Mese a mesemondókról

Csütörtöktől látható a hazai mozikban az ex-Monty Python-vezér, Terry Gilliam új filmje, a Grimm. Mesés kalandban lehet részünk, de kössük fel az alsónkat!

Egyszer volt, hol nem volt, élt egyszer két, magával ragadó, de egymással homlokegyenest ellenkező természetű fivér, a cinikus Will (Matt Damon) és az álmodozó Jacob (Heath Ledger), akik Grimm testvérek néven lettek híresek szerte a világon.

A napóleoni időkben a fivérek a német falvakat járják, és azt állítják magukról, hogy képesek megszabadítani az embereket mindenféle szörnyűséges lidércnyomástól és rémálomtól, ájtatos manóktól és boszorkányoktól. A francia hatóságok azonban rájönnek szemfényvesztő módszereikre, és megpróbálják tőrbe csalni őket.

Will és Jacob rövidesen egy olyan világban találják magukat, amely pontos megfelelője az ő fantáziájuk teremtette mesevilágnak. A varázslatos Marbaden faluban az örök szépséget áhító Tükör Királynővel (Monica Belucci) gyűlik meg a bajuk, amikor egy bűvös erdőbe érve titokzatos körülmények között fiatal lányok tűnnek el egyre-másra. Nyilvánvaló tehát, hogy a fivérek kénytelenek egy valóban varázserejű átokkal megküzdeni. Számos történet az ismert Grimm-mesék közül – a Hamupipőke, a Piroska és a farkas és a Jancsi és Juliska – valahogyan megelevenedik. A Grimm testvérek pedig arra kényszerülnek, hogy a fantázia és a valóság határán, a saját képzeletük szülötteivel szembesüljenek. Az abszurd helyzetet tovább bonyolítja, hogy Will és Jacob ugyanaz a nő, Angelika (Lena Headey) iránt érez olthatatlan szerelmi vágyat.

Terry Gilliam (Brazil, Tizenkét majom, A halászkirály legendája) ezúttal a mesemondó fivérek harsányan kavargó kalandjainak világát tárja elénk. A Grimm című film a fantasy, a thriller és a romantikus vígjáték bizarr elegye, melyben az ősi, mágikus gondolkodásmód és a felvilágosodás racionális eszméi vívnak csatát. A lenyűgöző látványú, igazi sztárokat felsorakoztató, nagyszabású alkotás számos jelenetét Prágában forgatták.


Túl a Gyalog-galoppon és a Brazilon: Terry Gilliam rendező

Terry Gilliam a díszbemutatóra Magyarországra érkezett. Mint elmondta, amikor a témával elkezdett foglalkozni, elsősorban a mesék ősi, pogány jellege ragadta meg, a film képi világának megalkotásában pedig Caspar David Friedrich festményei voltak rá nagy hatással. „Munkamódszeremre az a jellemző, hogy az egészen apró részletek kidolgozásával kezdem. Ha azokat sikerül jól megragadnom, akkor az egész fantáziavilág hihetővé válik, és onnantól már valahogy magától összeáll a nagy egész.”

Bár mintegy 750 számítógépes felvételt használt a rendező a GRIMM-ben, fontosnak tartotta, hogy a színészei valóságos dolgok között is mozoghassanak, amiknek szaguk van, vagy épp koszosak. Gilliam azt is elvárta volna, hogy Lena Headey saját kezűleg nyúzzon meg egy igazi nyulat a film egyik jelenetében, de miután a rendezőt magát sem vitte rá a lélek erre, végül engedélyezte, hogy a női főszereplő egy műnyulat fosszon meg a szőrzetétől.

A rendező gyermekeknek, és a mese iránt fogékony felnőttek számára készítette filmjét, ezért nagyon meglepte, mikor megtudta, hogy míg Európa számos országában 12 éves korhatár felett ajánlják a filmet, hazánkban 16 éven felülinek sorolták be.

Címkék: Magazin