13+1 fontos tanács autóvásárláshoz

Egyre felkészültebbek és öntudatosabbak az ügyfelek - halljuk az autóértékesítőktől, de sokan még mindig csak annyit tesznek meg, hogy több helyről kérnek árajánlatot. Pedig vannak tuti tippek, amelyekkel kímélhetjük a zsebünket.

1. Beugratós kérdés

Újságírói alaptrükk egy interjúban olyasmire rákérdezni, amire tudjuk a választ. A feleletből lemérhető a partner hozzáértése és igazmondása.

Tegyünk fel a szalon munkatársának olyan kérdéseket, amire biztos forrásból kiderítettük a választ, például az autó felszereltségére, a karbantartási időszakra vonatkozóan.

Jó válasz esetén létrejön a bizalom, ami egy többmilliós döntés meghozásához szükséges. Ha nem jól alakul a kapcsolat az adott munkatárssal, keressünk házon belül más értékesítőt vagy másik márkakereskedést.

2. Válasszunk raktárról!

Egy raktári autóban valakinek benne áll a pénze. Vagy a vezérképviseleté, vagy a márkakereskedésé, a készletfinanszírozás költséggel jár. Minél régebben áll raktáron egy autó, annál inkább igyekszik az érintett szabadulni tőle, ami árkedvezmény formájában érvényesül. A raktári autóhoz sajnos nem lehet extrát rendelni, de a színválasztás egy okosan berendelt készletből nem gond.

3. A varázsige: készlettisztítás

Fürdőrucira nyár végén, usankára a hideg idő elmúltával kapunk nagyobb engedményt. Az autós cégeknél megcsíphetünk egy készlettisztító akciót február végén-tavasz elején, amikor az előző évi készletet söprik ki illetve szeptember környékén. Ősszel a modellévváltás miatt visszamaradt autóktól szabadulnak meg nyomott áron.

Készlettisztítás előfordul, ha egy kampány nem úgy sül el, mint tervezték vagy például a hirtelen megugró gázolajár csökkenti a keresletet a dízel kisautók iránt, amit a kontingens megrendelésekor még senki nem sejtett.

4. Beszámítás: nincs márkakényszer

Nehéz bárkinek úgy eladni az új autót, ha a kereskedés nem számítja be a régit. 10 éves F Astránkat nemcsak az Opelnél fogják beszámítani, hanem a többi márkakereskedő is, ha el akarja adni nekünk az új autót. A másik téves beidegződés mindenáron oda hordani szervizbe a kocsit, ahol megvettük. Az összes szerződött márkaszerviz képes az előírt karbantartás elvégzésére.

5. Ami kell: légzsák, ESP, légkondi, metálfény

Minél több légzsákra és menetstabilizáló elektronikára feltétlenül megéri költeni, akár extraként megrendelve, vagy ahol erre nincs lehetőség, a jobban felszerelt modellt választva. Az életünk múlhat rajta!

A kényelmi extrák közül a klímaberendezést ki ne hagyjuk, mert légkondi nélkül csak rettenetes áron tudunk majd megszabadulni pár év múlva a kocsitól. Struktúrája miatt a metálszín jobban védi az autót a felármentes fényezésnél, ezért a metálfényes kocsi optikailag vonzóbb marad használtan is.

6. Programozott többletköltség

Az autó karbantartása a márkaszervizben rendszeresen visszatérő tétel, nem mindegy, milyen gyakran jelentkezik. 100 000 kilométerre az egyliteres Peugeot 107 karbantartása 229 000 Ft-ba kerül, a drágább 207 1,4-é csak 130 000 Ft. Hogy lehet ez? Az egyik évente/15 000, a másik egy év/30 000 km után igényel karbantartást.

Mondunk még meglepőbbet! Tudjuk, hogy a Hyundai i30 és a Kia Cee’d édestestvérek. Ám benzinmotorral a Kia 15 ezrenként kényszerül szervizbe, míg a Hyundai periódusa 20 ezer kilométer. Dízelmotorral egyformán 20 000 km után vagy évente igénylik az átvizsgálást.

7. Sose a szomszédnak!

Ne legyen cél a környezetünk elkápráztatása, ne a szomszédoknak vegyünk autót. Mindegy, milyen autó áll az ő kapujukban, rémesen buta hozzáállás túlvállalni a hitelt egy nagyobb, csillogóbb autóért vagy a használt helyett új kocsiért.

8. Hitelt svájci frank alapon

Hosszabb távon az derült ki, hogy ha már hitel, érdemes svájci frank alapú hitelből venni az autót. Az elszaladt hazai infláció miatt a forinthitelek drágák, amit nem kompenzál a forintgyengülés veszélye. Ha összeomlik a gazdaság és szakad vele az árfolyam, akkor az autónk lesz a legkevesebb.

A forintnak a svájci frankhoz viszonyított árfolyama kisebb kilengéseket, stabilabb reakciókat mutat, mint a forint/euró viszony, de még az euróhitel is jobb a japán jen alapúnál.

Utóbbit csak a pénzügyi manipulációk iránt érdeklődőknek ajánlja egy hazai autóimportőr igazgatója, aki már régóta van a szakmában.

9: Nulla százalék és 120 hónap: Nem, nem, soha!

Annyit muszáj tudni az autóvásárlásról, hogy a nulla indulóval és 10 éves futamidőre felvett hitelekkel csak rosszul járhat az ügyfél. A kocsija értéke egy pillanatig sem fedezi a hitelösszeget, a konstrukcióból sosem tud majd jól kiszállni. Akinek nincs legalább 25-30 százaléknyi indulótőkéje, az ne terhelje túl magát és mondjon le az új autóról.

10. Ne írjunk levelet!

Az érdeklődők legnagyobb része nem tölti azzal az idejét, hogy levélben keressen meg egy szalont árajánlatért. Ezt az ott dolgozók pontosan tudják, ezért az értékesítők előtt egy levélben érkezett megkeresés nem bír nagyobb presztízzsel, mint egy e-mail. Oldjuk meg nyugodtan e-mailben az ajánlatkérést, pont annyira veszik komolyan vagy hanyagolják el, mintha levéllel szenvednénk. Az árajánlat célja amúgy is az ügyfelet a szalonba invitálni személyes találkozásra, mert minden ott dől el.

Olvasóink észrevételei:

11. Tesztvezessünk! Iszonyatosan nagy butaságra vall megvenni milliókért egy autót, majd utána szidni, hogy nem esik benne kézre a pohártartó, nincs hová tenni a mobiltelefont, és különben sem gyorsul, 100 lóerőtől nem ezt várta a tulaj.

12. Több kereskedőtől kérjünk ajánlatot, akár több körben is! Komoly eltérések lehetnek azonos márka különböző kereskedőinek ajánlatai között. Ne legyünk restek utazni a kocsi után, súlyos tíz-, esetenként százezreket lehet spórolni egy kis utánjárással.

13. Próbáljunk ki több típust is! Nem biztos, hogy az X lapnak igaza van, és valóban a tesztgyőztes a legjobb autó – sőt…

+1. Gondolkodjunk előre, olvassunk vevőelégedettségi felméréseket, nem feltétlenül a szalonban legvonzóbb, legnagyobb, leggyorsabb vagy a szomszéd által leginkább megbámult autóval leszünk elégedettek.

Címkék: autó