Árverseny: Barcelona versus Lisszabon

Az utazási nehézségek miatt többe kerül Lisszabon. Bár a két város ugyanazt kínálja: rengeteg látnivalót és szórakozást, mégis Barcelonába jobban megéri elutazni.

Barcelona hatalmas előnnyel indul a portugál fővárossal szemben: olcsóbban, gyorsabban, többféleképpen eljuthatunk oda. A leggyorsabban és a legolcsóbban repülővel mehetünk. Barcelonába ezt könnyen megtehetjük, hiszen két fapados légitársaság is kínál utakat, nem is olyan drágán. Barcelonába, ha jó napot választunk, akkor már 17 730 forintért elrepülhetünk – a ténylegesen melegebb éghajlatra. Itthonról Lisszabonba egyetlen fapados sem megy. Így csak sok keresgélés és kis szerencse után juthatunk el az Ibériai-félsziget másik felére. A Tap Air Portugal légitársasággal közvetlenül Lisszabonba repülhetünk kedden, pénteken és vasárnap. Ha más napot választunk az indulásra, akkor át kell szállnunk Münchenben, Frankfurtban vagy Zürichben. A fapadosok árai verhetetlenek, hiszen az előbb említett légitársasággal Lisszabonba körülbelül 80 ezerért repülhetünk.

Drága szárazföld

Ha valaki fél a repüléstől, annak a pénztárcája és az idegei ezt megérezhetik. Repülő helyett választhatjuk a vonatot, az autót és a buszt. De mindenképpen készüljünk fel egy embert próbáló, ideg- és testölő utazásra. Bár a buszos út Lisszabonba megkímél minket, oda ugyanis Volán-busz nem megy. A buszos utazást így szintén Barcelona nyerte meg. Ha nem szerdát és a hétvégét választjuk indulásunk napjául, akkor bármikor „könnyedén” Barcelonába zötykölődhetünk. Az ár sem rossz, 35 900 forintért 40 órát ülhetünk, és elgémberedve alhatunk. Már ha tudunk.

Noha vonat Lisszabonba és Barcelonába is megy, ezzel járunk a legrosszabbul. A verseny egyetlen döntetlen eredménye, hogy mindkét helyre a jegy 111,5 ezer forintba kerül. Pedig a portugál főváros több mint 1000 kilométerrel messzebb van. Az Ibériai-félszigetre Inter Rail-jegyet kell váltanunk, amelynek az a hátránya, hogy több zónán kell keresztülvágnunk a vasparipával. A MÁV ugyanis zónákra osztotta fel Európát – Spanyolország, Portugália, Marokkó egy zóna –, és ahhoz, hogy spanyol vagy portugál szót hallhassunk, több zónán is keresztül kell utaznunk. Ezért kell a legdrágább jegyet megvenni. De Barcelona egy kis előnyre tesz szert azzal, hogy közelebb van hozzánk. Vonattal oda 30 óra alatt jutunk el, míg a Lisszabonba vezető úton több mint 42 órányi zakatolás vár ránk.

Autóval

Autóval csaknem 10 órányi utat megspórolunk. Barcelonát a leggyorsabban 2030 kilométernyi vezetéssel érhetjük el, amiből 1973 kilométert szerencsére autópályán kocsikázhatunk, és Ausztriát, Olaszországot és Franciaországot is megcsodálhatnánk, ha nem a szürke utakon mennénk. Hegyeshalmon átérve Klagenfurt felé kell venni az irányt. Olaszországban a legszebb talján városokon is átkocsikázhatunk, Velencén, Veronán, Genován. Dél-Franciaország autópályáin pedig eljuthatunk Spanyolországba. Az üzemanyagköltség mintegy 44 ezer forintra rúg. De ehhez még hozzájön a 94 eurónyi – mintegy 24 ezer forint – autópályadíj. A leggyorsabb út is 18 órába telik, így ha valaki alvás nélkül vállalja az utat, vagy többen utazunk, és felváltva vezetünk, akkor egyhuzamban levezethetjük a 2030 kilométert. Ellenkező esetben a szállásra is költenünk kell, mint ahogy nem kerülhetjük el a pihenőt, ha Portugáliába megyünk. Oda ugyanis 3219 kilométer az út. Noha ebből 3123 km-t a különböző országok autópályáin tehetünk meg, az út még így is 30 órát tesz ki. Az útvonal egy ideig megegyezik azzal, mintha Barcelonába utaznánk. De Montpellier-t elhagyva, Narbonne-nál az út kettéágazik. Ahhoz, hogy a Pireneusok nyugati részére érjünk, Toulouse felé kell venni az irányt. Bayonne-t elhagyva átjutunk a francia–spanyol határon. Onnan még átszeljük Spanyolország nyugati részét, és meg is érkezünk Lisszabonba. A költségek Barcelonával szemben majdnem a duplájára nőnek. Ugyanis a mintegy 70 ezer forintos üzemanyagot megspékeli a 133 eurós – mintegy 33 ezer forintos – autópályadíj.

Győződjön meg személyesen…

… a barcelonai árakról a Startutazással >>

Foglalás gyorsan

A szobák árai szinte teljesen megegyeznek a két városban. Ha spanyol vagy portugál hostelekre gondolunk, felejtsük el az emlékeinkben őrzött koszos, kényelmetlen, emeletes ágyas szobákat. Az olcsóbb ifjúsági szállók is beillenek egy alsóbb kategóriájú szálloda komfortjába. Majdnem minden hostelben kínálnak kétágyas szobákat, de ugyanúgy megtaláljuk a 6 vagy 8 ágyas szobákat is. A közös zuhanyozó rémképe ugyan valós, de a legtöbb ilyen szállodában egy kis felárral találhatunk olyan szobát, amihez különbejáratú zuhanyzó dukál. Bár ezeket már tavasszal lefoglalták az élelmesebbek. Ha most szeretnénk utazni, és még nincs meg a szállás, pár napra és nagy szerencsével még találhatunk helyet egy ifjúsági szállóban. De csak a már drágább kategóriájú hostelekben, ahol egy kétágyas szobáért 40 eurót is kérhetnek. Amúgy Barcelonában egy kétágyas hostel 30 euróba kerül egy főnek egy éjszakára. Persze ez lemehet egészen 18 euróra, ha becsatlakozunk egy nagyterembe, és meghúzzuk magunkat egy emeletes ágyon. Barcelonában több hostelt és több üres helyet találhatunk, mint Lisszabonban. Egy szebben bebútorozott kétcsillagos szállodában egy éjszaka 40-50 eurót is otthagyhatunk, és még nem ettünk semmit. A luxusszállodák mindkét helyen 150 eurótól kezdődnek. És az árak el is érhetik a 300 eurós álomhatárt, ha már a valódi luxust is meg akarjuk fizetni.

A középkategóriás hotelek sem olcsóak. Az árak Lisszabonban, akárcsak Katalónia fővárosában, 75 és 100 euró között mozognak.

Városnézőben

Látnivaló pedig mindkét helyen bőven akad. Sőt leginkább azért utaznak oda a népek. Lisszabon és Barcelona is annyi látnivalót tartogat, hogy többhetes ottlét is kevés ahhoz, hogy mindent megnézzünk. Mindkét város ugyanazt kínálja a turistáknak: történelmi városrészek, nevezetességek és tucatnyi múzeum. Az utóbbiak pedig tovább könnyítik pénztárcánkat. Barcelonában kihagyhatatlan a Picasso Múzeum, de itt a bevétel sem mindennapi, 8,5 euróba kerül. Lisszabon leglátogatottabb múzeuma, a Museu Nacional dos Coches, ahol a királyi család hintóit csodálhatjuk meg, sokkal olcsóbb, mint Barcelona híres kiállítása. Mindössze 1,5 eurót kérnek a belépésért.

Lisszabon az éjszakai élet városa. Napnyugtakor kezdődik az élet, a város három különböző pontján: Dokasban, Alcantarában és Bairro Altóban. Utóbbi helyen úszhatjuk meg a legolcsóbban a szórakozást. Alcantara a luxusdiszkó-komplexumok Mekkája. A tánc és az iszogatás itt a legdrágább. Barcelonában nyáron több szórakozóhely van nyitva a hét minden napján, mint az év egyéb szakaszaiban. Belépőt mindenhol fizethetünk, ennek összege általában 6-9 euró, de ahol többe kerül, ott a belépő egy italt is tartalmaz. A diszkókban az ital – akárcsak nálunk – jóval drágább, mint ha a sarki boltban vennénk meg. Egy korsó sör helytől függően 2–4 euró között van.

Ha pedig a hőség miatt már elegünk van a városnézegetésből, vagy már minden fontosabb történelmi városrészt megnéztünk, mindkét helyen lehetőség van strandolásra. Lisszabonnak homokos saját strandja van, amelyet HÉV-szerű alkalmatossággal gyorsan el is érhetünk. De mivel a portugálok is odajárnak, átérezhetjük a halak helyzetét egy konzervben. Lisszabontól 29 kilométerre fekszik Estroil, amely egyike Európa legtisztább strandjainak. Mellesleg ha már kellően leégtünk, akkor elszórhatjuk a maradék pénzünket, ugyanis itt van Európa legnagyobb kaszinója. Barcelonában homokos tengerpart várja, hogy belecsobbanjunk a tengerbe.