A penge élesebb lett

Ha a Honda új motort mutat be, akkor a hozzáértők előre dörzsölik a tenyerüket: látványos dolog van készülőben. Főleg akkor, ha azt is hozzátesszük, hogy a legendás Fireblade CBR újul meg.

A CBR900 1992-es bemutatása teljesen átírta a szupersport-kategória élmezőnyét: a figyelemre méltóan könnyű és kompakt vázszerkezetre lélegzetelállító teljesítményű, 900-as blokk került, s a kettő kombinációja olyan agilis, kezes és villámgyors motort eredményezett, amelynek azóta minden generációja mérföldkőnek számít a maga kategóriájában.

Természetesen a 2008-as modell, a CBR1000RR is a Fireblade fejlesztési hagyományaira épít: a tervezők ezúttal is a még nagyobb, ugyanakkor könnyebben kézben tartható teljesítmény elérésére fókuszáltak. A Fireblade újabb jelentős fejlődése annak az eltökélt fejlesztőmunkának köszönhető, amely a már jól bevált, kis tömegű, hatékony és minimális ellenállású alapok használata mellett minden egyes fontos komponens gondos áttervezését kívánta meg a Hondától. Így megújult a vázszerkezet, a motor és a hajtáslánc is.


A pilóta előtt új a kompaktabb méretű műszerfal, s az autókból már ismerős megoldáshoz hasonlóan a visszapillantó tükrökbe integrálták az irányjelzőt. A kormány csillapítását áthangolták, míg az első pajzs megjelenése agresszívabb lett, és helyet kapott benne két első légbeömlő is.

Az első féknyergek könnyebbek lettek, a fékek alumíniumdugattyúkkal és hatpontos úszó rotorral vannak szerelve. Üreges szerkezetüknek köszönhetően maguk a háromküllős felnik is könnyebbek. Ha tovább haladunk hátrafelé a motor mellett, akkor először a titán kipufogóleömlők tűnnek fel, illetve az új, alumíniumkitámasztó.

A motor 2,5 kilogrammal könnyebb a tavalyi modellnél, mérete kisebb, belső alkatrészei pedig könnyebbé váltak, hogy erősebb legyen és harapósabban reagáljon a gázkar meghúzására. A gép négyrészes vázszerkezete öntött alumíniumból készül; ez a technológia szintén a súly csökkentését szolgálja. A tömeg centralizálása érdekében áttervezték a kipufogórendszert is, valamint könnyebb és kisebb méretű lett az ülés, és új formájú a hibrid alumíniumból készült lengőkar.

S most mindez számokban: a teljes motor tömege nem éri el a két mázsát, terhelhetősége viszont közel ugyanennyi: 180 kilogramm. A váltó hatfokozatú, a pilóta 18 literes tankra hasal menet közben, a motor lökettérfogata pedig két tized híján éppen ezer köbcentiméter. Ekkora kapacitásból a Honda mérnökei 178 lóerős teljesítményt hoztak ki.

Címkék: trend