Üzleti tippek

Kirúgás helyett: passzív leépítés az autóiparban

Hagyják elszivárogni a munkaerőt az autóipari beszállítók, válaszul az ágazat lejtmenetére. A többség kivár, tömeges leépítést nem terveznek a következő fél évben, sőt egy kis részük létszámot bővít – derült ki a HR-Evolution Kft. munkaerőpiaci körkérdéséből.

A 30 válaszadó beszállító cég 43 százalékának csökkent a foglalkoztatotti létszáma az elmúlt fél évben, 23 százalékuknál stagnált, 33 százalékuknál pedig nőtt. A megkérdezettek 23 százalékánál történt kismértékű, legfeljebb 15 százalékos létszámleépítés az elmúlt fél évben.

„Szembetűnő az elmúlt fél év létszámcsökkenése és a leépítések közötti különbség. Ebből arra lehet következtetni, hogy a cégek passzívan csökkentik a létszámukat. Nem küldik el, egyszerűen hagyják elszivárogni a dolgozókat, a fluktuációval távozók helyére nem vesznek fel senkit” – mondta Csikós-Nagy Katalin a HR-Evolution ügyvezetője.

Fékez az autóipar: rövidített munkaidőt vezet be az Opel
A lépés a fő németországi gyár alacsony kihasználtsága miatt szükséges.

A megkérdezett vállalkozások nem terveznek tömeges létszámleépítést a következő fél évben sem. 53 százalékuk stagnálásra számít a létszám alakulásában, 29 százalék vár csökkenést, 16 százalék pedig növekedést tervez.

A fluktuációkezelési szakértő szerint rövid távon az autóipar lassulásának munkaerőpiaci hatásait tompítja más szektorok munkaerő szükséglete. A kikerülő munkavállalókat felszippantják a munkaerőhiánnyal és fluktuációval küzdő vállalatok, valamint az új beruházások. Ezen felül a felszabaduló munkaerőtöbblet lassíthatja az elmúlt egy-két évben tömegesen jelen lévő ukrán és szerb munkavállalók beáramlását.

Kettősség a cégeknél

Egyszerre van jelen munkaerőhiány és munkaerőtöbblet akár vállalaton belül is. Az Elektrolux példája – amely egyszerre leépít és beruház – intő jel, hogy a jelenlegi munkaerőpiaci változások legveszélyeztetettebbjei az alacsony képzettségű munkavállalók. Az elmúlt két évben jelentősen megemelkedett béreket az alacsony hozzáadott értékű munkát végző gyárak egy része már nem képes kitermelni. Két út áll az ilyen társaságok előtt: gépesít vagy az olcsóbb munkaerő reményében keletebbre költözik.

Tanulni kellene a korábbi válság hibáiból

Ebben a helyzetben különösen fontos a kommunikáció. A munkaerőpiaci helyzet híre a dolgozókhoz is eljut, hallják, hogy válságban a német autóipar, érkeznek hírek az elbocsátásokról, elmaradó beruházásokról, bőrükön érzik a csökkenő megrendeléseket. Nem tehet úgy a munkáltató, mintha semmi sem történt volna.

Bizonytalanságban hagyni a dolgozókat a legrosszabb megoldás, ami fokozhatja a fluktuációt, kulcsmunkavállalók mehetnek el. Folyamatosan – és lehetőleg szóban – kell tájékoztatni a dolgozókat, hogy mi van, és mire számíthatnak a jövőben. Akkor is, ha az adott céget egyáltalán nem érinti a csökkentés. A kulcsemberekkel javasolt személyesen is beszélni. Ha pedig leépítésre kerül sor, transzparensen és gondoskodóan kell megvalósítani, hogy ne sérüljön a munkáltatói márka. Tanulni kell a korábbi válság hibáiból, aminek a hatásait sokan máig nem győzték helyrehozni – tanácsolja Csikós-Nagy Katalin.

Kiemelt fotó: MTI / Krizsán Csaba

Ajánlott videó

Olvasói sztorik