Teszt: villamos v. autó a városban

Azt, hogy Budapesten személyautóval közlekedni jóval időigényesebb, mint a tömegközlekedést használni, nagyjából mindenki elhiszi. De biztosan így van ez?

A napokban a BKV honlapját böngészve a következőket lehetett olvasni: saját felmérésük szerint a BKV nagyságrendekkel gyorsabb embertranszportban, mint a dugóban araszoló járművek. A délutáni csúcsforgalomban, a Nagykörúton belül az átlagtempó a 13 km/órát is alig éri el, ezzel szemben a tömegközlekedés átlagosan 21 km/órás átlagtempót fut. Itt a legszembetűnőbb a különbség, de a város többi pontján is alulmarad az autó a tömegközlekedéssel szemben.

Harmadik kerületi irodából indulva, már a reggeli csúcs vége felé kezdtünk bele a tesztbe, hogy nagyjából átlagos forgalomban küzdjön egymás ellen a villamos és az autó.

A villamosjáratok menetidejét először a menetrendből bogarásztuk ki, majd villamosra pattanva le is ellenőriztük őket. Kellemes meglepetés, hogy az összes járatnál aránylag pontos adatokat írtak a megállókban található táblára, ezek alapján tényleg megbízhatóan lehet utazási időt tervezni, nincs csalás, nincs ámítás.

Megint egy végállomás

Szerencsére a kötöttpályás járatoknál a csúcsforgalom sem ront sokat a menetidőn, hacsak valaki nem hagyja éppen a villamossínen a vészvillogós kocsiját. A buszsávban téblábolókról nem is beszélve, de ők csak a buszokat lassítják, így velük nem volt bajunk.

Startállásban (vezess.hu)

Sajnos még mindig sokan vannak, akik jópofa dolognak tartják, hogy az üres buszsávban törjenek előre. Szerintük ez nem parasztság, hanem inkább élelmesség. Gondoljuk ők lopni is csak akkor szoktak, ha éppen nem látja senki.

1:0

Elsőként a 19-es villamos vonalát jártuk be, a Batthyány tértől a Kelenföldi pályaudvarig, majd vissza villamossal. Ez autóval 6,5 kilométeren belül teljesíthető úgy, hogy szinte végig a villamossín mellett halad az autó is. Papír szerint a villamosnak ez a táv 23 percébe telik, mi 25-öt mértünk, de ez csak részletkérdés. Autóval mindez negyed órán belül lefutható.

2:0

Második nekifutásra az 1-es vonala következett. Itt már inkább a villamosra fogadtam volna a hosszabb táv és a gyakran nyomasztóan nagy kamionforgalom miatt. Váratlan módon ezen a 13,4 kilométeres szakaszon is a vaskerék maradt alul. A gyári 40 perc helyett kocsival 27 perces időt mértünk. Itt muszáj megjegyezni, hogy a 13 perces előnyt úgy sikerült begyűjteni, hogy valami csoda folytán szinte kongott a körút. Mindegy, még él bennünk a remény, hogy a vaskerék nemcsak zöldebb, hanem gyorsabb is.

3:0, 4:0

A 17-es villamos vonala meglepően rövid távon fut, az átlagsebességet pedig nagyban befolyásolja a sínen parádézó autótömeg, de ez fordítva is igaz, ha beáll elénk a villamos, szinte esélyünk sincs arra, hogy kocsival valahol leelőzzük. 15 perc helyett 10 alatt végigvezettük a négy kilométernél is rövidebb távot. Sebaj, a következő számban Demszky Gábor titkos csodafegyvere, a világ leghosszabb villamosa talán javít valamit az álláson.

Épeszű ember még csúcsforgalmon kívül sem kezdene az egymás szájába lógó Combinókkal. Mégis bő hét percet sikerült rávernünk a csodavillamosra. Mindezt 8,5 kilométeres távon. Elkeserítő eredmény…

A számok nem hazudnak

Nem szabad azonban elfelejteni azt sem, hogy egy BKV-bérlet bármennyire is borzalmas kiadásnak tűnik, a havi 8250 forint egyáltalán nem rossz befektetés. 27 liternyi üzemanyagból nehezen utazhatnánk kedvünkre egész hónapban.

Még ha kicsit lassabban és nagyobb társasággal is, mint ahogy igazán szeretnénk, de a fajlagos energiamérleg, a kisebb helyigény és a csekélyebb károsanyag-kibocsátás is elég meggyőző érv lehet a tömegközlekedés mellett.

Címkék: autó