Tudósítások a jövőből: a Figyelő 50 év múlva

Washington nem hajlandó aláírni a sólepárlás vissza-fogásáról szóló egyezményt.

Fölöttébb ellentmondásosra sikeredett az első éve a Fehér Házban az Egyesült Államok 52. elnökének, Tom Cruise-nak.
A most 95 esztendős Cruise legföljebb azzal büszkélkedhet, hogy ő az Egyesült Államok történetének legöregebben megválasztott elnöke, még ha a legmodernebb gén- és plasztikai sebészeti módszereknek köszönhetően éppen olyan fiatalos is a külseje, mint negyven esztendeje, 2017-ben volt, amikor először játszotta el a digitális vásznon az elnök szerepét.

Cruise elnök első esztendejének legnagyobb sikere, hogy öt és fél évnyi szünet után ismét tárgyalóasztalhoz ültette az izraeli és a palesztin kormányzat képviselőit. Viszont a Fehér Ház továbbra sem hajlandói aláírni az óceáni sólepárlás visszafogásáról szóló második kiotói egyezményt. Mint emlékezetes, amikor kiderült, hogy a kősó tökéletesebb energiaforrás, mint az egykor egyeduralkodó kőolaj és más szénhidrogének, a világ országai rövidesen ádáz sólepárlási versenybe kezdtek. A sóenergiák kiaknázásának lehetőségét a tízes évek közepe óta kutatták szerte a világon, mígnem az ausztrál Daniel Sweetwater 2031-ben felfedezte a salinergy eljárást. (Az angol elnevezés annak tudható be, hogy a kínai nyelv az évszázad első felében csak fokozatosan szorította ki a műszaki és tudományos életből az angolt, így olykor még a harmincas években is előfordult, hogy egy új felfedezés ezen a nyelven vált ismertté.) Az emberiség akkor azt hitte, hogy elérkezett a tiszta energia kora, azaz vége a globális felmelegedésnek. Ez így is lett, csakhogy az elmúlt huszonöt évben az óceáni sókivétel olyan méreteket öltött, hogy egyes tudósok szerint napjainkra visszafordíthatatlanná vált a globális elédesvizesedés, ami a tengeri élővilág 90 százalékának a kipusztulásával fenyeget.
ERNEST SIMON


Retro management: Vissza az emberhez
Három évtized után újra embereket állított vezetői posztokra a magyar alapítású óriásvállalat, az Iwyw Corp.


Sajátos kísérlet zajlik a világ egyik vezető IT-cégénél, a magyar alapítású Iwyw-nél. A radikális hr-megoldásairól ismert szoftveróriás néhány hónapja, a gondolatzsurnálok elől tűzfallal védve, embereket állított be három fontos menedzseri posztra. Lapunknak sikerült kinyomoznia, hogy a pángalaktikus üzletfejlesztési menedzser, a hiba- és a marketingmenedzser pozícióit immár három homo sapiens tölti be. Az eset kapcsán azonnal holopatikus kapcsolatba léptünk a céget irányító 3D algahálózattal. A főalga magyarázatot adott a szokatlan kinevezésekre. „Az ember genetikus ragadozó, s leigázó ösztönére alapozunk a cég tejútrendszeri terjeszkedése során. Bízunk benne, hogy a homo sapiens menedzserünk agresszívebben fog meghódítani új bolygópiacokat, mint a szelíd, fotoszintetizáló, ámbár szuperintelligens algaláncolatok.” Ugyanez indokolja a hibamenedzser kiválasztását is: mint a legújabb teóriák hirdetik, a szervezet a hibákból képes random alapon tanulni, s a vizsgálatok szerint az ember rendszertelenebb alapon képes hibázni, mint a bitalapú komputeragyak.

Jó, jó, de mi az a marketingmenedzser? – kérdezheti az olvasó. Valóban, e titulusról csak a management elmélettörténetében jártasak hallhattak. Mint a főalgától megtudtuk, amikor az Iwyw 2027-ben felvásárolta a YBM-et, ott találtak még néhányat ebből a mára kihalt fajtából. Kiderült, kiválóan képesek lyukat beszélni az ügyfelek hasába, márpedig a cégnek a terjeszkedéshez szüksége van piaci résekre. A főalga szerint elképzelhető, hogy a jövőben a sajtónyilatkozatokat is a tehetséges sapiensre bízzák.
MÁRTONFFY ZSU-ZSA

Vezetői modellek

FÉRFIAS. A huszadik század második felében a menedzseri posztokat középkorú férfiak töltötték be; a mintát a militáns struktúrák vezényléséből vették át.
NŐIES. Az ezredfordulón a hagyományos családi vezetés mintájára az irányító szerepet kezdték átvenni a nők és az öregek; a szakirodalom „Big fat mamma”-néven is jelöli ezt a korszakot.
SZUPERAGYAS. A 2020-as évek IT-lázában már nem volt semmi szégyellnivaló abban, hogy komputerizált adatközpontok irányították a vállalatokat.
ALGARITMIKUS. A 2040-es évek óta „a szervezet organikus egész” jelszó jegyében a cégeket átszövő szuper intelligens, decentralizált algahálózatok igazgatják az üzleti szférát. A főnök nélküli, zöld irodákban a mindenütt jelenlevő algák és moszatok real-time döntéseket hoznak, észlelik a szervezet más pontjaira érkező információkat, a vezetői utánpótlásról pedig sporadikus szaporodással gondoskodnak.



Infotrükk: Autozsurnaliszták

Egy friss fejlesztés révén bárki pillanatok alatt elkészítheti saját újságcikkét, sőt magazinját.

Vadonatúj web 49.0-ás fejlesztést jelentett be a piacvezető GoogleSoft vállalat. Az AutoJournal nevű alkalmazás segítségével újságcikkeket, elemzéseket, riportokat, sőt komplett magazinokat állíthatunk elő otthon, a 4D-s monitorunk előtt ülve. A fejlesztést az tette lehetővé, hogy 2044-re a szoftveróriás – akkor még Google néven – befejezte a világ összes nyomtatott állományának digitalizálását szupertext formátumban, az újonnan keletkező anyagok pedig eleve elektronikusan készülnek, s automatikusan hozzáadódnak az interneten bárki által hozzáférhető globális tudásbázishoz.


A napokban ismertetett újdonság 1.0-ás verzió-
jának használata egyszerű. A barátságos kezelőfelületen először a témát kell kiválasztani, illetve meghatározni. Vegyünk egy kemény gazdasági példát. Valaki szeretne egy újságcikket készíteni a kimerülőben lévő olajpiacról; ezen belül például a rövid távon várható fejleményekre kíváncsi. A szoftver néhány másodperc alatt leválogatja a világ valamennyi írásos dokumentumát, amelyben az olaj szó szerepel. Ezzel a vizsgálandó állomány azonnal néhány tízmillió dokumentumra szűkül.

A második lépésben a szoftver az írásokat időrendbe állítja, majd tartalomelemzésnek veti alá. Kirostálja a későbbi tények fényében hibásnak bizonyult előrejelzéseket tartalmazó cikkeket, a bennmaradóknál pedig mátrixanalízist végez, s – az egyes szakértői műhelyeket a Nobel-díjasok aránya alapján súlyozva – felvázolja a legvalószínűbb forgatókönyvet egy éven belül. Ezt egy újabb rosta követi, amely kiszűri az ezt vitató, vagy ezzel ütköző konklúzióra jutó anyagokat, a megmaradókból pedig a végkövetkeztetést erősítő példákat gyűjt ki, amelyeket beépít a szövegbe. A korábban három legolvasottabb cikket kielemezve beállítja a stílust és a szóhasználatot, s – ügyelve arra, hogy ismétlődések ne legyenek – a már régóta üzembiztosan működő MondatGenerátor segítségével letisztázza a kéziratot.

Az illusztratív képek kigyűjtése hasonló módszerrel már gyerekjáték. Végül a cikkeket a HírBlogokból vett életszagú történetekkel dúsítja fel a program, majd a kész cikket leszűkíti az előre beállított karakterszámnak megfelelő terjedelemre. Természetesen nem maradhat el a nyelvhelyességi ellenőrzés, majd egy belső konzekvencia-vizsgálat, és az illusztrált cikk már el is készült. Ezt követően az a TransLator program segítségével egyetlen másodperc alatt átültethető bármelyik élő nyelvre vagy nyelvjárásra. A publikálás történhet közösségi hírportálon, blogban, e-mailben, vagy ad absurdum kinyomtatott formában is. Az igényesebb felhasználók az általuk generált cikkekből tematikus magazinokat állíthatnak össze, vagy a VideoNews9.7 portálon beolvastathatják az egészet virtuális bemondók segítségével (ez esetben természetesen mozgó vágóképeket generál hozzájuk a program).

A központi szerver folyamatosan méri az olvasottságot, illetve nézettséget, s amint az átlép bizonyos limiteket, automatikusan egyre értékesebb reklámokat rendel a tartalomhoz, azonnal átutalván az azokért járó összeget a szerzőnek. Így például a 750 milliós olvasottságot elérve azonnal 10 jüandollár landol a számlánkon.

A közönségigényt persze nem könnyű eltalálni. Az első időkben ezért valószínűleg az extrém tartalmak kiötlőinek teremhet babér. A szoftver megjelenése új kihívást jelenthet az olyan klasszikus médiumoknak is, mint az idén 100 éves Figyelő, amely még mindig ragaszkodik hozzá, hogy a húsvér munkatársak által elkészített anyagait hetente, s predigitális papírra (!) kinyomtatva jelentesse meg.
ZSUB@RI ERVIN

sms

Pályázunk az olimpiára. Budapest impozáns pályázati tervet állított össze a 2064-es nyári ünnepi játékokra. Szakértők szerint jók az esélyeink a nyerésre, hiszen Európából már minden főváros rendezett olimpiát rajtunk kívül.

Gondok a 4-es metrónál. Pár hónappal az átadási ünnepség után le kellett zárni a 4-es metró Gellért téri megállóját, mert a kimerült gyógyvízforrásban olajat találtak. Az utasokat pótlóhelikopterek és vízibiciklik szállítják.

Yonderboi-jubileum. Szilveszteri megakoncerttel ünnepli
65 éves zenei pályafutását Yonderboi. A fényvetítés egész Budapest égboltján látható lesz; kísér a New York-i Filharmonikusok.

Rogán visszalép. Habár hívei hatodszor is újraválasztották, Rogán Antal élemedett korára hivatkozva visszalép a budapesti főpolgármesteri székből.

Retro kávézó. Szokatlan kísérletként egy kávézó nyílt Párizsban, ahol emberek élőben találkozhatnak egymással. A tulajdonos kifejezetten a társkereső weboldalak monopóliumát akarja megtörni az offline találkozóhely megnyitásával. Ma a házasságok 99,9 százaléka az interneten köttetik.

Aszályos nyár. A száraz, meleg időjárás miatt kiégtek a banánültetvények az Alföldön. A termelők a 32 jüandolláros intervenciós ár felemelését, továbbá az olcsó skandináv déligyümölcsimport leállítását követelik.
Válogatta: Zsártonffy Múzsa




Pénz+parkett: Nyomott papírkontraktusok

Továbbra sem képes magára találni a papír-papírok árfolyama.

Évek óta gyengélkedik az euro-ázsiai egyesült tőzsdén a papírok piaca. A tiranai laminált parketten még leginkább a zsír-papír tartja magát, de a nagy mongóliai jakvész óta e szegmensnél is a kiszáradás jelei mutatkoznak. A Mikulás-
rali ugyan egy kissé felhajtotta a karácsonyi csomagoló-papír árát, de itt nyilvánvalóan szezonális hatások állnak a háttérben. Fundamentálisan aligha volt megalapozott a kátrány-papír szekciónál néhány héten át mutatkozó hossz, így nem csoda, hogy többen beleragadtak a maguk előtt göngyölített állományba. Hasonló jelenség játszódott le a légy-papírok már-már felkunkorodni látszó piacán.


A lankadatlan kereslet magasan tartja ugyan a toalett-papír kurzusát, ám erre aligha lehet egy agresszív portfóliót alapozni; a nagy dolgok ugyanis nem itt, hanem a levél-papíroknál mutatkozhatnának meg, ám az e-mail-papírok dominanciája okán erre rövid távon semmi remény.

Miután a bankkártyás forgalom aránya globálisan meghaladta a 98 százalékot, a bankjegy-papír tartósan egy lefelé tartó spirálfüzetbe került; a kisbefektetők szinte pánikszerűen menekülnek a jüandollárjaiktól, így például egy tízezres ma már a névérték 37 százalékán forog. Úgy tűnik, a szalmonella-járvány lecsengésével kikerült viszont a gödörből az étkezési jegyek piaca, amit a bangkoki bejegyzésű New Tickett 7.0 Ltd. – kiváló érzékkel ebédidőre időzített – IPO-ja is jótékonyan felerősített. Az általános tiltás következtében a cigaretta-papírok piaca teljesen kiégett, jó, ha hetente egy-két spangli cserél gazdát, a pénztárgépszalagok lagymatag pörgését pedig már jó előre beárazta a piac: itt legfeljebb egy váratlan szakadás kelthetne némi izgalmat.

A legfrissebb negyednégyes gyorsjelentések sem hozták lázba a befektetőket az igazolvány-papírok esetében: attól, hogy az unió hetedik keleti kiterjesztése nyomán az orosz-kínai határon is megszűnt az ellenőrzés, az útlevélpapírok piaca lényegében összeomlott, maga alá temetve az okmánybélyeg-papírok tulajdonosait is; mindezt csak tetézte a diploma-, érettségi- és szakérettségi-papírok totális virtualizációja. Színházba meg már régóta nem jár senki.

Az adószigorítások következtében atz ofszet-papírokkal kereskedő cégeket off-shore vállalkozásokba telepítették ki, ami annyira lenyomta az iparági progresszív P/E-rátát, hogy az már-már degresszívbe fordult. Az alulárazottság miatt az újság-papírokban még így is lehetne fantázia, de itt meg olyan minimálisra szűkült a kereslet – ne feledjük: lényegében csak a Figyelő jelenik már meg nyomtatott formában -, hogy a marzsok lemarzsolódása nem oszt, nem szoroz.
ZSUBORI RWIN


Cég+világpiac: Moszatmeghajtással


A világ első globális lefedettséget biztosító Li-Fi antennáját kiépítő hazai vállalkozás, a Moontana új akvizícióra készül.

Azok után, hogy tavaly bekebelezte legnagyobb vetélytársát, a Macrosoftot (Figyelő, 2056/22. szám), máris aktuális kihívóját, a Googlit nézte ki magának a Moontana Grt. Legalábbis erre utal Hunter Pál elnök-vezérigazgató a jaipuri Világgazdasági Fórumot követő videoblog-bejegyzése, amelyből – anélkül, hogy konkrétan szerepelne benne a keresőpiac utolsó latin betűs platformú nagyágyújának neve – egyértelműen a Googli körvonalazódik mint a cég következő lehetséges célpontja.


Az 1993-ban alapított, s az idei első félévben 330 milliárd
jüandolláros forgalmat produkáló Moontana csendben a globális IT-piac egyik meghatározó szereplőjévé nőtte ki magát, további bővülése előtt azonban Hunter számos akadályt lát. Elsősorban az egymást érő technológiaváltásokat, amelyek mind kanyargósabbá teszik az utat az ágazat előtt. Mindez az információs technológia nemzetközi óriásait és az egyre fogyatkozó nemzeti vállalkozásokat egyaránt nagyobb rugalmasságra kényszeríti. A Macrosoft tavalyi akvizíciójával – amellyel stílszerűen ünnepelte 100. születésnapját a mai napig aktív tulajdonos-alapító Hunter Pál – a cég bebizonyította, hogy vannak még pneumatikus tartalékai. Miután az EBATTA, a TIFF, illetőleg a RECECE mutatókban már minden lehetőséget kimerített, energiáit az alkalmazkodási és változékonysági együtthatókkal korrigált adaptív nyereségkoefficiens (HAPCI) javítására fordította. Utóbbit a Macrosoft felvásárlása sem vetette vissza: a mutató év per év alapon 2X10-7 bázisponttal (!), 13,27 százalékra emelkedett.

Ebben szerepet játszott a székhelyét a közelmúltban Mátraszentistvánra költöztető, a település mellett a világ első globális lefedettséget biztosító Li-Fi (Limitless Fidelity) antennáját kiépítő vállalkozás tudatos környezetpolitikája is. Ennek jegyében a saját fejlesztésű, szakértők szerint az ősrégi technológiának számító Wi-Fi-t hamarosan felváltó Li-Fi hálózat infrastruktúráját kizárólag vályog, kóró (a kukorica nevű növény hervadt szára – a szerk.) és gránitfonál ötvözetéből alakítják ki.

A hírre, hogy a teljes rendszerhez szükséges energiaellátást a speciális hordozóanyagba épített, fagyálló lucidabszorbens moszatokkal biztosítják, a Moontana részvényeinek árfolyama 2,7 jüandollárral drágult az ulánbátori technológiai tőzsdén.
TSÁK TSONGOR

Blog+riport: Az Olvasó útja

17.07. Az Olvasó odalép a Deák Ferenc téri újságosstandhoz; gyorsan végigfut a sovány kínálaton (mint tudjuk, a legtöbb sajtótermék már csak virtuális formában jelenik meg), majd kér egy Figyelőt. Jelesül, a 100 éves hetilap most megjelent, karácsonyi számát. „Ötven éve előfizetője vagyok, de nincs türelmem kivárni a holnapi postát” – mondja barátságosan az árusnak. Kártyával fizet, ám előtte gáláns borravalóval kerekíti fel az összeget.

17.11. A lappal a kezében, azt mintegy tüntetőleg a kezében tartva, komótosan elindul az Andrássy úton. A járókelők furcsán néznek rá: újság lenne a kezében?

17.32. Az Opera előtt a kultúra megmentéséért harcoló, 15-20 fős csoportba botlik. „Énekeseket az operába!”, „Le a digitális szerzőkkel!” – skandálja ő is, majd továbbhalad.

17.39. A Nagymező utca magasságában egy még kisebb, a színházművészetért küzdő lelkes társasággal találkozik, akik testükkel próbálják védeni a lebontásra ítélt teátrumokat. Kicsit beáll, lelkesít.

17.48. Az Oktogonon valódi tömeg. Egészségét kockáztatva a 30 fokos decemberi hőségben, százegynéhány ember a globális felmelegedés elleni hatékony fellépésért demonstrál. „Legalább 28 fokot” – áll az egyik transzparensen. A környező irodaházak klimatizált termeinek ablakaiból túlórázó szimpatizánsok kukucskálnak; kijönni nincs bátorságuk.

1813. A Köröndnél kisebb perpatvar: egy sofőr megpróbálja kikerülni a szabálytalanul parkoló bicikliket, ám amikor ennek érdekében elhagyná az autósok számára kijelölt szélső sávot, az úttesten hömpölygő kerékpáros tömeg visszaszorítja.

18.27. Rövid pihenő, amíg a heteroszexuálisok jogaiért, az egyenlő bánásmódért tüntető halk csoport a zöld jelzésnél áthalad a Bajza utcai zebrán.

18.43. Az Olvasó megérkezik a Hősök terére. A Figyelő friss plakátját is magán viselő hirdetőoszlopnál beszélték meg a találkozót Print, Kopf, Offset és Kolumna nicknevű virtuális barátaival. Jelszó: Hagyományos médiát!; különleges ismertetőjegy: a Figyelő ünnepi triplaszáma – így egyeztek meg a chatszobában. Néhány percen belül mindenki befut.

19.00. A társaság beül egy közeli netcaféba. Előbb rituálisan régi lapokat böngészgetnek – az egyik elhozta például a 2007-es karácsonyi számot is -, nevezetes címlapsztorikról, régi szerzőkről anekdotáznak. Azután sort kerítenek az új kiadványra is, s összemosolyognak. Meghatottan nézik a borítót; ők vannak rajta: az Olvasók. Boldog karácsonyt kívánva indulnak haza.
HERMANN ÍR-ÉN