül kötelezően magunknál kell hordani az érvényes forgalmit, a zöldkártyát és igazolást a kötelező felelősségbiztosítás meglétéről. Ezt többféle dokumentummal is bizonyíthatjuk: a biztosítótól kapott fedezeti igazolással; a biztosítási kötvénnyel; a szerződéssel és a befizetési igazolással, ami lehet a postai csekk vagy banki átutalási bizonylat is. A rendőrök a teljesítményadó befizetését nem ellenőrizhetik, így arról nem is szoktak papírt kérni.

Nincs para az EÜ-dobozzal, de mindig legyen nálunk. Ha xenon lámpás az autónk csereizzó akkor is kell.

A személyautó kötelező tartozékaival egyszerűbb dolgunk van, összesen három tételre kell odafigyelni. Ne induljunk el szabványos elsősegélyláda, elakadásjelző háromszög és izzókészlet nélkül!

Az összes főizzó cseréjére fel kell készülni, tehát tartalék szükséges a féklámpához, az indexhez, a helyzetjelzőkhöz, a tompított és a távolsági fényszóróhoz. Ha nincs, azt a rendőr kifogásolhatja, de ezt a szabályt a kor bizonyos esetekben túlhaladta.

Feljelentés esetén nő a tarifa

Egy xenonlámpás autóhoz ugyanúgy előírás a tartalékizzó, pedig abban aztán nyilvánvaló nem fogunk tudni égőt cserélni egy parkolóban. Több mai autónál a normál izzót sem tudja kicserélni magának az autós, ezért kénytelen szervizbe menni. Az előírás azonban érvényben marad, mert sötét lámpával megsértjük a többi ember biztonságos közlekedéshez fűződő jogát.

A fényvisszaverő mellénnyel faramuci a helyzet, mert nem kötelező tartozék, de a viselését előírták. Akkor muszáj hordani, ha éjszaka vagy korlátozott látási viszonyok között az úttesten, a leállósávon vagy az útpadkán áll az autó és kiszállunk. Mivel az előírás nemcsak a vezetőre, hanem az összes kiszállóra vonatkozik, az utasok számára is célszerű magunknál tartani.

Büntetések: háromezertől felfelé

Ha az autózás ezen feltételei közül valami nincs rendben, az szabálysértésnek minősül, amiért az intézkedő rendőr kiszabhat 3000 és 20 ezer forint közötti helyszíni bírságot. Ha például 3 szabálysértést követünk el egyszerre, mert a forgalmival együtt hiányzik a zöldkártya és az igazolás a kötelezőnkről, akkor a szervek feljelenthetnek.

Ilyenkor a kapitányságon egy előadó dönt az ügyben, a büntetési tételek 10 és 150 ezer forint között mozognak. A szeplőtlen múlt és a gyermekek száma általában mérsékli a díjszabást, de a visszaesés feljebb viheti a tarifát.

Ha nem fújunk, irány a vérvétel

Nemrég a zéró toleranciát sikerült újításként tálalni a tévénézőknek, pedig csak visszaállt a 2004 előtti állapot. Addig a rendőrök ittasság esetén ugyanúgy a helyszínen elvették a jogsit a delikvenstől, függetlenül az alkoholszint mértékétől és a későbbi eljárás kimenetelétől.

Az alkoholszonda megfújására a rendőr nem kényszerítheti az autóst, de nem is kell ezen vitázniuk. Aki a félreálláskor nem hajlandó fújni, azt egyszerűen orvoshoz viszik vérvételre, a fővároson belül a budai Gyorskocsi utcába. “15 éve vagyok rendőr, de eddig egyetlen embert kellett csak lefognunk, hogy a rendőrorvos vért vegyen tőle. A hely szelleme és a rácsok hatni szoktak” – meséli egy rendőr ismerős.

Címkék: autó