Már a mozikban: A Faun labirintusa

A második világháború előestéjén egy spanyol leányka brutális gerillavadász mostohaapja nyomában misztikus labirintusra bukkan. Amíg a Franco-katonák a polgárháborút túlélt szabadságharcosokra vadásznak, a kislány három próbát tesz. Az utóbbi évek egyik legeredetibb alkotása.

mexikói–spanyol–amerikai, 2006 112 perc

Eredeti cím: El laberinto del Fauno
Rendező-forgatókönyvíró: Guillermo Del Toro
Operatőr: Guillermo Navarro Zene: Javier Navarrete
Producer: Álvaro Augustín, Alfonso Cuarón, Bertha Navarro, Guillermo Del Toro, Frida Torresblanco
Szereplők: Ivana Baguero (Ofelia), Ariadna Gil (Carmen), Sergi López (Vidal kapitány), Doug Jones (Faun), Maribel Verdú (Mercedes), Álex Angulo (Dr. Ferreiro)
Mozistart: március 8.
Forgalmazó: Best Hollywood
Honlap

A hollywoodi bérmunkái mellett (Mimic – A Júdás-faj, Penge 2., Pokolfajzat) a mexikói Guillermo Del Toro rendező-író elsősorban arról vált ismertté, hogy sikerrel újította meg – azaz: töltötte meg tartalommal – a horror egyre inkább csak a tinédzser sikolyokra szorítkozó műfaját. Különösen a (korai) hazai munkáiban jelenik meg friss nehezített thillerszemlélet: korábban soha senki sem merült el így a gyermeki lélek borzalmaiban, nem merészkedett a kisemberek fantáziavilágának sötét oldalára, vagy éppenséggel a felnőttek bizarr, bogaras rémálmaiba, vagyis nem ilyen módon tette be a „lábát”, a kameráját (Cronos, Ördöggerinc).

Nem black Narnia

Még mielőtt a megtévesztő reklámokból, előzetesekből azt szűrné le az egyszeri mozilátogató, hogy egy „darkosított Narniát” (úgymond: „black fantasyt”) láthat, gyorsan hozzátesszük: nem. Nagyon nem.

Természetesen páratlan fantázia- és képi világú filmmel találkozhat a belépőjegyet váltó – nem véletlen (bár tudjuk, hogy egy-egy filmakadémiai elismerés mögött legalább annyi a lobbymunka, mint a tehetség), hogy olyan látványelemek kaptak Oscar-díjat, mint az operatőri munka, a művészeti rendezés és a maszk –, de a film legbrutálisabb jelenetei (akad belőlük jócskán) a földi valósághoz, az emberek világához köthetőek. Merthogy két világ határán járunk.

Három próba

1944-ben a spanyol polgárháború már éppen véget ért – miközben, ugye, Európa (és a világ) készül elmerülni a véres őrület poklában –, ám, „szokás szerint” az elzárt hegyekben még puffogtatnak a gerillák, vagyis a valós körülmények nyomasztóak, és mintegy ezelől menekülve fedezi fel a házuk mögötti mesebirodalmat Ofélia (Ivana Baguero).

A kislány és mamája, Carmen (Ariadna Gil) az új papát követi – Vidalt (Sergi López) – a szurdokokba, aki Franco seregében szolgál, jeges és kegyetlen. Ofélia mágikus országát, az útvesztőt a Faun (Doug Jones) vigyázza, és közli a kislánnyal, hogy ő ennek a vidéknek a mindenható úrnője. Azonban, hogy az elveszett igazságot meglelje, három (igen veszélyes és különleges) próbát kell kiállnia…

Guillermo Del Toro thrillere nemcsak az esztendő, hanem az utóbbi évek egyik legeredetibb alkotása. Nyers – és mégis mélyen megérintő. Nem szabad elmenni mellette.

Címkék: Magazin