Ismerős emberek

A töretlenül népszerű, egyre kiterjedtebb szociális hálózatokban nemcsak a régi ismerősöket keresők, hanem a hirdetők is felismerték az új lehetőségeket.

Tizenötmilliárd dollár, azaz hozzávetőlegesen egy-másfél Mol-nyi a jelenlegi értéke a világ egyik legdinamikusabban növekvő szociális hálózatának. 2007 októberének végén 240 millió dollárért a Microsoft 1,6 százaléknyi részesedést vásárolt a Facebook szociális hálózatokat üzemeltető cégből.

A Microsoft akvizíciójának fő oka az lehet, hogy a Web 2.0-s újhullámban szeretne bekapcsolódni a növekvő online hirdetési iparágba, és ehhez keresett felületet magának.

BŐVÜLŐ VÁLASZTÉK. A szociális hálózatokat az teszi különösen érdekessé, hogy nagyszámú aktív felhasználójuk profiladatai segítségével pontosan célozható közönséget hoznak létre a hirdetők számára. Ezáltal hirdetői szempontból rendkívül értékes, új virtuális tér jön létre.


Magyarország érdekes helyzetben van a szociális hálózati piactéren. Hazánkban 2002-ben, alighanem a világon az elsők között, már létrejött szociá­lis ismeretségi hálózat. A WiW (Who is Who) szélesebb körben azonban csak 2006-ban vált ismertté, amikor a fejlesztett verzió hatalmasat robbant a magyar piacon.

A WiW hazánkban jelenleg 3,5 millió körüli regisztrált felhasználóval büszkélkedhet. Kiemelkedő látogatottságának köszönhetően különösen népszerű szolgáltatás. Online fórumokat lapozgatva mégis számos felhasználó elégedetlenségével találkozhatunk.

Legtöbben a felhasználói profilok ismeretségi listájának ismerősök, barátok, idegenek előtti láthatóságát vagy láthatatlanná tételét, a felhasználói profilok látogatóinak követhetőségét, valamint a meghívókiküldés korábban korlátlan lehetőségének visszaállítását hiányolják. Valószínűleg ez utóbbi a WiW további növekedésének egyetlen jelenlegi korlátja.

Az üzemeltetők mentségére szolgálhat, hogy az eredetileg nagyságrendekkel kisebb felhasználószámra méretezett rendszert egyes hírek szerint szinte az alapoktól újra kellett írni, majd zökkenőmentesen leváltani.

NAGYOK ÉS KICSIK. Amit a felhasználók nem kapnak meg valamelyik oldalon, azt megkeresik máshol, a keletkező űrt pedig a jelek szerint számos cég sikeresen ki is használja. Keller József, a baratikor.com oldal magyarországi vezetője szerint honlapjuk regisztrált létszáma 2007. június 1. és 2007. november 5. között megduplázódott, azaz elérte a kétmilliót.

Keller József véleménye szerint a közeli jövőben előtérbe kerülnek a felhasználó komfortérzetét növelő fejlesztések. Oldalukon például egyszerűen figyelemmel kísérhető az ismerősök képeinek változása, online szavazásokat lehet indítani, felhasználóik könnyen megoszthatják egymással élményeiket.

A nagyobb oldalakon kívül kisebb szociális hálózatok is megjelentek. A felhasználók növekvő interaktivitását tartja fő szempontnak Schadl Kornél, a ppl.hu szociális ismeretségi oldal alapítója és fejlesztője. Ezt a 750 ezer regisztrált felhasználót és több mint 50 ezer közösségi csoportot számláló oldalt lelkes fiatal egyetemisták fejlesztik, többnyire önerőből.

A nagy oldalak növekvő népszerűsége a kisebb piacokat lefedő vertikális szolgáltatók térnyerését is segítheti. A Blizzard számítógépes játékokat gyártó cég például World of Warcraft című játéka kapcsán a wow.com alatt a játékosok számára saját szociális hálózatot kíván indítani.

ÚJHULLÁM A MARKETINGBEN. A szociális ismeretségi hálózatok térnyerésével a hálózati alapú és elosztású termékláncok megjelenése is várható. Ezek alapja az a felismerés, hogy a felhasználók vásárláskor is jobban megbíznak ismerőseikben.

A gyakorlat nyelvére lefordítva: ha egy szociális hálózat regisztrálni fogja a felhasználók más szolgáltatásokban megvalósuló tevékenységét és tapasztalatait, és ezt megosztja ismerőseivel, akkor ez első számú információs forrás lehet egy vásárlás során, mert a személyes tapasztalat több bizalmat ébreszt, mint bármilyen hirdetés.


Hogyan védje meg gyermekét?

■ Beszélgessen a gyerekkel, és mutasson őszinte érdeklődést, amikor mesél internetes aktivitásáról.

■ Legyen őszinte! Ossza meg gondolatait a virtuális környezet veszélyeiről! Oldalak blokkolása vagy a számítógép elzárása nem helyettesítheti az őszinte beszédet.

■ Nyomatékosan kérje meg gyermekét, hogy soha ne adjon ki e-mail címet, telefonszámot vagy bármilyen más személyes információt, amely lehetővé tenné, hogy őt vagy a család más tagjait fenyegetés érhesse.

■ Kérdezze meg gyermekét, és tudatosítsa benne, hogy virtuális tevékenységének a valóságban is következménye lehet.

■ Kérje meg gyerekét, hogy ne adjon ki olyan információt családtagról, amilyet szerinte a felnőttek sem szoktak idegenekkel megbeszélni.

■ Magyarázza el gyerekének, hogy a virtuális világban a profilok mögött valós személyek vannak, de nem szabad vakon elhinni, amit levélben írnak.

■ Ne a gyerekszobában legyen a számítógép, hanem olyan helyen, ahol bárki számára hozzáférhető. Így könnyebben megfigyelheti, milyen portálokat látogat a gyerek a weben.

■ Figyelmeztesse a gyermeket: nyilvános számítógépek használatakor nincs garancia arra, hogy más nem férhet hozzá személyes adataihoz, leveleihez!

■ Ha a gyermek elmeséli, hogy egy idegen zaklatja, haladéktalanul lépjen kapcsolatba a portál üzemeltetőivel és a rendőrséggel.

■ Ne törölje azokat a leveleket, amelyek a szülők vagy a gyermek zsarolását, zaklatását, szexuális ajánlatait tartalmazzák. Ezek az adatok segíthetik a rendőrséget a tettes felderítésében.

■ Beszélje meg gyermekével, hogy csak akkor találkozhat a portálon megismert személyekkel, ha ebbe ön is beleegyezik.

Címkék: trend