Teszt: sokat iszik az alkoholos Volvo

Szép nagy matrica van a Volvo S40 tesztautó oldalán, hirdeti a benne rejlő technikát. Meg is kérdezték jó páran mi az a Flexifuel. Tényleg mi is az?

Lényegében hagyományos benzinmotor, amelyben néhány alkatrészt olyanra cseréltek, amely elviseli az alkohol maró hatását is. Így működhet benzinnel, vagy bioetanollal illetve ezek tetszés szerinti keverékével. Korlátozás nélkül tankolhatunk ebből is, abból is. Ezen kívül még annyi kell, hogy a motorvezérlő elektronika egy szenzor segítségével képes megállapítani, hogy mi is folyik a hengerek felé és ehhez igazítja a gyújtást.

Flexifuel T-modell

Így aztán a Felxifuel járművekkel semmit nem kell máshogy tennünk, mint egy benzinesnél, csak ha zöld üzemanyagot akarunk tankolni, akkor a kék pisztolyért nyúljunk. Már ha van megfelelő kút a közelünkben, mert abból egyelőre nincs túl sok. Budapest, Győr, Kecskemét és Bábolna mellett még fél tucat helyen lehet 85 százalékban bioetanolt 15 százalékban benzint tartalmazó E85-öt vásárolni.

Ebből is látszik, nekünk még újdonság a bioetanol, pedig Henry Ford első autója, az 1896-os Quadricycle etanollal üzemelt. A nyolc évvel később elkészült T-modell pedig már Flexifuel volt, etanollal és benzinnel egyaránt működött. De ha közelebb jövünk időben, akkor is le vagyunk maradva. Svédországban már tavaly 1000 töltőállomáson lehetett bioetanolt tankolni és a számuk egyre nő.

215 Ft/liter

Mikor 215 forint a bioetanol literje, mindenki azt hiszi, itt a megváltás a bődületesen drága benzin kiváltására. A benzinnel szemben viszont a bietanolból nem kilencet, hanem három literrel többet, pontosabban 12,1-et evett a Volvo. Pedig igyekeztem minél kevesebbre levinni.

Egy egyszerű számítás után belátható (95-ös: 9×295=2655 E85:12,1×215=2601,5) nem jövünk ki sokkal olcsóbban és akkor azzal még nem is számoltam, hogy netán keresünk egy olyan kutat, ahol 5 forinttal olcsóbban is kapunk benzint. Ehhez jön még a Flexifuel modell 105 ezer forintos felára.

Képgaléria

De van egy nyomós ok, amiért aki csak teheti, vegyen. A bioetanol pénzben nem kifejezhető előnye, hogy sokkal környezetkímélőbb. Ezért például a kormányzat válogathatna a Saab, Volvo és Ford már itthon is forgalmazott típusaiból, hogy példát mutassanak. Hajrá!

Mitől zöld?

Magasabb oxigéntartalma miatt az etanol égése jobb hatásfokú, mint a benziné, ezért csökken a környezetünket közvetlenül terhelő szénmonoxid (-27% a benzinhez képes), kénoxid, nitrogénoxid kibocsátás.

Ám nem az igazi fegyvere az E85-nek. Hanem az, hogy 85 százalékban nem állít elő új széndioxidot. Hiszen az etanolt megújuló energiaforrásból állítják elő, a növény amelyből készül, fotoszintézises során a levegőből kötötte meg a most jelentkező CO2-t.

Egyes kutatások szerint a gyártáshoz kapcsolódó energiamérlege is jobb a fosszilis üzemanyagokénál. Míg ott egy egység energiát tároló üzemanyag előállításhoz 1,1-1,2 egység fosszilis energia kell, a bioetanolnál 0,7-0,8 is elég. Mások viszont a túlságosan magas villamosenergia-szükségletet róják fel, ami miatt a gyártása drágább, mint a benziné.

Az igazságot nem tudjuk, de környezetükre jobban figyelő országok, mint Svédország talán nem véletlenül teszik kötelezővé minden kúton a forgalmazását.

Ha valakinek információk nélkül a kezébe nyomnák a kulcsot, az észre sem venné mibe ült. A korábbi S40-el szemben viszont komolyabb érvényesül a prémiumhatás. Abszolút versenyképes a C Mercivel, vagy a BMW 3-asával. Nincsenek idegesítő, elnagyolt megoldások az autóban, az egész átgondolt és kifinomult. Nyugalmat áraszt.

Nem fapados

Korábbi megjelenése okán a hátsó lábtérnél hátrányban van a német konkurenciával szemben, egy 180-as vezető mögött már nem a legjobb ülni. Elöl viszont mindig jó. Kényelmes ülés, jó kormány és ésszerű kezelőszervek,otthonos, barátságos hangulat, amilyennek egy Volvót várunk. De sehol semmi utalás a zöld üzemeltetésre!

Külsőre is hagyományos Volvónak tűnik, semmilyenszínű karosszériával és hozzáillő visszafogott felnikkel. Még az sem szembeszökő, hogy ez már a ráncfelvarrás utáni modell, pedig a lökhárítók, lámpák mások. A különlegesség egyetlen árulkodó jele az aprócska F-betű hátul.

Ám ha ezt említett alanyunk nem látja, legföljebb az tűnne fel neki – már ha vezetett hagyományos 1,8-ast -, hogy ezúttal valamivel erősebb az autó, mivel az E85-ös üzemanyag oktánszáma az etanol tartalom miatt jobb még a drága prémium üzemanyagokénál is, úgy 105 körül lehet. Ez pedig nagyobb motorteljesítményben jelentkezik.

Ennek megfelelően az S40 egy személlyel jól autózható, pedig közel 14 mázsa. Nem éppen sportos, de nem érezzük alul motorizáltnak sem, mint a BMW 316i-t, simán vállalható a Volvo prémiumgyártó imázsával is.

A váltó jó, csupán a fokozatokat elválasztó határpontokon kell egy kis erőkifejtés. A futómű kényelmes, jól szűri az úthibákat, de a karosszéria nem billeg, így ha valaki az autó kisugárzása ellenére egy szerpentinen akar duhajkodni, megteheti. Az autó ragad az útra sokkal sportosabb, mint várnánk. Összefoglalva: jó vezetni.

Lássuk be az etanol sem csodaszer, csupán csökkentheti a fosszilis üzemanyagoktól való függést illetve enyhítheti a környezeti problémákat. S ha megtehetjük, miért ne üljünk azzal a tudattal minden nap az autóba, hogy próbálunk tenni a légkör felmelegedése ellen. Jó ha tudják, szinte az összes benzines autó utólag is átalakítható.

Címkék: autó