Befüvezve is vezethetnének Németországban

Bizonyos határértékig engedélyezniük kellene a hatóságoknak a vezetést a fűszívók esetében – állítja egy friss német tanulmány, melyet a Szövetségi Közlekedésügyi Intézet is támogat.

A tanulmány szerint értelmetlen a nulla tolerancia elve a vezetést illetően a marihuánaélvezők esetében, annak hatóanyaga, a tetro-hidro-cannabinol (THC) ugyanis a fogyasztást követően akár több hétig kimutatható a szervezetből, miközben a bódító hatás már régen elmúlt. Emiatt sokan olyankor kerülnek bajba, amikor már az idejét sem tudják, mikor „téptek” utoljára.

Kölnben a héten egy, a kannabisz és a gyógyászat kapcsolatával foglalkozó konferencián közzétett tanulmány iránymutatása szerint a közlekedésben részt vevő sofőröknél egy milliliter vérben hét és tíz nanogramm (1 nanogramm a gramm 1 milliárdod része) között lenne a megengedett THC-mennyiség, amellyel még volán mögé lehet ülni. A tanulmányt jegyző würzbergi pszichológiaprofesszor, Hans-Peter Krüger szerint a 7-10 milligramm feleltethető meg a Németországban elfogadott 0,5 ezreléknyi véralkoholszintnek, mellyel még szabadon vezethetnek a német autósok – írja a ddp.

Az, hogy a javasolt határérték hány joint elszívását, és a fűszívást követően mennyi idővel történő vezetést jelent, arra a kutatóknak nincs és nem is lehet konkrét válasza. A THC szervezetre gyakorolt hatása ugyanis erősen egyénfüggő, s számos egyéb emberi tényező is befolyásolja.

A közlekedésügyiek is támogatják

A lágy drogok fogyasztóival kapcsolatos enyhébb törvényi megítélés mellett síkraszállóktól kevéssé meglepő az elképzelés, Krüger javaslatát azonban a német Szövetségi Közlekedésügyi Intézet szakértője is támogatja. A Bergisch Gladbachban működő intézményben a témával foglalkozó Horst Schulze a Focus című német hetilapnak úgy nyilatkozott, hogy a „nulla határérték a fűszívóknál illúzió csupán, miközben a hatóanyagot kimutató eljárások egyre hatékonyabbak, s emiatt egyre többen kerülnek bajba értelmetlenül”.

A hetilap a témával foglalkozó cikkében egy tavalyi példát hoz, melyben egy fiatalembert a svájci–német határon vizelet- és vérvizsgálatra köteleztek, valamint megmotozták, s vérében megtalálták az előző nap elszívott hasisjoint bomlástermékét. Az eset miatt a jogosítványát elvették, visszaszerzéséhez pedig rendszeres drogtesztelésen túl orvosi-pszichológiai teszteknek kellett alávetnie magát, melyek összköltsége háromezer euróra rúgott.

Brüsszelben is gondolkodnak róla

S hogy az eset nem egyedi, azt jól mutatja, hogy csak Dél-Hessen tartományban idén az első félévben 702 sofőrt állítottak meg a hatóságok drogok hatása alatt történő vezetés miatt, míg alkoholos befolyásoltság alatt való vezetés miatt 1033-at.

Úgy látszik, Brüsszelben is akadnak pártolói a THC-határérték bevezetésének – melynek kapcsán az EU is rendelt egy tanulmányt a fent idézett Horst Schulze vezetésével, ez azonban még munkafázisban van.

Címkék: autó