Benzin, pálya, büntetés – 2008 autós szemmel

Megszokhattuk már, minden újévkor számos újítás, rendelkezés lép életbe az autósok számára. Összeállításunk a jövő évi benzináraktól indulva az új autópálya-szakaszokon át, a jelentős reformon keresztül ment feketepontokig ad átfogó képet a négykerekű-tulajdonosoknak.

Az idei, 2007-es év több, közel sem kellemes tendenciát érvényesített az üzemanyagpiacon. Az egyik, hogy áruk ismét átlépte a 300 forintos „rémálom”-határt. A másik, hogy a dízeleseknek elfogyott a helyzeti előnyük a benzint használókkal szemben és jelenleg a gázolaj drágább, mint a benzin.

Hegedűs Miklós, a GKI Energiakutató ügyvezetője a jövő évi tendenciákat illetően elmondta, a legutóbbi olajpiaci jelentések szerint akár 10 százalékos olajár-növekedés is valószínűsíthető. Hogy ez a kutaknál mégsem lesz ilyen drasztikus, az a feldolgozás, a verseny, a dollár-forint-árfolyam és az adótartalom sajátosságainak köszönhető. Így ő a benzinnél 5 százalékos drágulást prognosztizál a kutaknál. Ez pedig körülbelül a jövő évi inflációnak felelne meg.

Hozzátette: az idei, év végi benzinárak ugyan magasnak tűnnek, ám az éves átlagár nem haladta meg a tavalyit. Csak az év közbeni árváltozások most máshogyan alakultak.

A benzin-dízel relációban viszont úgy néz ki, a gázolajosok rövid távon vesztesei lesznek az üzemanyagok piaci igényeinek. A gyorsan, több mint 10 százalék felett növekvő közúti fuvarozás, amely a dízelt preferálja, egyértelműen felhajtja az árakat. A kutató szerint 2010-ig a két üzemanyagfajta közötti árolló szárai is egyre távolodnak. Így a dízel esetében 7-10 százalékos is lehet a kiskereskedelmi drágulás.

Új utakon

Úgy tűnik az autópályáinkra igaz a kissé korrupt, de legalább minőségi szlogen. Legalábbis egy felmérés szerint. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) által végzett idei kutatásban ugyanis a többség szerint drágán és lassan épülnek a sztrádáink, viszont jó a minőségük. A 60 százalék, aki úgy véli, hogy a piaci áraknál drágábban épülnek az autópályáink, legfontosabb okként a korrupciót jelölte meg.

Érdekes viszont, hogy a megkérdezettek csupán három százaléka tudta azt, hogy az utóbbi öt évben mintegy félezer kilométernyi sztráda épült, ezzel szemben majdnem ugyanennyi ember szerint, egyetlen kilométer sem.


2007: A (bevásárló)”kosárfüles” Pentele-híd – Képgaléria (fotó:MTI)



Jövőre pályafronton, ennek szellemében, teljesítjük a sokévi átlagot, körülbelül 100 kilométernyi új szakasz átadására van kilátás. Közte igen látványos darabok. Megvalósul egy régi álom és kész lesz az M7-es autópálya a határig, plusz a Mura hídja. Ezzel egész Adriáig száguldhatunk az autópálya aszfaltcsíkján. Szintén kész lesz az M0-s keleti szektora, az M0-s Északi szektora, a grandiózus Megyeri vagy M0-híd, valamint az M6-os M0-s Érdi tető szakasza. Mindezek mintegy 215 milliárdért.

Az autópálya-matricák is érdekesen változnak, megszűnnek. Fizetni persze kell, csak a hagyományos vignettát szüntetik meg, helyette elektronikus úton, a rendszám alapján ellenőrzik majd, hogy fizettek-e az úthasználatért. A sofőrök a személyes, internetes vagy telefonos vásárláskor egy bizonylatot kapnak, probléma esetén ezzel tudják majd igazolni, hogy fizettek a sztrádahasználatért.

Ezzel párhuzamosan jelenleg úgy fest, egy gépjármű-kategóriában sem emelkednek az autópályadíjak 2008-ban, erre a főutakon az idén bevezetett, a teherautók számára kötelező úthasználati díj ad lehetőséget – a gazdasági tárca egy korábbi tájékoztatása szerint.

—-Feketén-fehéren—-

A miniszterelnök nyár vége óta fenyegeti az autósokat, hogy szigor lesz a pontosabb felelősségmegállapításban, valamint az ezzel párhuzamos pontrendszerben. A koncepció azon alapult, hogy kevés a rendőr, így a szabálysértési pontszámok megemelésével próbálják elrettenteni a szabálytalankodókat.

Ennek értelmében januártól 3 ponttal emelkedik a közúti szabálysértések miatt kiosztható pontok száma, így a szándékos szabálysértők 10 pontot, a gondatlanok pedig 7 pontot kapnak. Ha valaki egyszerre több bűncselekményt is elkövet, akkor még plusz 5 pontot kap.

Aki „megüti” a 18 pontot, attól bevonják a jogosítványt, és csak utánképzést követően kaphatja vissza. (Kiskapuként lesz egy olyan lehetőség, hogy önkéntesen elvégezhetünk egy ilyen tanfolyamot, akkor csökkentik a rosszpontjainkat.) Akinek viszont bevonják az engedélyét, annak az összes pontját törlik.

A másik és zsebbe vágó változás, hogy jövő év május elsejétől már nem játszható el az a „magyaros módi”, amely szerint senki nem felelős egy elkövetett közlekedési szabálysértésért. Nem mondhatja például a gyorshajtás miatt lefotózott autó tulajdonosa, hogy a gépkocsit nem ő vezette, s nem is hajlandó megnevezni a szabálysértőt, mert például nem kötelezhető arra, hogy családtagjára valljon.

Ha nem deríthető ki, hogy ki vezette a gépjárművet, – az objektív felelősség alapján – minden esetben a tulajdonos, a jármű üzemben tartója viseli a felelősséget, s fizeti a jócskán megemelt bírságot is. A bírság összege ugyanis 30 ezernél kezdődik majd és 300 ezerig is elmehet.

Címkék: autó