Talmácsi történelmet írhat

A motorsport történetének első magyar világbajnoka lesz Talmácsi Gábor, ha a vasárnapi, spanyolországi futamon egyetlen riválisa, a spanyol Hector Faubel nem tud nála tíz ponttal többet szerezni. Az előjelek jók, a spanyol szurkolók is a magyarra fogadnának.

A két kiválóság csapattárs a Bancaja Asparnál, és a magyar pilótának éppen az eddig nála tíz ponttal kevesebbet gyűjtött ellenfelének otthonában, Valenciában kell csatába szállnia a végső győzelemért. A pontazonosság Faubelnek kedvezne, mert ő a szezonban négy GP-n (Katar, Olasz, Cseh és Portugál Nagydíj) diadalmaskodott, míg Talmácsit háromszor intették le elsőként (Spanyol, Német, Malajziai Nagydíj).

A Bancaja Aspar – amelynek székhelye a Valencia tartományi Alzíra – megígérte: nem tesz különbséget a két versenyző között, Talmácsi és Faubel egymás között döntse el, melyikük a jobb. Jorge Martinez csapatfőnök csak azt kérte kettőjüktől, hogy a fair play szellemében csatázzanak, ne üssék ki egymást, mert az rossz fényt vetne az istállóra.


Talmának a dobogó is elég a vb-címhez (MTI/EPA)


Faubel – aki a közeli Llíriában született – tavaly megnyerte a gyakorlatilag hazai futamának minősíthető viadalt, ráadásul körrekorddal, Talmácsi pedig nyolcadik lett. A magyar versenyző eddig hétszer szerepelt a valenciai ringen, és az utóbbi három esztendőben a tíz között zárt. Legjobb eredményét 2005-ben érte el, akkor második volt, míg az összetettben – egyéni csúcsként – harmadik lett.

“Persze tudom, mekkora a tét, de ez most nem érdekel. Jó formában érzem magam, pszichésen is rendben vagyok. Nagyon jót tett, hogy megnyertem a legutóbbi futamot. Ugyanúgy készülök, mint a többi versenyre, nem kívánok semmin sem módosítani, nehogy megzavarjon” – mondta az MTI-nek Talmácsi, aki a verseny előtti napokat pihenéssel töltötte, és a pszichológusát is meglátogatta.

A Marca spanyol sportnapilap internetes oldalán zajló szavazás keddi állása szerint Talmácsi Gábor lesz a világbajnok. A közel 40 ezer szavazó 72 százaléka véli úgy, hogy a magyar motoros örülhet majd a futam végén, míg a maradék 28 százalék szerint csapattársának, a spanyol Hector Faubelnek hazai közönség előtt sikerül ledolgoznia tízpontos hátrányát.

A másik két osztályban már eldőlt a világbajnoki cím, a 250 kcm-ben a spanyol Jorge Lorenzo, a MotoGP-ben pedig az ausztrál Casey Stoner diadalmaskodott az utolsó futam eredményétől függetlenül.

—-A verseny—-

A magyar motoros szerda délelőtt utazott el Valenciába. Talma München érintésével repül a viadalnak otthont adó spanyol tengerparti városba, és délután költözik be a pályán, az úgynevezett motorhome-ban felállított lakókocsiba. Szerdán még a pihenésé lesz a főszerep, de Talmácsi már találkozik a mérnökökkel, csapatvezetőkkel. Csütörtökön délelőtt lesz egy technikai értekezlet, délután pedig együtt, gyalog bejárják a pályát.

“Gábor először csak pénteken, az első szabadedzésen motorozik majd. Jól van, sikerült ráhangolódnia a hétvégi versenyre” – tette hozzá Favaro. Az időjárás-előrejelzés szerint Valenciában a hétvégén napközben 20-22 Celsius-fok lesz, kevés felhővel, eső nem várható.


A két rivális (MTI/EPA)


A spanyol szervezők 150 ezer nézőt várnak a futamra, nem titkoltan Faubel miatt. A tervek szerint a hazai kedvenc teljes rokonsága kinn lesz a pályán, és persze szinte mindenki neki fog szurkolni. A magyar versenyzőt szülei a helyszínen biztatják majd. Stefano Favaro, Talmácsi menedzsere a távirati irodának elmondta: úgy tudják, mintegy 300-400 magyar is kilátogat Valenciába.

A gyorsaságimotoros-világbajnokság zárófutamának, a Valenciai Nagydíjnak otthont adó, Ricardo Tormóról elnevezett pálya a névadó várostól körülbelül 15 km-re található Chestében fekszik.

Elkészült: 1999
Hossz: 4005 méter
Szélesség: 12 m
Kanyarok: öt jobbos és kilenc balos kanyar
A leghosszabb egyenes: 876 m
Pályarekordok:
125 kcm: Faubel (spanyol, Aprilia) 1:39.574 p, 2006
250 kcm: Pedrosa (spanyol, Honda) 1:35.792, 2005
MotoGP: Capirossi (olasz, Ducati) 1:32.924, 2006

A tavalyi győztesek:
125 kcm: Faubel (spanyol, Aprilia)
250 kcm: De Angelis (San Marinó-i, Aprilia)
MotoGP: Bayliss (ausztrál, Ducati)

—-Program, állások—-

A hétvége programja
Péntek:
9-9:45 ó: 125 kcm, 1. szabadedzés
10-11 ó: MotoGP, 1. szabadedzés
11:15-12:15 ó: 250 kcm, 1. szabadedzés
13:05-13:35 ó: 125 kcm: 1. időmérő
13:50-14:50 ó: MotoGP, 2. szabadedzés
15:05-15:50 ó: 250 kcm, 1. időmérő

Szombat:
9-9:45 ó: 125 kcm, 2. szabadedzés
10-11 ó: MotoGP, 3. szabadedzés
11:15-12:15 ó: 250 kcm, 2. szabadedzés

Az utolsó versenyen dõl el minden (MTI/EPA)

13:05-13:35 ó: 125 kcm: 2. időmérő
13:50-14:50 ó: MotoGP, időmérő
15:05-15:50 ó: 250 kcm, 2. időmérő

Vasárnap:
8:40-9 ó: 125 kcm, bemelegítés
9:10-9:30: 250 kcm, bemelegítés
9:40-10:05 ó: MotoGP, bemelegítés
11 ó: 125 kcm, futam
12:15 ó: 250 kcm, futam
14 ó: MotoGP, futam

A pontversenyek állása
125 kcm:
1. Talmácsi Gábor (Aprilia) 262 pont
2. Hector Faubel (spanyol, Aprilia) 252
3. Kojama Tomojosi (japán, KTM) 186

250 kcm:
1. (és már világbajnok) Jorge Lorenzo (spanyol, Aprilia) 303 pont
2. Andrea Dovizioso (olasz, Honda) 247
3. Alex de Angelis (San Marinó-i, Aprilia) 215
…27. Tóth Imre (Aprilia) 2

Moto GP:
1. (és már világbajnok) Casey Stoner (ausztrál, Ducati ) 347 pont
2. Valentino Rossi (olasz, Yamaha) 241
3. Daniel Pedrosa (spanyol, Honda) 217

—-Talmácsi portré—-

Talmácsi Gábor

Születési hely, idő: Budapest 1981. május 28.
Súly: 62 kg (versenysúly: 59 kg)
Magasság: 164 cm
Csapatok: PEV ADAC Sachsen Honda, Racing Service, Italjet Team, Exalt Cycle Aprilia, Semprucci Malaguti Racing, RedBull KTM, Honda Humangest, Bancaja Aspar
Motor: Aprilia
Első gyorsaságimotoros-vb-futam: Cseh Nagydíj, 2000
Első futamgyőzelem: Olasz Nagydíj, 2005
Első pole position: Japán Nagydíj, 2005
Első leggyorsabb kör: Malajziai Nagydíj, 2005
A legjobb eredménye összetettben: vb-3., 2005
Futamgyőzelmek száma: 6
2. helyezések: 6
3. helyezések: 3
Pole position: 5 alkalom
Leggyorsabb kör: 7 alkalom

Pályafutás:
1985-1992: magyar minimotor-bajnokság
1992-1994: 80 kcm, országos bajnokság
1995: 125 kcm, magyar bajnokság, 2. hely
1996: 125 kcm, magyar bajnokság, 3. hely
1997-1999: 125 kcm, Európa-bajnoki részvétel
2000: 125 kcm, Európa-bajnokság, 5. helyezett
2001: 125 kcm, világbajnokság, 18. helyezett (Racing Service, Honda) – 34 világbajnoki pont
2002: 125 kcm, világbajnokság, 22. helyezett (Italjet Team, Honda) – 20 pont
2003: 125 kcm, világbajnokság, 14. helyezett (Exalt Cycle, Aprilia) – 70 pont
2004: 125 kcm, világbajnokság, 17. helyezett (Semprucci, Malaguti) – 43 pont
2005: 125 kcm, világbajnokság, 3. helyezett (Red Bull, KTM) – 198 pont
2006: 125 kcm, világbajnokság, 7. helyezett (Honda Humangest, Honda) – 119 pont

Címkék: autó-motor