Menjek vagy maradjak – Karabély vagy Pityu bácsi

Hétvégére Mitsura-, Chameleon Big Band- és Karabély- koncertet, legendás táncestet, dubpartyt és Markó-balettet ajánlunk. Az otthonülők távirányítójuk ereményes használatával színházi közvetítést vagy francia feketekomédiát varázsolhatnak elő a dobozból.

A kérdés, mint mindig: menjek vagy maradjak?


menjek …


péntek, szeptember 21.

… Mitsoura-koncertre az A38 Hajóra

Juhász Miczura Mónika, azaz Mitsou lenyűgözően egyéni hangjával a legnépszerűbb roma előadóművészek közé tartozik. Nyolc éven át az Ando Dromban énekelt, ezekről az időkről több lemez és filmzene, számtalan magyarországi és külföldi fellépés tanúskodik. Mitsou később kivált a zenekarból – az igazi szólókarrierre mégis három évet kellett várni. Ez az időszak elsősorban az útkereséssel, a kísérletezéssel telt. Végül 2003 második felére összeállt az az anyag, ami jóval több, mint egy lemez: valóságos zenei és audiovizuális projekt.






A Mitsoura album nagyrészt tradicionális cigány dalok feldolgozásaiból áll. Ám ezek a feldolgozások nem egyszerűen újrahangszerelések vagy hagyományőrző előadások az eredeti motívumok szigorú megőrzésével. A cél sokkal inkább annak az atmoszférának a megidézése, amelyből e dalok származnak. Ebben Mitsou páratlan és különleges énekhangja mellett nagy szerepet játszik a hangszeres gazdagság: a multiinstrumentalista zenészek nem csupán hagyományos roma hangszereket szólaltatnak meg (mint például a kanna vagy a cimbalom), hanem az ír, az egyiptomi, a török, a bolgár, az afrikai és az indiai népzene eszközeit is. Mindez erőteljes elektronikus hangzásokkal keveredik. Mindennek rendkívül sűrű szövésű zenei textúra, meglepő ritmikai változatosság és még a nyugodtabb számok esetében is magával ragadó dinamizmus az eredménye.

… a Chameleon Big Band latin estjére a Fonóba

Tüzes latin dallamok egy rézfúvószenekartól a Fonóban. Csak első hallásra tűnik furcsának. Az együttest 2003-ban alapították, a repertoára az elmúlt száz év zenei irányzatait kívánja bemutatni, így a ’30-as, ’40-es évek swing-klasszikusai mellett helyet kap a funk, a jazzrock és latin melódiák is.






Mindehhez dinamikus, szórakoztató, show-elemek tarkított előadásmód társul. A zenekar ezúttal főleg Chick Corea, Tito Puente, R. Rosa-D. Child, Antonio Carlos Jobim és más szerzők vérbő melódiáit szólaltatja meg.


—-Szombat: TranzDanz és Karabély—-


szombat, szeptember 22.

… TranzDanz-estre a Trafóba

Immár klasszikussá vált Kovács Gerzson Péter koreográfiája, az Ideiglenes cím, éppen 15 éve mutatták be a Trafó elődjének számító Petőfi Csarnokban. Kovács Gerzson Péter Franciaországból való hazatérését követően készítette el a darabot, amely először szóló táncként „robbant be” a magyar táncéletbe, majd később trióvá bővült és ebben a formációban aratott jelentős hazai és nemzetközi sikert. A társulat sajátos folklórt keltett életre; az Ideiglenes cím kultikus darabbá vált, mely a kortárs „lilaságát” meghazudtolva, energiájával és dinamizmusával magával sodorja a nézőt! A TranzDanz tánctörténetet írt: megszületett a magyar kortárs egyik átütő és stílusteremtő darabja. Aki még nem látta azért, aki már látta azért kell, hogy elmenjen.

… Karabély búcsúkoncertre a Bem moziba

E szombaton végleg bedobja a törülközőt a ’80-as évek magyar undergroundjának utolsó hiteles mai tolmácsolója, a Karabély zenekar. A hangzásban valahol a Quimby és a Kispál közé sorolt 1991-ben alakult banda egyediségét elsősorban Gyáni Levente szövegei jelentik.







Általában hárman vannak az együttesben, de ezt sosem lehet bizton kijelenteni a sok tagcserének köszönhetően. Játszott itt – az alapító Gyáni Leventén és a basszista-vokalista Maurics Andráson kívül – a Vidámparkból és ColorStarból ismert Szalay Péter, a “Csinibabás” Sátori Gábor is. Leginkább a dobosokra utaznak, valószínűleg ők maguk sem tudják hányat fogyasztottak el időközben. Mindenesetre olyan albumokkal örvendeztettek meg minket, mint a Talpramagyar, az Irány a végtelen, a Hotel béke és 2002-ben a Táltos utca.


—-Vasárnap: Markó-Boleró és Uzul Production—-


vasárnap, szeptember 23.

… Markó Iván-balettre a Müpába

Az idén 60 éves Markó Iván két koreográfiáját adja elő ismét az általa 1996-ban alapított Magyar Fesztivál Balett: a Boleró férfi és női változata közt az együttes 10 éves jubileumára íródott századik Markó-koreográfiát, az Angyalok üzenetét.
A zeneirodalom legerotikusabb művére, Ravel Bolerójára 1985-ben készült, klasszikus Markó-koreográfiában maga a testet öltött Vágy űzi, hajtja az extázis és egymás felé a férfiakat és nőket.







A Vágy újból és újból feltámad, hogy a beteljesülő szerelmes ölelésben megsemmisítse, majd újraélessze önmagát. A férfi és a női változat koreográfiája szinte teljesen ugyanaz, a különbség mégis óriási: Markó szavaival ‘épp annyi, amennyi nő és férfi közt van’.
Az ember örök vágya a gravitáció leküzdésére, vagyis a repülés élményének megismerése inspirálta Markót Az Angyalok üzenete megálmodásakor. Az együttest rendkívül nehéz feladat elé állította Bach zenéjének érzelmi, szellemi és dinamikai mélysége, szárnyalása és intenzitása.

… dubpartyra a West-Balkánba

Dub-csemegét kínál és mozgás nélküli utazást szervez vasárnap estére a francia dub, dubstep legnyitottabb szereplője az Uzul Production. Uzult – polgáribb nevén Stephane-t – a 90-es évek közepén a lyoni Kaly Live Dub állandó tagjaként kevert, aztán a Hybrid Sound System oldalán találjuk. Az utóbbi években a zenei kalandorság annyira előjött belőle, hogy önállósította magát és saját úton indult el: a dubstep, a drum ’n bass lelassult változata felé vette az irányt. Az eredmény egy képzeletbeli utazás a Travelling Without Moving album. Zenéjének lényege a stílusok szabad vegyítése, ami a világot eleveníti meg. Belfastba éppúgy eljutunk, mint Benaresbe, Mostarba, Bukarestbe és Saigonba. Az Uzulprod zenéjének ritmikai alapja a dub és hip-hop, erre épül a stílusok széles íve, kezdve a tradicionális keleti hangszerektől és hangoktól a nagyvárosi kemény gitárhangzásig elektronikától átitatva.






A vállalkozásban Uzult elkíséri Tit’o, akinek gitárjátéka adja ennek a zenének a különös atmoszféráját, vele utazik Dasha az orosz énekes. Kihagyhatatlan eleme ennek a multikulturális tobzódásnak Nico Tico, akinek videóinstallációi nélkül létre sem jöhetne az ígért utazás.


—-Mozi, kiállítás, könyv, tévé—-



… moziba

A héten minden az életet adó vörös nedűről szól a mozikban. Olyan átvitt értelemben, mint a vérségi, családi kötelék, vagy éppenséggel olyan konkrétan bugyog, mint ahogy egy megsebzett – emberi vagy állati – testből szokott.




A mozikban a Farkas, az Anya, lánya, unokája, az Őszi kertek, a Drágaságom, Csúcsformában 3., a Hogyan éltem túl a világvégét?, és újra elővették Tarantino Halálbiztosát.

a filmekről bővebben itt >>



… kiállításra

A legendás magyar művésztelepeket bemutató tárlat mellett street art-, ékszer-, Szemadám György retrospektív kiállítást ajánlunk. Megnézhetjük mindezek mellett, mit vitt magával a hullámsírba a Titanic.




bővebben>>


maradjak…


… olvasni

Fukuyama: Bizalom

Fukuyama nagy ívű, a világ számos sikeres avagy küszködő nemzetgazdaságát aprólékosan elemző tanulmánya meggyőző kísérlet a liberális és a konzervatív eszmerendszer szintézisére.

bővebben>>


… tévézni

péntek, szeptember 21.
Duna Tv, 22.15

Háy János: A Pityu bácsi fia

A Magyar Dráma Hete alkalmából mostanában fellelhető néhány színházi közvetítés a televíziókban is. Ha nem is ugyanolyan egy kis dobozon keresztül nézni a drámákat, mint a nézőtéren ülve, az az előnye mindenképp megvan, hogy így legalább majdnem színházi élményben lehet részünk, s a karosszékből sem kell kimozdulnunk.






A Duna tévén például a Beregszászi Illyés Gyula Magyar Nemzeti Színház és a Budapesti Thália Színház közös produkcióját láthatjuk Bérczes László rendezésében. A Pityu bácsi fia, szerzője szerint „ördögjáték egy részben”. Az 1972-es évben járunk, a 2-es metró vonalát ebben az évben adták át, így mindenki ennek a csodájára jár. A vidéki ember döbbenten tekint a nagyvárosra, de ugyanakkor retteg is tőle. Nehéz azt elképzelnie, hogy megy át a vonat a Duna alatt; mi van, ha koszos lesz a tapéta, hogy lehet szarszagban fogat mosni, és egyáltalán miként lehet egy 40 négyzetméteres lakásban lakni.


szombat, szeptember 22.
m1, 22.30

Aki szeret engem, vonatra száll

A francia feketekomédia igazi szombat esti felüdülés, amelyben bizonyos Jean-Baptiste Emerichnek az volt a kívánsága, hogy Európa legnagyobb temetőjében temessék el, mondván, hogy “aki szeret engem, vonatra száll.”






A párizsi Gare D’Austerlitz-ről kigördülő vonatra sokan felszállnak, hogy elutazzanak Limoges-ba: mennek a képmutatók, az örökösök, a hivatalos és nem hivatalos családtagok, közeli barátok és távoli ismerősök. Egy hosszú napot töltenek együtt: titkokra, izgalmas viszonyokra derül fény, és hihetetlen sorsokat, történeteket, jellemeket ismerünk meg az összezárt utazás során …

vasárnap, szeptember 23.
Tv2, 22.10

A Pelikán ügyirat

Ezt a filmet sokadszorra is érdemes megnézni, nemcsak azért mert Julia Robertset szeretjük, hanem mert még így is izgalmas. Ugye, emlékszünk: a tehetséges New Orleans-i joghallgató szemináriumi dolgozatot ír a Legfelsőbb Bíróság két tagja meggyilkolásának feltételezett összefüggéseiről. Ebben egy olajmágnást kever gyanúba, aki az USA elnökének egyik legjelentősebb kampánytámogatója. A dosszié kikerül az egyetemről, útra kél, és pusztítani kezd. Darby Shaw rádöbben, hogy bárki, akivel a dolgozat folytán kapcsolatba kerül, gyilkosság áldozata lesz.






Az ismeretlen veszély elől menekülő lány csak egy emberben bízik, Gray Grahamben, egy újságíróban. Kettőjüknek csak ellenfelei vannak: profi gyilkosok, titkosszolgálati szervezetek üldözik őket a törvénytelenség minden eszközével. Darby és Gray félelménél erősebb a jogba vetett hite, felveszik a küzdelmet a hatalom ellen, az igazság védelmében, ami, naná, győz.

Címkék: Magazin