Forma-1, kémügy: Alonso is érintett

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) tizenöt oldalas dokumentumban indokolta meg a Forma-1-es kémügyben hozott döntését. A címvédő Fernando Alonso is érintett a botrányban.

Az FIA csütörtökön elvette a McLaren-Mercedes istálló összes idén szerzett pontját a konstruktőrök versenyében, valamint 100 millió dollárra büntette a csapatot, amely a hátralévő vb-futamokon sem szerezhet újabb pontokat.

Az istálló versenyzői – Alonso mellett a brit Lewis Hamilton – azonban megtarthatták pontjaikat. Az ügyet az robbantotta ki, hogy Nigel Stepney, a Ferrari fejlesztésekért felelős korábbi mérnöke 780 oldalas dokumentumot adott át Mike Coughlannek, a McLaren-Mercedes azóta már menesztett vezető mérnökének.

A nyilvánosságra hozott e-mailek tanúsága szerint – amelyet Alonso és a tesztpilóta Pedro de le Rosa büntetlenségért cserébe bocsátott az FIA rendelkezésére – a wokingiak versenyzői alapos ismeretekre tettek szert az új Ferrarikról.

De la Rosa március 21-én azt írta Coughlannek:
“Szia Mike, milyen a piros kocsi súlyeloszlása? Fontos lenne tudnunk, hogy tesztelhessük a szimulátorban. Előre is kösz, Pedro.”

A kémügy kronológiája

Június:

a McLaren wokingi központjához közeli másolószalon munkatársa tájékoztatja a Ferrarit, hogy a titkos fejlesztési terveit tartalmazó anyagot adtak be másoltatni.
Július 3.: a Ferrari feljelenti Mike Coughlant, a McLaren korábbi vezető mérnökét.
Július 4.: a FI A vizsgálatot indít a kémügyben.
Július 11.: Coughlan és a Ferrari peren kívül megállapodik.
Július 26.: az FI A bizonyítékok hiányában felmenti a McLarent.
Szeptember 5.: a FI A új kihallgatást tart.
Szeptember 7.: Max Mosley felszólítja a McLaren pilótáit az együttműködésre. Szeptember 9.: a modenai ügyészség vádat emel Ron Dennis és a McLaren két munkatársa ellen.
Szeptember 13.: a FI A tanácsa megbünteti a McLarent.

Utóbbi, miután meggyőződött a kapott információk felhasználhatóságáról, négy nappal később külön értesítette honfitársát, Fernando Alonsót.

Alonso válasza sem késlekedett. A „Ferrari” címmel elküldött irományában a világbajnok azon morfondírozik, hogy meglepődött az olaszok megoldásán. „a súlyelosztásuk meglepő, s nem tudom, hogy ez mennyire hiteles. De mindenképpen figyelemreméltó.”

A két spanyol pilóta a továbbiakban hosszasan hasonlítgatja a McLaren és a Ferrari beállításait. A tesztpilóta ugyancsak e-mailben nyugtatta meg Alonsót.

“A Ferraritól származó információk megbízhatóak, Nigel Stepneytől származnak. Ő mondta el nekünk azt is, hogy Kimi Räikkönen a 18. körben kiáll az ausztrál futamon. Jó barátja Mike Coughlannek, és neki mesélt el mindent” – így De la Rosa.

A Stepneytől kapott adatok birtokában a duó hosszasan levelezett a Ferrari flexibilis szárnyáról, a piros autók fékrendszeréről, a gumik légnyomás-kiegyenlítéséről.

De la Rosa bőven kifejti, hogy a maranellóiak egy gázt felhasználó megoldással hűtik abroncsaikat, s az tény fontosságáról meggyőződött Alonso sem rest „van valamilyük, ami különbözik a többiekétől. S nem csupán idén, már évek óta alkalmazzák sikeresen. Ez lehet a kulcs. Próbáljuk majd ki a teszten, mindenképpen előnyünkre válhat.”

Az FIA kommünikéjéből az is kiderül, hogy Stepney és Coughlan szinte napi rendszerességgel elemezte (kémlelte) a Ferrarit. Az olasz rendőrség adatai szerint március 11. és július 3. között a két mérnök 288 sms-t és 35 telefonhívást váltott.

Címkék: autó-motor