Sofia Coppola megbukott Cannes-ban

A Da Vinci-kódnál is hangosabb füttykoncerttel fogadta a szerdai sajtóvetítésen Sofia Coppola Marie-Antoinette című filmjét az 59. cannes-i filmfesztivál közönsége.

A fesztivál hivatalos versenyprogramjának egyik legvártabb alkotását kifütyülte és lehurrogta a kétezer fős szakmai közönség a kétórás vetítés végén. A francia sajtó az Arany Pálmára egyik legesélyesebb alkotásként harangozta be Francis Ford Coppola lányának harmadik játékfilmjét Marie-Antoinette francia királynéról, amely a fesztivál eddigi legnagyobb kudarcának tűnik.

Jól fogadta a rendezőnő a bukást

A vetítést követő sajtótájékoztatón a fiatal rendezőnő a bukásra reagálva kijelentette: akár szeretik a filmet, akár nem, jobb határozott véleményt kapni az emberektől, mint langyos reagálást.

A cannes-i filmfesztiválon az Öngyilkos szüzek című filmjével hat évvel ezelőtt bemutatkozó, majd az Elveszett jelentéssel világsikert arató rendezőnő harmadik filmje egy trilógia harmadik részének is tekinthető, amely a mai fiatal lányok idegen környezetben való elveszettségének érzését dolgozza fel.

Kirsten Dunst a bécsi udvarból kiragadott unatkozó és elkényeztetett kamaszlányként jeleníti meg Franciaország utolsó gyűlölt királynéját, aki a versailles-i kastélyba érkezve egy ellenséges világra és XVI. Lajos személyében egy közönyös férjre talált, így a közeledő francia forradalom ellenére inkább a „bulizást” választotta.

A zenéjében és színes kiállításában is szándékosan a 80-as évek popvilágát idéző film Harold Pinter feleségének, a brit Antonia Frasernek életrajzi kötete nyomán készült. A francia etikett szabályait és a királyi fényűzést híven bemutató alkotás kifejezetten nem akart a poros és unalmas történelmi tablók hibájába esni, hanem inkább kortárs emberekként bemutatni a francia uralkodópárt.

Hiányzott a mélység?

A cannes-i közönség, elismerve a film esztétikai jellegét, nem jutalmazta annak szándékos anakronizmusát (néhány pillanatig a XVIII. századi cipők között egy mai sportcipő is feltűnik) és giccsességét, valamint hiányolta a rendezőnő korábbi filmjeinek mélységét. A kritikusok Barbie-Antoinette-nek, francia Sissinek és Lady Dianának is titulálták a film hősnőjét.

Az esti bemutatót kitüntette jelenlétével többek között Francis Ford Coppola, a fesztiválon nagy sikert aratott és az Arany Pálmára is esélyesnek tartott Volver (Visszatérés) című film rendezője, Pedro Almodóvar és főszereplője, Penélope Cruz, valamint Sharon Stone és Sydney Pollack is.

Címkék: Magazin