Hamilton vs Alonso: bohócok a száguldó cirkuszban

A két dudás egy csárdában tipikus esete Fernando Alonsóé és Lewis Hamiltoné. A McLaren két vb-esélyes pilótájának viszonya nem felhőtlen, sőt a Magyar Nagydíjon már ki is babráltak egymással.

Kapcsolódó linkek

forma1.lap.hu
sport.lap.hu

A kétszeres világbajnok és az új üstökös viszonya persze a Magyar Nagydíjig sem volt éppen felhőtlen, csakhogy a McLaren PR-trükkökkel és porhintéssel sokáig kezelni tudta a helyzetet, egyszer-egyszer azonban már feltűntek a szeplők a csinosnak ábrázolt arcon. Alonso júniusban ki is fakadt, azt állította, hogy nem érzi magát jól a csapatban, mert az a „helyi kedvencet”, a brit Hamiltont favorizálja helyette.

Ron Dennis csapatfőnök igyekezett elsimítani ezt az ügyet, mostanra azonban a probléma kezd túlnőni rajta. A szombati időmérőedzésen dühösen elhajított fülhallgató a sportvezető tehetetlenségéről árulkodik, és az ezt követő tajtékzás, dühöngés nem különben.


Lewis Hamilton harmadik futamgyőzelmét aratta vasárnap (MTI/EPA)



A két pilóta között kialakult feszültség persze teljességgel érthető, hiszen mindketten a világbajnoki címre hajtanak, és a csapatnak, szerelőstül, mérnököstül nem könnyű légtornász módjára balanszírozni kettejük között, az egyikük hol elnyomottnak, hol kedvezményezettnek fogja érezni magát – addig mindenképp, míg a McLaren nem dönt, ki a fontosabb, és ehelyett egészséges versenyről, egyenlő esélyekről hadovál. A kialakult helyzetben tehát a wokingi csapat felelőssége megkerülhetetlen. Már-már ott tartunk, hogy Alonso és Hamilton nem is beszél egymással. Persze ne áltassuk magunkat, ez profi világ, nem kell, hogy a két pilóta egymás tenyeréből egyen, vagy családlátogatásra járjon egymáshoz, ugyanakkor az már cseppet sem helyénvaló, hogy a rivalizálás sportszerűtlenségbe, egymás kibabrálásába torkollik.

A Magyar Nagydíjon erre láttunk példát: az időmérőn Hamiltonnak azt az utasítást adták, hogy engedje el csapattársát, hogy Alonsónak jusson idő a bokszkiállásra, de a brit újonc nem engedelmeskedett. Ekkor nyomdafestéket nem tűrő rádióbeszélgetés zajlott Dennis és a pilóta között. Ezután került sor a látványos feltartásra a bokszutcában, Alonso addig húzta ott az időt, hogy a vetélytárs már ne tudjon gyors kört autózni. A fejlemények ismertek: Hamilton fejmosást, Alonso (és a csapat) büntetést kapott. A brit járt jobban, hiszen megnyerte a Magyar Nagydíjat, és ezzel növelte előnyét az összetett versenyben. De ez legfeljebb Hamilton lelkének tesz jót. Szombat óta a szerelőkre, egyéb csapattagokra is átragadt a rivalizálás indukálta feszültség, állítólag olyan fagyos a légkör a McLarennél, melyben legfeljebb az eszkimók és a jegesmedvék érzik jól magukat. A jelenlegi helyzetről Dennis számolt be.

„Senki sem makulátlan az ügyben. Óriási feszültség van a csapaton belül, nagy a bizalmatlanság mindkét versenyző részéről. De az egyenlőségi elveinken nem kívánunk változtatni, ha a csapat értékeivel valaki nem tud azonosulni, van más választási lehetősége” – mondta a csapatfőnök határozottan, de nem kötelező egyetérteni vele. A pilóták is nyilatkoztak az ügy kapcsán, de ők a problémák őszinte megbeszélése helyett inkább maradtak a porhintésnél. „Milyen a viszonyunk? Nem változott, olyan mint a Magyar Nagydíj előtt” – így Alonso, aki nem biztos, hogy a következő szezont is a McLarennél kezdi meg, a Renault mellett már a BMW is kacérkodik a megszerzésével. A spanyol hétfőn már válasz elé is állította a csapatát, mondván: „Hamilton vagy én?”


Fernando Alonso nem Hamiltont üdvözli kedélyesen (MTI/EPA)


„Ha meglátom, nem megyek el szó nélkül mellette, de én nem fogom keresni, csak azért, hogy ő jobban érezze magát” – szólt Hamilton. Mint két gyerek, pedig profik, méghozzá a legjobbak közül valók. Egyébként már tudjuk, miért hívják a Forma-1-et száguldó cirkusznak. Az igazi bohócok persze a nevetséges helyzet kialakulásáért felelős, a két dudást „fizető” McLaren-vezetők.

—-Megint hibázott a Ferrari—-

A Ferrari felemás eredménnyel zárta a Magyar Nagydíjat. Kimi Räikkönen második lett, de a brazil Felipe Massa mindössze egyetlen helyet javítva a versenyen a 13. pozícióban fejezte be a futamot. A McLarenre kirótt büntetésnek köszönhetően a Ferrari kicsit feljebb zárkózott a konstruktőri bajnokságban, a hátrányt 20 pont alá csökkentve (138-119), de a pilóták továbbra is komoly hátrányban vannak az élen álló – és a Magyar Nagydíjat megnyerő – Lewis Hamilton mögött. A vasárnapi eredmények alapján Räikkönen 20 ponttal, míg Massa 21-gyel van lemaradva.


A finn képtelen volt megelõzni az éllovast (MTI/EPA)


Az örömtelen második

Kimi a harmadik helyről rajtolt vasárnap, rögtön a startnál meg is előzte a BMW-s Nick Heidfeldet, de az előtte autózó Lewis Hamiltonnal egyszerűen nem boldogult. „Elég unalmas verseny volt, csak mentünk egymás mögött, vártuk, hogy történjen valami. Semmi sem történt, úgy fejeztük be a futamot, ahogy elkezdtük. Az autónk talán nem volt a legalkalmasabb erre a pályára” – mondta a verseny után a finn pilóta.

Felipe Massa, aki a csapat hibájából – nem tankolták meg a kiállásánál! – csak a 14. időt autózta az időmérőn, végigszenvedte a hungaroringi futamot, legszívesebben elfelejtené az egészet, inkább előretekint: „Borzalmas verseny volt, nincs rá jobb szó. A rajtnál sikerült előznöm, de az első kanyarban visszaestem. A következőben megpróbáltam megelőzni Wurzot, de kiszaladtam a pályáról és Sato is elment mellettem. Ezzel el is párologtak az esélyeim. Felejtésre érdemes hétvége volt, de nem vesztettem el az önbizalmam. Tudjuk, hogy jó az autónk, amint lehet, győznünk kell, már Törökországban is. Nem adhatjuk fel!”

Nem lesznek bajnokok

A csapatfőnök, Jean Todt sem repesett az örömtől az eredményt látva, és arra figyelmeztet, hogy ha nem teljesítenek tökéletesen hibátlanul ezután, a bajnoki remények elszállnak. “Egy második és egy tizenharmadik helyezés a sovány haszna ennek a nagydíjnak. Elkeserítő ez, látva, hogy milyen versenyképes volt Kimi, és az is bebizonyosodott újra, hogy kulcsfontosságú az élről indulni.”

„Az idény hátralévő részében meg kell próbálnunk mindkét versenyzőnket folyamatosan a dobogóra juttatni, hogy behozzuk a lemaradásunkat mindkét bajnokságban. Mindenünk megvan ehhez – a csapat, az autó, a pilóták – de nem mindig sikerült ezeket a legjobb eredménnyel összehozni. Ha továbbra sem megy, akkor nem nyerünk a bajnokságokban” – mondta a francia szakember.

—-Sajtóvisszhang—-

Az olasz és az angol sajtó egyaránt szinte csak a győztes Lewis Hamiltonnal foglalkozik hétfői szalagcímeiben a vasárnapi Forma-1-es Magyar Nagydíj után. A Tuttosport című lap egy szenzációs bejelentést is tesz, mely szerint a Ferrari kész leigazolni a világbajnoki pontversenyben éllovas brit pilótát, aki a finn Kimi Räikkönen oldalán versenyezhetne az olasz istállónál.

Olaszország
Tuttosport: „A Ferrari Hamiltont akarja! A Magyar Nagydíjat uraló brit pilótának 35 millió eurót ígér az olasz istálló. A Ferrari kész arra, hogy kihasználja a McLarennél kialakult helyzetet: Lewis Räikkönen mellett versenyezhetne.”

La Gazzetta dello Sport: „Hamilton ismét szárnyalt. Az időmérős káoszt követően egy McLaren nyert, Hamilton kihasználta, hogy az élről indulhatott.”

Corriere della Sera: „Hamilton leigázta az ellenséget és a csapattársat is. Lewis mesterműve előtt Räikkönen is fejet hajtott. Alonso büntetése szégyen.”

Il Tirreno: „A McLaren egy darázsfészek, de ez nem fékezi le Hamiltont.”

L’Unitá: „Hamilton bosszúja.”

Anglia
The Times: „Hamilton jelesre vizsgázott az idegek harcában.”

The Telegraph: „Hamilton megmutatta, mennyire erős.”

The Independent: „Alonso és Hamilton párharca: egy nagysebességű történet irigységről és rivalizálásról.”

Németország
Frankfurter Allgemeine Zeitung: „A tanonc a ‘Miki egér-pályát’ is uralta. A feszült napok után Lewis Hamilton már hét ponttal vezet Alonso előtt.”

Die Welt: „A kifékezett diadala. A McLaren-botrány elhomályosította Hamilton sikerét.”

Bild online: „A csillagok háborúja csúcspontjához érkezett! A McLarennél évek óta nem voltak ilyen indulatok, a Ferrari pedig állítólag 35 millió eurót kínál a brit villámemberéért.”

Címkék: autó-motor