Üzleti tippek

Listán innen, listán túl

A távozások és a külföldre költözés jól nyomon követhető legfrissebb listánkon. Az új belépők közül azok teljesítettek a legjobban, akik balkáni kiküldetés után tértek haza.

A tavalyi összeállításunkhoz képest tíz új szereplővel bővült a befolyásos médiaszereplőket számba vevő listánk. Közülük hárman – Szántó Péter, Braun Róbert és Borókai Gábor – már tavaly is közel álltak a listánkra való felkerüléshez, az 51. és 56. hely között „toporogtak”.

A távozók közül – 2008-as listánk szerint – a legbefolyásosabbnak Simó György számított, aki a kilencedik helyet foglalta el a Top 50-ben. A Magyar Telekom vezérigazgató-helyettese, azon belül is az új üzleti területek és az üzletfejlesztési üzletág vezetője teljesen váratlanul, március végén hagyta ott a telekommunikációs céget. A hivatalos kommüniké szerint közös megegyezéssel. Simó régi motorosnak számított a Telekomnál. Kereken tíz éve került a cégcsoporthoz mint a MatávNet programigazgatója, s pályája onnantól kezdve felfelé ívelt, a nyakatekert telekomos hierarchiában hol vezérigazgató-helyettes, hol vezérigazgató volt.
Márciusban komoly rostálódás kezdődött a Top 50-es listánknál, ugyanis abban a hónapban egy másik médiapiaci „nagy kutya” is viharos gyorsasággal távozott: a 2008-ban még 12. helyet elért Kovács Nimród, a UPC és a Chello Central Europe kelet-közép-európai elnöke. Pár hónappal ezelőtt – nem kis titkolózások közepette – belső vizsgálat indult a UPC-nél, majd több menedzsmenttag távozott a cégtől, Kovács Nimród pedig nyugdíjba vonult.

Svájci kiküldetés

Kevésbé titokzatos, inkább érdekes, hogy a tavaly még a 32. legbefolyásosabb médiapiaci szereplőnek választott Nobilis Kristóf az idén a Top 50 zsűrijének szavazatai alapján lemaradt a listáról. A Közép-európai Média és Kiadói Zrt. (CEMP) másik tulajdonosa, Spéder Zoltán viszont továbbra is bent van az ötvenben. Emögött talán az állhat, hogy a hírek szerint a médiacsoporttal kapcsolatos stratégiai döntésekre nagyobb befolyása van Spédernek, és a volt OTP-s szakember megjelenésével Nobilis kissé hátrébb vonult a cégben. Itt érdemes megjegyezni, hogy nem sokon múlt a Nobilis–Spéder médiacég operatív vezetőjének, Vaszily Miklósnak a Top 50-be kerülése, aki bővített listánkon végül az 56. helyen végzett.

A szókimondó stílusáról ismert Hanzel Lajos, a Nestlé Hungária Kft. marketingigazgatója 2008-ban a 48. helyen végzett. A listáról való lekerülésének az oka, hogy időközben külföldre költözött, ugyanakkor maradt a Nestlénél, jelenleg a cég svájci központjában dolgozik. Hanzel Lajostól nem idegen a külföldi munkavégzés. A 90-es évek elején egy londoni kórházban dolgozott, 2001-ben már a Nestlé színeiben töltött egy évet Olaszországban, majd Tajvanban, s MBA-diplomáját is Svájcban szerezte.

Az Econet Nyrt. elnöke, Balázs Csaba a tavalyi 50. helyezés után az idén már nem szerepel a listán. Ebben vélhetően szerepe van annak, hogy az Econet médiaérdekeltségeit összefogó Est Media Group vezetőjévé tavaly Kádár Tamást nevezték ki, így már teljes mértékben ő viszi a cég médiával kapcsolatos ügyeit.

Balkánról jöttek

A Top 50-be újonnan bekerültek közül Mihók Attila érte el a legjobb helyezést, a Ringier Kiadó Kft. ügyvezetője a 27. lett. Mihók egy évig párhuzamosan vitte a Ringier szerb és magyar érdekeltségeit, s tavaly ősszel döntöttek úgy, hogy az ügyvezető csak a magyar piacra koncentráljon. Állítólag kollégái sokszor szóvá tették Mihóknak, hogy a korábbi szimultán cégvezetés miatt túl keveset van a hazai kiadónál.

Tavaly nyártól kezdve Földes Ádám sem sokat volt itthon, ugyanis a bolgár Star FM-et igazgatta. Márciusban viszont hazatért, hogy elfoglalja a Danubius vezérigazgatói székét. Talán nem véletlen, hogy egyből fel is került a listánkra, méghozzá a 31. helyre. Ezzel komoly bizalmat szavaztak neki a zsűrink tagjai, hiszen befolyásosabb médiaszemélyiségnek ítélték a konkurens – s mellesleg piacvezető – Sláger Rádió első emberénél, Heal Edinánál. Lehet azért valami abban, hogy női vezetőként nehezebb érvényesülni egy férfiak uralta világban…
Már a tavalyi listánk is tobzódott RTL Klubos menedzsmenttagokban, a TV2-t viszont meglehetősen szerény módon egyedül a vezérigazgató, Várdy Zoltán képviselte. Az elmúlt években felbolydult a televízió menedzsmentje, nyilván kellett egy kis idő, mire letisztult a helyzet. Ennek keretében két TV2-s vezetővel, Gyöngyössy Bence program- és Kovács Krisztián kereskedelmi igazgatóval bővült a Top 50.

Nem tudni, hogy a vállalati policy része-e, vagy egyszerűen így alakult, de a magyarországi Axel Springer a külvilág felé nem kifejezetten nyitott vállalat. Sajtóközleményeiket inkább csak saját lapjaikkal osztják meg, nem szívesen, sőt, mondhatni egyáltalán nem szeretnek nyilatkozni. A cég „fekete doboz” jellege miatt nehéz felmérni a Springeren belüli erőviszonyokat. Holger Martens mindenesetre 2006 óta már a második számú ügyvezető, számottevő ismertségre azonban egyelőre nem tett szert. Befolyásának növekedését azért érzékelteti, hogy ezúttal felkerült a listánkra. Egyelőre a 48. helyet foglalja el.

Listán kívül

Liszkay Gábor ugyan tavalyhoz képest négy helyet előrelépett, de még mindig nem jutott be az ötven meghatározó médiaszemélyiség közé. Pedig a Hír Tv-t, a Magyar Nemzetet és a Lánchíd Rádiót vezető és tulajdonló Liszkayt cégcsoportjának 4-5 milliárd forintosra becsült forgalma előkelőbb helyre is feljogosítaná. Más kérdés, hogy a konzervatív média jelentős részét uraló üzletember kerüli a nyilvános szerepléseket. S nyilván a befolyásosságnak nemcsak a birtokolt anyagi javak, hanem az is fokmérője, hogy valaki mennyire vállal aktív szerepet az adott iparág életében. Jól mutatja ezt Nagy Bálint előkelő helyezése.

Liszkayval ellentétben Széles Gábor széles körben ismert, s anyagi potenciálja is jelentős. Ugyanakkor sokatmondó az is, hogy amíg 2008-ban majdnem bekerült az ötvenbe – 53. lett – addig az idén zsűrink csak a 72. helyre tartotta érdemesnek. A Videoton révén meggazdagodott Szélest a médiapiacon eddig mutatott teljesítménye alapján nehéz komolyan venni. Ad hocnak tűnő döntéseit látva úgy tűnik, mintha még maga sem tudná, mihez kezdjen az Echo Tv-ből, a bizonytalan helyzetű Vital Tv-ből és az ismeretlen példányszámban értékesített Magyar Hírlapból álló médiaportfóliójával. A további terjeszkedés Széles esetében ugyanúgy benne van a pakliban, mint az, hogy egyszer csak megunja az egészet, és eladja vagy megszünteti médiapiaci vállalkozásait.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik