Sanyarú a pesti P+R-helyzet

Mit tegyünk, ha a korszellemnek megfelelően szeretnénk kombinálni az egyéni és a tömegközlekedést? Ha az autó letámasztásával csökkentenénk privát károsanyag-kibocsátásunkat, nem lesz könnyű dolgunk.

“A P+R-lehetőségek nem növekedtek, és a hivatalos P+R-parkolók inkább szimbolikus jellegűek immár, amit “spontán”, helyi P+R-ek egészítenek ki; vasúti megállóhelyek, külső metróállomások, villamos-végállomások térségében.” Az idézet forrása Budapest környezeti programja, tehát ezt nem az elégedetlen utasok, nem a VEKE és még csak nem is a Demszky-Hagyó politikai ellenfelei állítják, hanem a főváros saját urbanisztikai kutatóközpontja.

A fővárosi P+R-parkolók kapacitásáról különféle adatokat találni, körülbelül 4500 személyautónak van hely. Bővítésük a budapestiek és az agglomerációból a fővárosba ingázók részéről is fontos elvárás. A Medián 2007 végi közvélemény-kutatásában a válaszadók negyede sorolta a P+R-helyzet javítását a három legfontosabb teendő közé.

A P+R-parkolók eredendő célja egy közlekedési csomópontban átültetni az autósokat tömegközlekedési eszközökre, a név az angol park és ride szavakból jön. Magyar megfelelője a P+Gy, tehát parkolj és gyalogolj.

P+R-reality képekben (vezess.hu)

Elvileg egy jól működő P+R-rendszerrel mindenki jól jár. Az autós olcsóbban, kisebb környezetszennyezéssel, nem lassabban és nem is nagyságrendekkel kényelmetlenebbül jut el a céljához. Eközben a belső városrész tehermentesül az autóforgalom egy részétől. Szakértők szerint a P+R-parkolóhelyek maximális befogadóképessége 2000 autó, mert ennél nagyobb kapacitás esetén a tömegközlekedés gyalogos elérése és maga a ki-behajtás időszükséglete rontja a rendszer hatékonyságát. (Forrás: BME)

Ők itt kinek voltak útban?

Szándékai szerint a főváros a tehergépjárművek megemelt behajtási díjait mélygarázsok és P+R-ek fejlesztésére fordítja, ám csak remélni lehet, hogy az épülő 4-es metró nem szippantja fel ezeket az összegeket is.

Mert időközben a P+R-parkolók fogyatkoznak. Az önkormányzatnak jobban megéri eladni a területet, ha jelentkezik egy befektető, mint környezetvédelmi okok miatt fenntartani parkolónak. A meglévők zsúfolásig megtelnek az összes olyan területen, ahol egyébként fizetni kellene, de ott sem állnak üresen, ahol a környék még mentes a fizetőautomatáktól.

P+R-teszt

A cikk kedvéért két helyszínen támasztottuk le az autót, hogy zsebünkben a 270 forintos vonaljeggyel vagy a 8250 forintos havi bérlettel átüljünk a BKV-ra. Elsőként a pesti alsó rakparton próbálkoztunk a Margit hídnál. Itt rutinosan haladtunk a hídfőtől észak felé, és most is csak az Árpád híd és a Margit híd között félúton találtuk az első helyet.

Autónyi méretű rések után kutatva hamar 10-15 percnyi sétára távolodik a 4-6-os megállója, amivel sérül a P+R alapelve, a különböző közlekedési eszközök gyors és rugalmas használata. De legalább a rakparti, ingyenes területen megússzuk a vérszívást: a környező utcákban óránként 265 forint a parkolási díj.

Telt ház metróközelben

Az újpesti metróvégállomásnál kinézett placcra korán kell érkezni. Reggel hatkor még szabad a pálya mindenütt, de nyolcra csurig van a környék összes utcája, nem csupán a metróparkolóként használt üres terület. Ez a rakpartival szemben amolyan spontán P+R, tehát sehol nem jelzi tábla, de a munkába menők megtöltötték funkcióval.

Budapesten még a metróvégállomásokon sem találni ingyenes vagy egy vonaljegy fejében használható parkolót. A majdnem belvárosi Déli pályaudvarnál konkrétan irodaház épült évekkel ezelőtt a parkoló helyére, a másik végállomáson a BKV is csak az Árkád parkolóját tudta P+R-ként népszerűsíteni. A díjak nem változtak a tavaly karácsonyi felmérésünk óta, így 10 órával számolva egy munkanapra otthagynánk 1800 forintot.

Őrzésről szó sincs, de ez van

Többen is úgy gondolják, hogy a P+R jellegzetesen ingyenes parkoló, de ez nem mindenütt van így. Például az 56-os villamos mellett igen, másutt ideális esetben egyetlen villamosjegy áráért vagy jóval drágábban várhat ránk az autónk estig.

Ideális esetben őrzött területen marad az autónk, de őrzött parkolóból még jóval kevesebb van, mint ingyenesen igénybe vehető területből. Jó lett volna megtudni, hogy a rendőrség gyakoribb járőrözéssel, térfigyelő kamerák telepítésével vagy bármilyen más módon javítja-e a parkolók biztonságát, de a cikk megjelenéséig sajnos még nem kaptunk választ a kérdéseinkre.

Címkék: autó