Ötről a négyre

Az Audi fordított menetrendet választott középkategóriás autói bemutatására. Másnál a négyajtós szedán lát először napvilágot, az ingolstadtiak az A5 kupéval rukkoltak elő, s ezt követte a műszaki rokon, az új A4.

Ha az új A4-est nem a kupéhoz, hanem az előző generációhoz hasonlítjuk, rögtön látszanak a jelentős változások. Szembeszökő, hogy az újdonság nagyon megnőtt: hossza több mint tíz centiméterrel lett nagyobb, mint a korábbi változaté, szélessége öt, míg tengelytávja 16 és fél centivel. Erre nagy szükség is volt, hiszen az egyébként remek előző sorozatot elsősorban viszonylag szűkös hátsó lábtere miatt érte kritika. A főbb méretek megváltozása magával hozta az autó arányainak módosulását is: az első túlnyúlás sokkal rövidebb lett, míg a motorházfedél jelentős mértékben megnyúlt – az összhatás tehát jóval sportosabb.

Az utastérben ismét visszaköszön az A5 kupé – a műszerfal ebből érkezett -, s így megtalálható itt az a kapcsoló is, amellyel a vezető alapvetően megváltoztathatja az autó menetdinamikájának jellemzőit. Az Audi rendszereit vezérlő elektronikus agy ekkor csökkenti a kormányzáshoz nyújtott szervorásegítést, változtatja az áttételt, feszesebbre állítja a rugózást, és harapósabb üzemmódba parancsolja a motorelektronikát. A rendszer három üzemmódban működik – komfort, normál és sport. Ha az A4-esben az MMI elnevezésű vezérlőrendszer is működik, akkor a sofőr az „Individual” üzemmódban nem kevesebb, mint huszonnégy különböző paramétert állíthat be.


Az Audi újdonságának összes motorja közvetlen befecskendezésű lesz. A legkisebb benzines turbófeltöltő segítségével 160 lóerőt csihol ki 1,8 liternyi lökettérfogatból, a nagyobb pedig majdnem kétszer ekkora (3,2 literes és V6-os), illetve 265 lóerős. Dízelből már az Audi készletében is több van, az alapmotor a kétliteres, 143 lóerős gép, ezt a 190 lóerős 2,7 literes, majd a 240 lóerős, 3,0 V6 követi.

A modell piaci bevezetésekor a dupla kuplungos automatikus váltó (S-Tronic) még nem lesz kapható, a hatfokozatú manuális és a hagyományos automatikus, valamint a fokozatmentes Multitronic viszont igen. Mivel Audiról van szó, a hajtáslánc természetes eleme az alaphelyzetben 40:60 arányú quattrohajtás, amelyben a főszerepet a tapadási viszonyokra késedelem nélkül reagáló, teljesen mechanikus, önzáró, központi differenciál játssza.

A korral haladva a legfiatalabb Audi is megkapja az olyan rendszereket, mint a követési távolságot tartó tempomat, a sávtartó és a holttérfigyelő berendezés, valamint az ütközés veszélyére vizuális jelekkel és fékezéssel figyelmeztető biztonsági rendszer.

Címkék: trend