Jönnek a kínaiak

Vérmes reményekkel több kínai autógyár is Európa meghódítására készül. Az egyelőre ismeretlen modellek, elképesztően olcsók, ám kissé korszerűtlenek.

Másolni könnyebb

A kínaiak, akár csak ruházatot, úgy autóalkatrészt, sőt egy az egyben autót is előszeretettel klónoznak. A Chery QQ modellje szinte az utolsó csavarig megegyezik a Daewoo Matizzal, de a Honda CR-V,és a Jeep Cherokee sem úszta meg a koppintást, és akkor még a kétkarikás Audikat nem is említettük.

Kína 1,3 milliárd lakosával és egyre jobban feltörekvő középosztályával kétségkívül autópiac mozgatórugója lehet. Éppen ezért szinte minden komolyabb külföldi gyártó vegyes vállalat formájában már néhány éve megjelent a kínai piacon. Alig néhány év alatt több mint 15 milliárd eurót ruháztak be a kínai piacon.

Ám eközben a kínai gyártók is elkezdték a termelést. A jelek szerint azonban a belső piac bővülése elmarad a várttól, már a feneketlennek látszó kínai piac sem tudja elnyelni a hazai gyártású kínálatot. Ezért a nagy kapacitással bíró gyártók célba vették az öreg kontinenst. A gazdasági érdekeken kívül jelentős érzelmek is mozgatják az európai jelenlétet, hiszen be akarják bizonyítani, hogy külföldön is versenyképesek. Erre a lépésre természetesen a többi gyártó is számított, de úgy tűnik, a 2010-re előre jelzett kínai export már korábban, még az idén megkezdődik.

Több kínai cég is merész terveket szövöget: a legnagyobb gyártó, a Volkswagen érdekeltségű FAW-Hongta Yunnan Automobile Co. évi tízezer, míg a BMW-vel kapcsolatban álló Brillance Jinbei Automobile Co. évi 20 ezer autó eladását tervezi Európában. A Brillance ráadásul már be is mutatta néhány modelljét a tavaszi Lipcsei Autószalonon. Az autók forgalmazása szeptembertől elsőként a német piacon indul.


Brillance Zhonghua (Fotó: vezess.hu)

A középkategóriás Brillance Zhonghua-ra keresztelt limuzin 20 ezer eurós áron (alig 5 millió forint) kerül majd forgalomba. Ezért az árért egy viszonylag jól felszerelt közel 4,9 méteres autót kapunk, amiben benne van a parkolóradar, a klíma, elektromos ablakok és a CD-rádió. A biztonságról két légzsák, és blokkolásgátló gondoskodik. A motortérben Mitsubishi erőforrások találhatók. Kezdetben egy kétliteres, négyhengeres 129 lovas és 173 Newtonméter nyomatékkal bíró, illetve 2,4-es 136 lovas, 200 Nm-es motort kínálnak majd. De a későbbiekben az autó elérhető lesz egy kisebb 1,8 literes motorral.


Chery QQ (Fotó:vezess.hu)

Még az idén elkezdődik a Chery márka forgalmazását is, néhány olasz kereskedővel már meg is állapodtak. A Chery első körben Tiggo terepjárójával kíván hódítani, ami nagyon hasonlít a Toyota RAV4-esére, de a japánok eddig még nem akartak pereskedni. A Tiggo mozgatásáról 2,4 literes 130 lovas 200 newtonméteres nyomatékú motor gondoskodik. A felszereltsége ennek az autónak is igen gazdag: alapáron jár a két légzsák, és az ABS, a kényelemről légkondi, és elektromos ülés gondoskodik.

A kínai offenzíva lassan hozzánk is elér. Nemrég jelentették be, hogy egy holland érdekeltségű cég megkezdi az Opel Frontérérára kísértetiesen hasonlító Jiangling Landwind Motor Co. terepjárójának forgalmazását. A tervek szerint 15 ezer eurós, azaz mindössze 3,7-3,8 millió forintos áron tervezik forgalomba hozni az autót 50-60 szerződéses magyarországi kereskedőnél. Az Opel Frontera kínai hasonmására kétéves garanciát vállal a forgalmazó.

Címkék: autó