Nagyvilág

Fizetünk, hogy az amerikai sajtó jókat írjon Orbánékról

A nagykövetségünk erre külön céget szerződtetett, három hónapra tízmillió forintnak megfelelő dollárért.

A washingtoni magyar nagykövetség szeretne megjelenést biztosítani vezető magyar politikusoknak amerikai médiumokban. Ezért lobbistát fogadott fel, írja a Szabad Európa. A regisztrációs dokumentum szerint 2020. szeptember 25. és december 20. között David Reaboi, a Strategic Improvisation nevű kommunikációs cég igazgatója 35 ezer dollárt (nagyjából 10 millió forintot) kap azért, hogy

pozitív médiamegjelenést [media coverage] generáljon Magyarország számára, és szembeszálljon a negatív médiamegjelenésekkel.

A lobbista ezen kívül azt is vállalta, hogy hálózatot épít írókból és szakértőkből, és a kapcsolatokat arra használja fel, hogy magas rangú magyar kormányzati tisztségviselőknek interjúlehetőségeket teremt (legalább havonta öt interjú vagy publicisztika formájában).

A Szabad Európa szerint David Reaboi-nak 107 ezer követője van Twitteren, nemrég osztott meg elítélő cikket arról, hogy Joe Biden Magyarországot Belarusz mellett említette egy kampánybeszédben.

A lobbista alkalmazásáról a Szabad Európa kérdezte a magyar kormányt, de még nem válaszoltak. A portál addig is felidézi, hogy nem először fizetünk lobbistáknak ilyen tevékenységért az Egyesült Államokban. 2018-ban az Átlátszó számításai szerint összesen 970 millió forintot költött Magyarország ugyanerre.

Néhány napja a távozó amerikai nagykövet beszélt arról, hogy Orbán Viktor nem népszerű az Egyesült Államokban, aminek David Cornstein szerint az az oka, hogy az amerikai sajtó alapvetően nagyon liberális. 

Kiemelt kép: MTI/Bruzák Noémi

Ajánlott videó

Olvasói sztorik