Robbantott a Stones

Péntek este másodszor tette tiszteletét Budapesten a Rolling Stones. Jaggerék az előzetes ígéretükhöz híven két órán keresztül nyomták a nyers és vad rock and rollt. A színpad és a hangzás kifogástalan volt, Keith Richards játéka azonban sokszor csalt mosolyt az arcokra.

Minden az ősrobbanással kezdődött. (Naná, ez a Bigger Bang turné.) A Puskás Ferenc Stadionban felépített ötemeletnyi színpad közepén elhelyezkedő gigakivetítőn negyed tízkor láthatta és hallhatta a koncertre összegyűlt nagyjából 50 ezer ember ahogy a „Big Bang” szétszórta a világba a bolygókat, sziklákat, autókat, repülőket és persze a kinyújtott nyelvet és a Rolling Stones tagjait. A robbanás alatt hallható többperces ütemes zajt végül Keith Richards törte meg, aki tüzijátékkal körítve belekezdett a Start Me Up-ba.

Középosztálybéli rajongók

A rég várt koncertre összejött tömeg, amely ránézésre (és a jegyárakból adódóan) a honi középosztály rockszerető szegmenséből és a szlovák, valamint osztrák Stones-rajongókból állt leginkább, rögtön beindult az erős kezdésre. Pedig a koncertre várva még az égen gyülekező sötét felhőket fürkészte. Mick Jagger már itt, az első számnál bejárta, betáncolta, beugrálta a monumentális színpadot, a közönség vette az összes rezdülését.


A karmester (MTI)


Ami viszont rögtön föltűnt, az Keith Richards hihetetlenül pontatlan, megmagyarázhatatlan, fura játéka. A gitáros a második számban úgy kezdett bele egy szólóba, hogy se a hangnemet, se az ütemet nem találta el, még jó, hogy több évtizedes együttzenélés után a többiek vették a lapot és kisegítették. Keith mindig is hangsúlyozta, hogy a Rolling Stones egy csapatjáték, ahol a két gitár egységén van a hangsúly, hát most volt dolga Ron Woodnak, hogy kisegítse a kollégát.

Richards, a színpadikus

Oké, nem azért szeretjük a Stonest, mert iszonyú jók a hangszeres szólók, de azért fura volt hallani azt a zenei káoszt, amit az első számokban a legendás gitáros művelt. Mindenezek ellenére (vagy ezzel együtt) persze színpadi jelenségnek első osztályú volt mélyen szántott, kiélt arcával Richards, aki jellegzetes szögletes gitározási technikáját (és sátáni mosolyát) adta elő végig, és az átütő energiát is prezentálta nyers, hangos gitárhangjával. Annyira jellegzetes figura, hogy még a hibák is jól álltak neki.


Gitáros showelem (MTI)


Két emberről nem lehetett levenni az egész koncerten a szemünket: a korát meghazudtoló energiával tomboló Jaggerről, és szerzőtársáról, a gitárral ezúttal sajátságos kapcsolatban lévő Richardsról.

Best of Stones

A buli berobbanó kezdését egy fekete funky turbózta tovább, ahol Jagger az egyik vokál-énekesnővel adott elő egy bombasztikus duót. A fekete díva kilépve a színpad előterébe Tina Turnert meghazudtoló hanggal és energiával feleselt Jaggerrel. Majd egy kis „pihenés” (a turnén túl sokat nem játszott Ruby Tuesday) után jött az est egyik legerősebb száma, a Midnight Rambler, ami ezúttal a lassú bluestól a beindulós, dögös rock & rollig terjedő Stones-spektrum minden állomását végigjárta.


Ötemeletes színpad (fn.hu)


A koncert egyébként, a várakozásnak megfelelően amolyan „best of” jellegű volt. Az új lemezről csak néhány számot nyomtak, amúgy az életmű legfontosabb dalait prezentálták a közönségnek. Ennek ellenére egyáltalán nem nosztalgiakoncertről volt szó, a dalok ma, 2007-ben is ugyanolyan aktuálisak, kemények, mint megszületésük idején (többnyire jó három-négy évtizeddel ezelőtt).

—-Getnó a közönség között—-

Úgy tíz körül Jagger bemutatta a zenekart (lepedőnyi papírból felolvasott „fantasztíkuszkozonsegvadzstok”, „udzsanolyanszepekvadzstokmintamultkor” és hasonló magyar mondatokkal fűszerezve), a kisegítő session-zenészektől – az arisztokratikus mozdulatokkal doboló – Charlie Wattson át Keith-ig. Ezután két számot ez utóbbi énekelt, egy győnyörű bluest, és egy dögösebb nótát, ami azért volt érdekes, mert, mintha itt talált volna magára. (Legalábbis a gitárszóló ezúttal hibátlanul sikerült.)


Itt még az előzenekar (Charlatans) nyomja (fn.hu)


A látványokban igen gazdag koncert legjobb pillanata az volt, amikor a nagy színpadból kivált egy kis sziget, ami szép lassan bekúszott a közönség közé. A Miss You-t, az It’s only rock and rollt ott nyomták el a stadion kellős közepén a közönség nagy ovációja közepette. Körbe-körbe jöttek zenészek, pózoltak egy kicsit, dobtak ide is, oda is pengetőt a gitárosok, Mick megtapsoltatta a rajongókat minden oldalon. A „B”színpadon nyomták el mindenki kedvencét, a Satisfactiont is, ekkor már apukák, nagypapák és unokák együtt üvöltötték Jaggerrel a „Getnót”. Ez még nem minden: a Honky Tonk Woment is a kisszínpadon kaptuk, igaz ekkor már visszafelé tartott a zenekar a főszínpadra. Sokan ekkor vették csak észre, hogy miközben ezeket játszották, a gigakivetítő előtt egy hatalmas gumi kiöltött nyelv fújódott fel.

Szimpátia az ördöggel

A színpadra visszaérve Jagger felszaladt a nagyszínpad fölötti hídra, ott lejtett egy csak rá jellemző táncot és belekezdett a Sympathy for the Devil-be. A számot újra látványos pirotechnikai bemutató kísérte. Ezután két újabb közönségkedvenc, a Paint it Black és a Jumpin’ Jack Flash következett. A két szám kihagyhatatlan egy Stones-koncerten, tudják ezt Jaggerék, tudja ezt a közönség is. Hatalmas ováció fogadta már a kezdőhangokat is.


A Sátán földi helytartója (MTI)


11 óra után elköszöntek (Joejszakatbjudapeszt), és levonultak a színpadról. Persze csak azért, hogy a ráadásra visszajöjjenek: konkrétan, hogy lenyomják a szintén nagyon energikusra gyúrt Brown Sugar-t. Ezután tüzijáték, és két óra tümény rock & roll után véget ért a második (s egyben könnyen elképzelhetően az utolsó) Rolling Stones koncert Budapesten.

A Bigger Bang

A Bigger Bang című, 2005-ben megjelent Rolling Stones lemez megjelenése után a zenekar még az év augusztusában Észak-Amerikát, Európát, Ázsiát, Ausztráliát és Új-Zélandot átfogó turnéra indult. A Billboard adatai szerint az elmúlt két évben 113 koncerten 3,5 millió ember látta az új programot (a jegyárak 50 és 350 dollár között mozogtak), valamint közel 1,5 milliós tömeg Rio de Janeiróban a Copacabanán.

A turné 2007 júniusában Belgiumban folytatódott. Az európai koncertkörútnak 27 állomása van, a Stones két-három naponta koncertezik. Budapestre a román fővárosból érkezett két magánrepülővel a zenekar. A turné duplikált technikája azonban már jóval korábban, Belgrádból elindult: miközben kedden még Bukarestben nyomta a Satisfactiont, Budapesten már épült az új show helyszíne.

Címkék: Magazin