Mi csábítja a pályakezdőket?

Mit várhatok a friss diplomásoktól, és ők mit várnak az első munkahelytől? Hogyan ítélik meg cégemet mint karriercélpontot? Ezeket a kérdéseket minden hr-vezető felteszi magában, aki pályakezdők között keresgél csiszolható munkaerőt.

Éves rendszerességgel készíti el 1994 óta az AIESEC Magyarország A Legvonzóbb Vállalat felmérést – idén először a BellResearch kutatócég és a Hewitt Humán Tanácsadó partnerségével. A reprezentatív, átfogó kutatás részletesen vizsgálja a potenciális álláskeresők kínálatát, a 2008–2009-ben végző diákok kompetenciáit, karriercéljait és álláskeresési preferenciáit. Emellett a hallgatók szemével nézi a keresleti oldalt is: a munkahelyekkel szemben támasztott elvárásokat, az iparágak népszerűségét és a vállalatok mint munkaadók megítélését.

Optimizmus, önbizalom
A felmérés eredményei szerint a diákok több mint kétharmada legkésőbb az utolsó szemesztere során már tudatosan keresi leendő munkahelyét. A válaszadók egyharmada már hamarabb. „Ebben a tekintetben az egyetemisták és a főiskolások hasonlóan viselkednek, regionális bontásban viszont kitűnik, hogy a fővárosban tanulók korábban kezdik az álláskeresést” – emeli ki Andrási Tamás, a BellResearch kutató- és tanácsadócég üzletfejlesztési igazgatója.

Az elhelyezkedés várható idejét illetően a hallgatók optimisták. Egyharmaduk jelenleg is dolgozik a tanulás mellett, további egyharmaduk pedig korábban szerzett munkatapasztalatot. A válaszadók negyede legfeljebb két hónapos álláskeresési periódussal számol.

Az eredmények azt tükrözik, hogy a 2008–2009-ben végző közgazdászok erősnek érzik munkaerő-piaci pozícióikat (erre utal a viszonylag magas fizetési elvárás is). A fővárosban és a főiskolákon tanulók némileg bizakodóbbak az átlagnál.

Andrási Tamás: A fővárosban tanulók korábban kezdik az álláskeresést.

Külföld és mély víz
A külföldi tanulmányok számos munkáltatónál számítanak előnynek a kiválasztási folyamat során. Az idegen nyelvű kommunikáció és tanulás, a kultúrákkal ismerkedés, a diák szinte teljes magárautaltsága értékes tapasztalatokat jelent, és egy külföldi pozíció esetén is egyértelmű előny – akár a célország ismerete, akár a gyors alkalmazkodás szempontjából.

A kutatásban részt vevő hallgatók 17 százaléka töltött rövidebb-hosszabb időt külföldön tanulmányai során. Az ilyen jellegű tapasztalatok jellemzőbbek a legalább 23 évesek, a Corvinus Egyetem és a BGF Külkereskedelmi Főiskolai Kar hallgatói, a nemzetközi gazdasági tematikájú szakokat végzők, illetve a tanulmányaik mellett dolgozó diákok körében. Ezzel szemben például a pénzügyi vagy számviteli szakos hallgatók és a munkatapasztalatokkal nem rendelkezők jóval kisebb arányban tanulnak külföldön.

A szakmai gyakorlat a munkáltató és a jövőbeni munkavállaló számára egyaránt hasznos: jó lehetőséget teremt a „másik oldal” megismerésére, tapasztalatok szerzésére és a tényleges felvételre való felkészülésre. Gyakorlaton a válaszadók közel fele volt már, az érintettek háromnegyedénél valamilyen belföldi vállalat a tapasztalatszerzés helye, külföldre minden tizedik résztvevő jutott ki.

Az elvégzett szakmai gyakorlat hasznosságát vegyesen ítélik meg a hallgatók. A válaszadók 55 százaléka alapvetően hasznosnak véli, hetede nem érzi relevánsnak későbbi elhelyezkedése szempontjából, 30 százalékuk esetében pedig nem egyértelmű a gyakorlat hasznának megítélése.

Vonzások, taszítások
A közgazdász hallgatók számára a legfontosabb munkahely-választási tényezőknek a kellemes munkahelyi légkör, az előrelépési kilátások (5-ös skálán egyaránt 4,53-os értékkel), valamint a tanulási lehetőségek bizonyultak. Ezeket követi a vállalat jó hírneve, a kezdő fizetés nagysága, a rugalmas vezetési stílus és a cég termékeinek, szolgáltatásainak minősége.

A kezdő fizetés csupán az ötödik helyen szerepel a rangsorban, és több „puhább” faktor is megelőzi. Ez az elmúlt években is hasonlóan alakult – mutatnak rá az elemzők. Az előrelépési és tanulási lehetőségek fontossága a diákok tudatosabb karrierépítési stratégiáját jelzi, egy elismert cég neve jobban mutat az önéletrajzban továbblépéskor. Ezt a kutatás más eredményei is alátámasztják: a többség ugródeszkának tekinti első munkahelyét, és gyors előmenetelben bízik.

„Az oktatásból frissen kikerültek fontosnak tartják, hogy a vállalat, ahol dolgoznak, jó munkahelynek számítson, a cég által képviselt értékek összeegyeztethetők legyenek személyes értékrendjükkel” – összegzi Virág Éva, a Hewitt munkatársa. Motiváló faktor a folyamatos tanulás, a hasznos tudás megszerzése, amely a jövőben magasabb pozícióba segítheti őket. Fontos a munkavégzés helye, az eszközök színvonala, valamint a közvetlen felettes által nyújtott támogatás is.

A vállalat kedvező földrajzi fekvése közepes, 3,6-es fontossági értékkel a lista utolsó harmadába szorult. Ugyanitt szerepel a külföldi munkavégzés lehetősége. Ez ugyan nem jelent egyértelmű immobilitást, de úgy tűnik, a pályakezdők nem feltétlenül a határon túl vélik megtalálni a legkedvezőbb munkalehetőségeket.

A faktorok sorát a munkáltató pozitív társadalmi szerepvállalása zárja. Ez a civil szféra gyengeségét, a végzősök kisebb tudatosságát, illetve opportunizmusát jelzi egy álláskeresési szituációban.

Megszerezni, megtartani
Új ügyfelet szerezni sokkal nehezebb és drágább, mint megtartani egy régit. A tétel a munkavállalókra ugyanúgy igaz, tekintve a toborzás költségeit, a betanítást, az eleinte kisebb teljesítményt és persze a beválási kockázatot. „Ezért is fordul hozzánk egyre több vállalat az ügyfélkör¬ku¬ta¬tásokon túl a munkatársak elégedettségére és megtartására vonatkozó kutatási igényekkel” – avat be Andrási Tamás. A kidolgozott módszertanra alapozott, hagyományos és online adatfelvétellel végzett, anonimitást garantáló kutatások feltárják a valós elvárásokat, mérik a dolgozók motiváltságát, elégedettségét és lojalitását. Az azonosított erősségek és fejlesztendő területek fontos inputot adnak a hatékony hr-stratégia kialakításához.

A Legvonzóbb Vállalat felmérésben a kutatók úgynevezett fontossági-elégedettségi modellben elemezték a munkahelyi jellemzők szubjektív súlyát és ezek megvalósulásának feltételezett mértékét az egyénileg legvonzóbbként megjelölt vállalatok esetében. Az összesített eredmények azt mutatják, hogy a legfontosabbnak ítélt tényezőket (munkahelyi légkör, előrelépés és tanulás) tekintve az érintett cégek jól „teljesítenek”, fejlődniük leginkább a viszonylag fontosként jellemzett rugalmas vezetési stílus, valamint a kezdő fizetés nagysága területén érdemes.

Hasznos információkat nyújt a toborzás előkészítésében a hr-vezetők számára a saját vállalatuk megítéléséről elkészített, cégre szabott elemzés. A koordinátarendszer jobb felső negyedébe – teljesített alapkövetelményekként – azok a fontos tényezők kerülnek, amelyekben a cég megfelel az elvárásoknak. A bal felső negyed „top prioritásai” ezzel szemben azt jelölik ki, mely lényegesnek ítélt területek fejlesztése vagy jobb kommunikálása teheti jelentős mértékben vonzóbbá a vállalatot. Az alsó mezők azokat a legkevésbé releváns tényezőket azonosítják, amelyeknél nem feltétlenül térül meg a fejlesztés.

Eminens gyakorlat


Napi kapcsolatban vagyunk a hallgatókkal, így jól
érzékeljük a kutatásban vizsgált tényezők fontosságát – kommentálja az
eredményeket Nemes László, A Legvonzóbb Vállalat-címet elnyert L’Oréal
hr-igazgatója.
– Jelentős kozmetikai cégként a vállalat jó híre és a
kellemes munkahelyi légkör igen vonzó a diákoknak, akik körében évről
évre egyre jobb kép alakul ki a személyes tapasztalatok alapján.

Nagyon
fontos, hogy a hallgatókkal már az egyetemi évek alatt kapcsolatba
kerüljünk. A jó egyetemi kapcsolatok mellett két, saját kategóriájában
a legjobbak közzé tartozó üzleti (csapat)játékunk is jelentős
segítséget nyújt ebben. Ezek a L’Oréal Brandstorm és az e-Strat
Challenge, amelyekben a diákok valós, gyakorlati marketingproblémákra
hoznak stratégiai döntéseket.

A gyakornokok felelősségteljes
munkát végeznek, és az időszak végére képesek pályakezdőként komoly,
önállóságot igénylő munkakörök betöltésére. Egybehangzó visszajelzésük
alapján a gyakornoki program hatékony tanulási lehetőség. A management
trainee kollégákat is a tanulási és előrelépési lehetőségek vonzzák
leginkább.

Megítélésünkben természetesen előnyt jelent a
vállalat jó hírneve és tevékenységei köre. Amióta szintén stratégiai
megfontolásokból különös gondot fordítunk a munka üzleti és szakmai
tartalmának kommunikálására, a L’Oréal már nemcsak a hölgyeknél
szerepel a preferáltabb munkáltatók között.

Mivel ez gyorsan
fejlődő, innovatív iparág, a pályakezdők is sokszor találkozhatnak
stratégiai döntésekkel, vagy évente többször végigcsinálhatnak teljes
marketingfolyamatokat – ez a fajta sokrétű tapasztalatszerzés kevés
munkáltatónál adatik meg.

A cég rendkívül emberközpontú.
Hisszük, hogy eredményeinkben jelentős szerepük van munkatársainknak,
ezért nagy gondot fordítunk kiválasztásukra, fejlesztésükre, képzésükre
és megtartásukra. Számunkra kulcskérdés, hogy korai felelősséget és
megalapozott, de gyors karriert kínáljunk tehetséges munkavállalóinknak.

A
vállalat a társadalmi felelősségvállalás területén is jelentős szerepet
játszik: a L’Oréal és az UNESCO közös ösztöndíja, a Nőkért a
tudományban (For Women in Science) egyedülálló és példamutató
kezdeményezés – immár hatodik éve.

Iparágak, ágazatok

Slágerágazatnak a szolgáltatás, a kereskedelem, a
média-reklám-pr és az idegenforgalom számít, a válaszadók legalább 60
százaléka dolgozna szívesen ezeken a területeken. A lista élvonalát a
bankszféra és a távközlési szektor követi. Az ez után következő öt
ágazat (egyéb pénzügyi cégek, biztosítók, szállítmányozás-logisztika,
pénzügyi tanácsadás, kormányzat-államigazgatás) vonzereje közepes.

A
kutatásban vizsgált 26 ágazat népszerűségi listájának végén
meglehetősen alacsony pontszámokkal a dohányipar, a textil- és
vegyipar, valamint a mezőgazdaság és a bányászat kullog, de itt
találjuk az oktatást és az egészségügyet is. Ezeken a területeken
közgazdászként sem szívesen dolgoznának a meginterjúvolt hallgatók:
csupán 9–17 százalékuk találja vonzónak ezeket az állásokat, 60–80
százalékuk pedig elutasítaná.

Nagyobb egységekben értelmezve
látható, hogy a szolgáltató szektor és a kereskedelem vonzereje a
legnagyobb a pályakezdő közgazdászok számára, míg a gyártó és ipari
ágazatok, az államigazgatás, a nonprofit szféra és a mezőgazdaság iránt
egyértelműen kisebb érdeklődés, illetve nagyobb arányú elutasítás
tapasztalható. A háttérben a jövedelmi és karrierkilátásokat jellemző
okok mellett vélhetően az egyes ágazatok fogyasztói szempontú imázsa és
általános presztízse is áll – értékelik a felmérés készítői.

Azt
azonban érdemes kiemelni, hogy az ágazati preferenciák nem jelentenek
automatikus szűrést a potenciális munkáltató kiválasztásakor. A diákok
döntéseiben az egyes munkaadók „brandje” sokkal nagyobb súllyal esik
számításba, mint az adott cég vagy intézmény tevékenysége.

A legvonzóbbak

Az éves kutatás egyik alapvető célja a munkáltatók rangsorának felállítása.
A
Legvonzóbb Vállalat-címet idén a L’Oréal nyerte el. A lista a korábbi
évekhez hasonlóan alakult, a legnépszerűbb cégek közé olyan
multinacionális vállalatok kerültek, mint a Nokia, a Coca-Cola, az IBM,
a Nestlé vagy az IKEA. Ezek mellett olyan magyar cégek is előkelő
helyen végeztek, amelyek napjainkra regionális multinak tekinthetők
(ilyen a Mol és az OTP Csoport), vagy nagyon erős a jelenlétük a hazai
gazdasági életben (ilyen az Audi Hungária). A top tízben szerepel a
Malév is, míg a következő tíz helyen főként tanácsadócégek és bankok
osztoznak.

A vállalatok megítélésében az objektív értékek
mellett kettős imázshatás is érvényesül, ez a spontán és a támogatott,
listás válaszok közötti eltérésekben is megragadható. Egyrészt számos
cég a pályakezdő hallgatók fejében a napi életvitelhez kapcsolódóan van
jelen, és a márkakommunikáció hatása kiterjed a munkáltatói imázsra is.
Ilyennek tekinthető a top tízben a Coca-Cola, a L’Oréal, illetve
részben az OTP Csoport, a K&H Bank és az Erste Bank.

Más
cégek folyamatos munkaerő-piaci jelenlétük, illetve szakmai hírnevük
kapcsán vannak előkelő pozícióban. Ezek közé sorolható a
PricewaterhouseCoopers, a Deloitte, a KPMG és az Audi Hungária.
Mindazonáltal a lista alapján kiválasztott legjobb tíz cég közül öt
(L’Oréal, Coca-Cola, Audi Hungária, OTP Csoport, Mol Csoport) a spontán
említések között is előkelő helyen, ugyancsak a top tízben szerepel.

Címkék: trend