Gazdaság
Zsolna, 2012. augusztus 23.
Munkások dolgoznak egy szerelõsoron a Kia Motors Slovakia zsolnai gyárában 2012. augusztus 22-én. Megkezdte új modellje, a Kia cee'd Sportswagon második generációjának sorozatgyártását a szlovákiai autógyár.
MTI Fotó: Nyikos Péter

Veszélybe kerülhet az autóipari munkahelyek fele

24.hu
24.hu

2018. 06. 05. 15:34

Több tízezer autóipari munkahely eshet az elektromobilitás áldozatául Németországban a Fraunhofer IAO gazdaságkutató intézet kedden publikált, az autóipari vállalatok szakmai képviselete, a Verband der Automobilindustrie (VDA) és az IG Metall gépipari szakszervezet megbízásából készült tanulmánya szerint.
Korábban a témában:

A Fraunhofer IAO (Fraunhofer-Institut für Arbeitswirtschaft und Organisation) stuttgarti kutatóintézet tanulmányában a hajtáslánc- és motorgyártó ágazatban Németországban jelenleg meglévő 210 ezerből 2030-ig 75 ezer munkahely megszűnését vetíti előre, amennyiben az elektromos autók részesedése 40 százalékosra bővül az újautó-értékesítésen belül. A kutatás szerint ha pedig a részarány 90 százalékra emelkedik, akkor viszont már a munkahelyeknek a fele válna feleslegessé.

Az elektromos autók hajtáslánca alig kétszáz részegységből áll, szemben a jelenlegi technológiához szükséges mintegy ezerkétszáz részegységgel. Az elektromos autók terjedése azonban nemcsak a hajtáslánc-gyártó ágazatot, hanem más fémipari és gépipari ágazatokat is hátrányosan érintene a foglalkoztatás alakulása szempontjából. A német autóipar egyébként az elmúlt években átlagosan 840 ezer alkalmazottat foglalkoztatott.

Nincs ok pánikra?

A tanulmány megállapításai azonban Jörg Hofmann az IG Metall szakszervezet főtitkára szerint „nem adnak okot pánikra”, hiszen időben jelzik az ágazat előtt álló kihívásokat.

A politikának célzott intézkedésekkel kell létrehoznia a strukturális átalakulás keretfeltételeit, az autóiparnak pedig tömeges átképzési programmal kell gondoskodnia arról, hogy alkalmazottai ne essenek a strukturális átalakulás áldozatául,

fogalmazott.

A Bosch autóipari beszállító cég üzemi tanácsának elnöke, Hartwig Geisel rámutatott, hogy egyes régiókban tudatos megelőző intézkedések nélkül komoly foglalkoztatási gondok léphetnek fel. Példaként a hamburgi és bambergi üzemeket hozta fel, ahol a 13 ezer alkalmazott szinte kizárólag belsőégésű motorok alkatrészeinek előállításával foglalkozik. A térség ipari bázisának megóvása érdekében feltétlenül új technológiákat kell betelepíteni, figyelmeztetett.

A technológiai váltás elsősorban a benzinmotorokra szakosodott kisebb autóipari beszállítókat veszélyezteti leginkább,

ez Oliver Riedel véleménye, aki a Fraunhofer IAO kutatásvezetője. Az IG Metall szakszervezetnek ezért feltett szándéka foglalkoztatási tervet készíteni minden egyes autóipari vállalat számára.

Az elektromobilitás kulcsfontosságú eleme az akkumulátor, amelynek gyártását jelenleg szinte kizárólag dél-koreai és kínai vállalatok végzik. Bernd Osterloh, a Volkswagen üzemi tanácsának elnöke szerint mindent meg kell tenni annak érdekében, hogy a következő akkumulátorgeneráció már feltétlenül Európában készüljön. A lítium-ion akkumulátor technológiába invesztálni ezért szerinte elhibázott lépés lenne.

Kiemelt kép: MTI / Nyikos Péter

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Feloszlatták a Lánchíd spontán blokádját

Kommentek

Hungary's Bence Banhidi (C) vies with Denmark's Rasmus Lauge Schmidt (2ndL) during the IHF Men's World Championship 2019 Group II handball match between Denmark and Hungary at the Jyske Bank Boxen arena in Herning on January 19, 2019. (Photo by Jonathan NACKSTRAND / AFP)
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.