Először készült fénykép Einstein legnagyobb tévedéséről

A Glasgow-i Egyetem Fizikai és Asztronómiai Iskolája kutatóinak sikerült lefotózniuk azt a jelenséget, aminek a létezését Einstein egész egyszerűen elutasította. A kvantum-összefonódás elméletét megérteni is éppen elég bonyolult, a kutatóknak viszont most lencsevégre kapniuk is sikerült a jelenséget, ami óriási előrelépés a kvantummechanikában – írja a Science Alert.

A jelenséget leginkább úgy lehet elmagyarázni, hogy bizonyítja két kvantum kvantumállapota közötti összefüggést a távolságuktól függetlenül. Kvantum-összefonódás akkor keletkezik, amikor két részecske összekapcsolódik, és attól függetlenül, hogy milyen messze vannak egymástól, az egyik állapota befolyásolni fogja a másikét.

A négy kvantumállapot. Fotó: Moreau et al., Science Advances, 2019

Az elkészült képen két összefonódó foton látható, amelyek interakcióba lépnek egymással, és egy nagyon rövid ideig megosztják egymással a fizikai állapotukat is.

Az egyetem kutatói egyébként nem is egy, hanem négy különböző fotót készítettek egy speciális kamerával, amelyek a fotonok négy különböző fázisállapotát mutatják.

Einstein azért utasította el az összefonódás létezését, mert az nem fért bele az általa megalkotott általános relativitáselméletbe. Hamar kiderült, hogy nincs igaza.