Túl olcsó a parkolás Budapesten?

A parkolási díjfizetést ki kellene terjeszteni a főváros egész területére, a közösségi terek pedig ne parkolók legyenek, hanem kapják vissza eredeti szerepüket – véli a Levegő Munkacsoport. A szervezet és a Parking Kft. Igazgatója egyetértett abban, hogy a köztéri parkolóhelyek számát az új mélygarázsok arányában kellene csökkenteni.

A parkolás ma „túlságosan olcsó” a fővárosban. Mint mondta, a helyben lakóknak is fizetniük kellene, ha a házuk előtti közterületen parkolnak, ám ők kedvezményes díjat kaphatnának – mondta Lukács András, a Parkolás és környezetvédelem Budapesten című szakmai konferencián. A civilszervezet szerint átláthatóbbá kellene tenni a parkolási rendszert, és nyilvánossá tenni a díjakat beszedő cégekkel kötött szerződéseket. A bevételek pedig a tömegközlekedés fejlesztésére kellene fordítani, ahogy teszik azt például külföldön, New Yorkban, Londonban, vagy belföldön, Debrecenben és Szegeden.

Utalt arra is, hogy a BKV viteldíjai az elmúlt években jelentősen emelkedtek, eközben azonban a parkolási díjak alig nőttek. A parkolás nem közszolgáltatás, így a mélygarázsok sem épülhetnek közpénzekből, és tisztázni kellene az önkormányzatok viszonyát is a parkolás kérdéséhez. A szakember arra figyelmeztetett, hogy a közösségi terek szinte teljesen eltűntek a parkoló autók miatt, és a zöldterületek aránya is csökkent. Lukács András szerint a közterületi parkolóhelyek számát annyival kellene csökkenteni, ahány mélygarázsos parkolóhely épül egy adott körzetben.

Kiss Károly, a szervezet szakértői testületének elnöke arra figyelmeztetett, hogy hiába épülnek a városban újabb mélygarázsok, a kereslet szinte végtelen a parkolóhelyek iránt. Ezért a cél a kereslet szűkítése kell hogy legyen. A problémák között említette, hogy a közterületi parkolók önkormányzati tulajdonban vannak, ezért a helyhatóságok azt közszolgáltatásnak tekintik. Több felszólaló úgy vélekedett, hogy több kerület „kampányszerű” politikai célokra használja a parkolási engedélyek kiadását a helyiek számára.

Gyarmati Zoltán, a fővárosi önkormányzat 100 százalékos tulajdonában álló Parking kft igazgatója egyetértett azzal, hogy a felszíni parkolók számát annyival csökkentsék, ahány új mélygarázshelyet építenek. Egyetértett a díjemelés szükségességével is, de mint mondta, nem ebben a rendszerben. Utalt arra, hogy a főváros egyes belső övezeteiben január 1-jével tízszeresére emelik a behajtási díjak összegét egyes teherautóknál.

Címkék: autó