Az M0-sért is fizethetnek a kamionosok

Az gazdasági tárca legújabb tervei szerint a személy- és kisteherautók továbbra is matricával róhatnák le az útdíjat Budapesten, a kamionok viszont 2009 júliusától a megtett úttal arányosan, még az M0-son is fizetnének. A tervek szerint a kilométerdíj 25-40 forint, a fuvarozók éves többletkiadása 1,4 millió és 26 millió forint között lenne – írja a Népszabadság.

A szaktárca néhány héttel ezelőtti javaslata még megsarcolta volna a kisebb teherautókat is, ám az új előterjesztésük értelmében a 3,5 és 7,5 tonna közötti kisteherautók, illetve az autóbuszok – a személyautókkal együtt – a következő években is az aránylag olcsó matricás rendszerben fizethetnének az úthasználatért. Emellett a korábbi tervekhez képest komoly könnyítés lehet, hogy ezeknek a járműveknek a jövőben is csak a már díjas, mintegy 1061 kilométernyi autóút és autópálya használatáért kellene fizetniük. A kis- és középvállalkozások helyett a feketelevest így legfeljebb az összesen 79 ezer 7,5 tonnánál nagyobb magyar rendszámú teherautót üzemeltető 18 ezer cégnek kell majd bekanalaznia.

A sztrádákon 7,5 és 12 tonna között 25-32 forint, 12 tonna felett 40 forint kilométerdíjat kellene fizetniük a kamionosoknak. A nagyobb tehergépkocsiknak az autóutak és az autópályák mellett további mintegy 5237 kilométer országos főút használata sem maradna ingyenes. A számukra díjköteles – összesen 6327 kilométernyi – közúthálózatba olyan fontos és nehezen kikerülhető útszakaszok is bekerülnének, mint az M0-s. Amiért cserébe szerény vigasz, hogy a főúti ED-díjak – ha igaz – valamivel elmaradnak majd az autópályákra megállapítottaktól.

A gazdasági tárca szakértői kiszámolták: a matricás rendszerhez képest az elektronikus díjszedés bevezetése az egy-két járművel dolgozó magyar fuvarozóknak 1,4-1,5 millió, a három-hét járművel dolgozóknak 7,6-7,8 millió, az ezeknél nagyobb cégeknek 25,5-26 millió forint többletköltséget okoz majd évente – írja a lap.

Címkék: autó