Nagyvárosi ragadozó – Range Rover Sport

Ha egy ügyfélkörnek kétszer akkora a jövedelme, mint a Mercedes S-osztály tulajoké, akkor megéri kihozni nekik egy új játékszert.

Nagyon felgyorsult az élet a Land Rovernél. Gyors egymásutánban megjelent a Discovery 3, a modellfrissítés utáni Range Rover és most a Range Rover Sport is. A Range Rover Sport optikailag a nagy Range-re hasonlít, műszakilag viszont a Discovery 3 rokona, így szintén az önhordó karosszériával egybeépített létraalvázra épül.


Városi használatra a Range Rover sokszor túl terebélyes, de ez főleg az európai településekre igaz. Egy osztrák kolléga írta róla, hogy olyan, mint egy nagyon kövér férfi, aki már régóta nem látja a földet és minden mást, ami a hasa alatt van.


Bár a Sport jóval kisebb a Range Rovernél, vezetés közben meghatározó az az érzés, hogy egy igazán nagy és erős autóval haladunk. A lóerők számával a 4,4 literes V8-asban sincs gond, de a 2,5 tonnás súly miatt az autó nem olyan vehemens, mint a 300 lóerős motortól várnánk.



Ami igazán nagy dolog, az a 390 lóerős verzió. Az 550 newtonméteres nyomatékkal meg sem kottyan a szívómotoros nyolchengerest letompító súly. Ehhez a teljesítményhez, a Jaguartól átvett masinát kompresszorral sikerült megvadítani. 88-ról 86 milliméterre visszavett furattal 4,2 literre csökkent a hengerűrtartalom, így a hengerek közötti vastagabb fal miatt az erőforrás robusztusabbá vált. Az Eaton kompresszor a motor tetején trónol. A motorhangból is sikerült kivenni a mechanikus feltöltőt, de meglétét leginkább érezni lehet a gyorsuláson, amit ez a kolosszus produkál.


Nem a tempó nő letaglózóan, hanem az a lélegzetelállító, hogy az összkerék-hajtás és a 2,7 tonnás önsúly ellenére is ennyire jól megy a kompresszoros verzió. Jobb a békesség jelszóval a száguldásnak 225 km/óránál véget vet az elektronika, a százra gyorsulás ideje pedig 7,6 másodperc. De ilyenkor a gyári adatként megadott 22,8 literes városi fogyasztást országúti átlagként is megközelítettük.


Ebben a kategóriában magától értetődő a hatfokozatú automata váltó a V8-as benzineseknél. A Range ZF váltója nagyon kifinomult szerkezet, okos vezérlésével kifogástalanul dolgozik.


Nagyon fifikásak a kanyarstabilizátorok is. A keresztstabilizátor itt nem holmi vasdarab, hanem egy elektronikusan vezérelt és hidraulikusan állított alkatrész. Feladata, hogy sportosan vezetve, váltott irányú kanyarokban mérsékelje az oldaldőlést. Kár, hogy szériában csak a legerősebb verzióhoz jár.



A high-tech varázsdobozból való a légrugózás is, de a futóműkonstrukció sem azt tükrözi, hogy a gyár gyorsan és kevés pénzért akarta volna összehozni. A futómű elöl és hátul kettős keresztlengőkaros, háromszöglengőkarokkal alul és fölül.
Szintén a kompresszoros Range Sport sajátja a 20 colos felni Y sebességindexű, 275/40 R20-as gumikkal.


A gyár az angolul Supercharged néven futó modellnek megspendírozta a többi változathoz feláras Brembo féknyergeket is, 360 milliméteres féktárcsákkal. Terepen a Range Rover Sport teljesítménye a munkagépeket megszégyenítő Land Roverhez áll közel.


Összkerék-hajtása állandó, széria az automatikusan bekapcsoló középső, és rendelhető a szintén a vezérlőelektronika által aktivált hátsó diffizár. A nyaktörő lejtők és emelkedők legyűréséhez felező áttétel is van.


Nem könnyű elismerni, de a terepjárásban nagy szerepe van a sokszor pokolba kívánt elektronikának is. A Range Sportban a Discovery 3-hoz hasonlóan egy forgókapcsolóval 5 talajtípushoz igazíthatjuk a tengelyek közti erőeloszlást megszabó központi differenciálművet, a hátsó differenciált, a váltót, a légrugózást és a motor nyomatékleadását.


Első közelítésben talán csak a tengerfenékhez nincs külön beállítás, egyébként választhatunk aszfaltra, apró köves és sziklás terepre való felállást, de csúszós úton való dagonyázásra is előre felkészítették az autót. Kedvenc piktogramunk a forgókapcsolón a kaktuszos tájhoz illő beállításé.


Itthon legkevesebb 14 073 750 millió forint fejében kényeztethetjük magunkat egy Range Rover Sporttal. Ebbe az összegbe az Észak-Amerikában nem forgalmazott, 2,7 literes V6-os turbódízel fér bele az S jelű alapfelszereltséggel és 190 lóerővel. A dízelből a legdrágább modell ára kicsivel 17 millió forint alatt marad. A benzines V8-as csak a középső SE és a csúcsmodellnek számító HSE kivitelben kapható. Az előbbi ára a 19 milliót közelíti, az utóbbié pedig 20,6 millió forint.


Ehhez az összeghez még jó kétmilliót kell hozzátenni és megkapjuk a 390 lóerős kompresszoros csúcsmodellt Range Rover Sport 4.2 V8 Supercharged néven, nagyjából 23 milliós áron.

Címkék: autó