Kicsiktől a luxusig: 2008 új autói

2007 valóban ritka gazdag év volt, de a versenyben senkinek sincs kegyelem, ezért az autógyártók ott maradnak a gázon. Idén az Opel, a Suzuki, a Renault, a Volkswagen és a Dacia is stratégiai fontosságú modelleket mutat be, de a prémiummárkák újdonságai is egymás sarkát tapossák.

Míg az olaszok július óta örvendezhetnek a Fiat 500-nak, mi az idei Év Autójához január 21-től juthatunk hozzá. Az aranyos retroautó alapára is barátságos (2.800.500 Ft 6 légzsákkal, de légkondi nélkül), amit tetézhetünk például matricákkal, darabonként 30 rongyért.

Nagyon várjuk a Suzuki Splasht és az Opel Agilát, a tavasszal megjelenő Suzuki fél évvel megelőzi testvérét. Az esztergomi gyártású kiskocsik motorjai megegyeznek.

Rögtön egy vadonatúj konkurenst is kap a Splash Dél-Koreából. Az Atost lecserélő Hyundai i10 májusban ér ide, és 1,1 literes dízel-, illetve benzines motorját is nagyon takarékosnak ígéri a gyár. A koreaiak másik kiskocsija, a Getzet búcsúztató i20 ott lesz ugyan szeptemberben a Párizsi Autókiállításon, de csak 2009 első hónapjaiban ülhetnek bele az első magyar vásárlók.


A Vervre hasonlít az új Fiesta – Képek a 2008-as újdonságokról



Nemcsak az apróságok között várhatók fontos lépések. Nem meglepő, hogy a Skoda Fabia testvérei is a modellváltás küszöbén állnak. A Polo még marad egy ideig, de a SEAT-nál kész az új Ibiza. A SEAT elnöke az Auditól jött, és ki is állíttatott egy A3-ast, hogy a munkások és a menedzserek egyformán érzékeljék, mi a minőségi cél. Az eredményt szeptembertől láthatjuk a saját szemünkkel, a háromajtós Ibiza pedig év végén debütál.

A Fiesta is 2002 óta állja a sarat, márciusban Genfben ott lesz a Verve-re hasonlító új. A Ford elsőként a nagyobb piacokon vezeti be, így nekünk az utolsó negyedévben jut csak belőle. Ezúttal a Fiesta örökli a Mazda2 konstrukciós elemeit, a futóművét viszont a Ford hangolja, ami szintén jót ígér.

Családi és elérhető

Kicsit nagyobb méretben már családi autónak is befoghatjuk a kocsikat. Év elején a Suzuki megkettőzi az SX4 Sedan-kínálatot, a GLX és a GS bevezetésével búcsút inthetünk az egyféle felszereltségnek. Idén a Skoda az új Fabia Combival nyit, amelyet felfelé megnyújtott a gyár. Az elődjénél több csomagot elnyelő kocsi már itt van, az értékesítés januárban indul.

—-Talán szebb lesz a Thalia—-

Elsőre bombasiker volt a Thalia, amelyből az év utolsó hónapjaiban érkezik az újabb generáció. A célkeresztben a kelet-közép-európai és kelet-európai családapák maradnak, bemutatóját is Moszkvában rendezik.

A Honda Jazz még mindig annyira jó, hogy akár maradhatna is, de novemberben befut a következő. Okos variálhatósága nem szenved csorbát, szokás szerint nagyobb lesz a mostaninál, és erősebb motorokkal gyürkőzik neki a Merivával és a Note-tal folytatott harcnak.

Japán és nem drága

Méretben és árban kicsit feljebb érdekes autó a Mitsubishi Lancer. Az új talán annak is vonzó, akinek se nyugdíjszelvénye, se kinyúlt nejlonkardigánja. A lépcsős hátú modell 109 lóerős benzinesként 4 millió, a VW-től megvett dízellel 5,3 millió forinttól kapható. Meglepő, hogy az őszre ígért ötajtós változat az audis Sportback nevet használja.


Nyáron jöhet a Lancia Delta – Képek az újdonságokról




Áprilisban magyar árcédulát látunk a Mercedes-Benz CLC-n, amely egy érdekes húzás. A gyár superfaceliftnek hívja azt a komplett átdolgozást, amivel az eddigi C Sportcoupéból az új C-osztály orrával és egyéb módosításokkal másik autót faragott. Talán a rendkívül kapós kombi és limuzin mellett így már a Sportcoupé sem vall kudarcot.

Még idén itt az új Mégane

Juniusban lesz a Budapesti Autószalon, amelyre várhatóan a Peugeot és a Citroën elhozza az Partnert illetve a Berlingót. Az ikrek nagyobbak, kényelmesebbek lettek és megmaradnak pompás családi autónak.

Nyáron debütál a Lancia Delta, amivel eljöhet a patinás, de régóta csak vergődő márka feltámadása. A tanulmányként már látott kompakt autó a Bravo padlólemezét veszi át, elegáns karosszériával meghódítva párakat.

Ősszel a Renault nagy pillanatai következhetnek. A Dacia ötajtós ferdehátút mutat be a Logan alapjain, de az ígéretek szerint annál messze kulturáltabb utastérrel. Az új Dacia a dél-amerikai Renault Sandero megfelelője, neve is Sandero lesz. Sokkal fontosabb azonban az új Mégane, amelyről még keveset tudni azon kívül, hogy az utolsó negyedévben a magyar szalonokban is ott lesz, elsőként a ferdehátú.

Novemberben a Skoda Octavia is felfrissül, bár így hirtelen nem tudnánk olyat mondani, amit a mostanin feltétlenül módosítani kellene. Nem lepődnénk meg, ha a VW az utolsó negyedévben leleplezné az új Golfot, de az importőr szerint a VI. generáció 2008-ban még nem kerül a kereskedésekbe.

Cégautók: teljes vérfrissítés

Óriási zsongás lesz a középkategóriában, a cégautók között egymást érik a premierek. Az Audi még ebben a hónapban leváltja az A4-et, a Mazda pedig a Mazda6-ot. Előbbiből rögtön vehetünk dízelt és benzinest is, míg a súlycsökkentő kúrának alávetett japán induláskor csak a háromféle benzinessel vásárolható meg.


Fejlődnek a franciák

A Citroënnek annyira fontosak a flottavásárlók, hogy fütyül saját hagyományaira, és a kedvezőbb ár érdekében hidropneumatikus rugózás nélkül is gyártani fogja a következő C5-öt. A C4 Picassók és a C6 alapján a sikkes designon kívül mást is várhatunk az új C5-től, amely a második negyedévben ér ide. A drágább kivitelek megőrzik a gázrugós felfüggesztést.

—-Új modell a Passatból—-

Nyáron a Passat Coupé szólhat nagyot, amely a négyajtós kupék közé sorol be a Passat technikájával, de magasabb áron és előkelőbb külsővel. Jelenleg a Porsche, az Aston Martin és az Audi is hasonló koncepciójú autókon dolgozik, mert a vásárlók állítólag vevők erre.

A sort megnyitó Mercedes-Benz CLS tényleg jól fogy, a hasonlóan sportos és elegáns Jaguar XF pedig márciustól bizonyíthat, főként a V6-os dízellel. A benzinessel kacérkodók ne végezzenek félmunkát, a kompresszoros V8-as az igazán boldogító motor.

Bár ténylegesen csak szeptemberben lesz itt, a Skoda Superb II júliustól megrendelhető. Az elődjénél is hosszabb és szélesebb autó motorválasztéka 260 lóerőig ér majd, a cél az itthoni eladások megduplázása. Talán az újra kevesebben mondják, hogy szuper-bé, helyesen szuperbnek kell ejteni.

Elsősorban a fejlett technikával kíván aratni a Vectra utódja. Az Opel szeretné kiszabadítani autóját a franciákkal és a Mondeóval vívott árversenyből, ezért a nevét is lecseréli.

Az utolsó negyedévben felbukkanó Insigniát a gyár igyekszik a mostaninál feljebb pozícionálni, például összkerékhajtással és nagyteljesítményű motorokkal.

Manapság a legolcsóbb járművek mellett a szabadidő-autók között él igazán a piac, ahol a további növekedést egyre több modellel támogatják az autógyárak.

BMW X6: erre vártunk?

A BMW az első féléves bevezetésnél nem mondott közelebbi dátumot az X6-ról, amivel megnyílik a terepkupék kategóriája. A vásárlók majd eldöntik, hogy szükségünk van-e ilyesfajta kocsira, de a duplaturbós V8-as benzinest nagyon kipróbálnánk.

Ha máshol nem, hát az új 7-esben, amit nem hivatalosan őszre várhatunk, a 3-as sorozat modellfrissítésével együtt.


BMW X6, valami teljesen új? – Képek 2008-ból


Egy Subaru Forester létét kevesebb marketingesnek kell megmagyaráznia, főleg most, hogy az új már a kétliteres dízelmotorral is választható lesz az ismert benzineseken kívül. A második negyedévben a Ford is bedob a népnek egy kompakt SUV-t, a Focus rokonaként létrejött Kuga személyében.

A Volvo XC90 akkora siker, hogy az eredményeken felbuzdulva kistestvére születik: az XC60. Itthon augusztustól lesz elérhető a kompakt szabadidőautó, amely az egy hónappal később érkező, hétüléses Qashqai-jal együtt nem az egyetlen újdonság az aszfaltterepjárók világában. Akit a normális személyautók vagy a sportkocsik érdekelnek, az is megtalálja az újdonságokat a táblázatban. A Daciától a Porschéig.
Címkék: autó